Kultur

Wimp har tapt million-beløp hittil i år

Norskeide Wimp står i fare for å miste en femtedel av sine kunder globalt.

– Vi ser at massevis av nystartede selskaper mislykkes i musikkstrømmebransjen, og at bare en håndfull aktører fortsatt eksisterer og lykkes i en bransje som krever kapital og konstant innovasjon, sier Wimp-leder Andy Chen, som står i fare for å miste 105.000 kunder. Ørn E. Borgen

  • Ragnhild Aarø Njie

De konkurrerer allerede mot svenske Spotify og møter snart konkurranse fra musikkstrømmetjenestene til de amerikanske markedsgigantene Google, Apple og Amazon.

Frem til 1. september har Canal Digital "spandert" Wimp Basic på alle sine digital-tv-abonnenter. Canal Digitals kabel tv-kunder vil fortsatt kunne benytte gratistilbudet, mens parabolkundene mister tilbudet. Dersom parabolkundene ikke ønsker å betale for tjenesten (som tilbys til en rabattert pris) etter at gratistilbudet opphører, kan Wimp miste opp mot 105.000 kunder. Av Wimps 580.000 betalende kunder på verdensbasis er 105.000 brukere gjennom Canal Digitals tilbud. Deres største konkurrent er svenske Spotify, som er klart størst på det internasjonale markedet med sine 10 millioner betalende kunder i 56 land.

Syv av ti nordmenn bruker Spotify og Wimp. I 2012 brukte halvparten av dem Spotify, mens 21 prosent brukte Wimp.

— Frykter dere nå at mange av disse kundene vil forsvinne, eller gå over til Spotify?

– I en så konkurranseutsatt sektor som vår er det viktig at vi fokuserer på å utvikle vår egen suksess, i stedet for å være misunnelig på størrelsen av konkurrentenes virksomhet og økonomi. Det er svært viktig å holde styr på konkurranselandskapet, men vi skal vinne nye kunder som er lei av mp3-kvaliteten hos konkurrentene våre i Spotify, Google og Deezer, som ønsker god lydkvalitet fremfor lav lydkvalitet med reklame, sier Wimp-sjef Andy Chen.

Les også:

Les også

Streaming er kongen på haugen

Foruten Norge har WiMP brukere i Sverige, Danmark, Tyskland og Polen. Da Wimp avviklet partnerskapet med Telecom i Portugal i 2011–2012, mistet de 120.000 brukere. Det var i 2011 de inngikk samarbeidet med Canal Digital, som oppgir "økt fokus på å styrke TV-tilbudet" som grunn til at de nå avvikler Wimp Basic-tilbudet.

Nordmenn strømmer mest

– Norge er et av de få landene der to store aktører er inne på musikkstrømmemarkedet, samtidig som vi er det landet i verden der musikkstrømmetjenester er mest utbredt. Det er flere grunner til det. Nordmenn har ofte tiltro til internettbaserte tjenester, Spotify og Wimp lanserte tidlig, og i tillegg har vi råd til å betale for tjenestene, sier Arnt Maasø.

Han er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO og forsker på musikkstrømmetjenester.

– Det er tøff konkurranse mellom de to. Wimp har vokst hvert år siden de etablerte seg i 2010, men de er fortsatt små sammenlignet med Spotify, som er spesielt store på det amerikanske markedet. For mange mennesker er musikkstrømmetjenester synonymt med Spotify, mener Maasø.

Illojale kunder

– Dette er en bransje der det stadig popper opp nye tilbud. Folk er illojale, og kan fort vende seg bort fra tjenestene de bruker. Man må kunne tilby kundene sine noe helt spesielt dersom man skal få dem til å fortsette å bruke tjenesten, ved å få dem til å føle en type eierskap, sier Anja Nylund Hagen, som forsker på hvordan nordmenn bruker musikkstrømmetjenester.

Les også:

Les også

«Den digitale lydkvaliteten i de aller fleste tilfeller mer enn bra nok»

I går skrev Dagens Næringsliv at Wimp har tapt 26,5 millioner svenske kroner hittil i år, mens Spotify i fjor økte inntektene fra sine norske brukere og annonsører med 200 millioner kroner. Kostnadene økte mer enn inntektene, og driftsresultatet endte på 7,5 millioner kroner. Maasø mener det for øyeblikket er lite realistisk at Wimp vil lykkes i å vokse seg større enn Spotify.

– Det er vanskelig å si hvor store de kommer til å vokse seg på langsikt. Men det er fortsatt tidlig, og derfor vanskelig å forutse hvordan markedet vil bli, sier han.

Konkurranse fra markedsgiganter

Ifølge den amerikanske avisen The Wall Street Journal skal selskapet bak søkemotoren Google ha vurdert å kjøpe Spotify i fjor. Kjøpet ble aldri gjennomført fordi Spotify skal ha ønsket over 10 milliarder dollar for salget.

Maasø forteller at musikkstrømmemarkedet preges av økt konkurranse.

Les også:

Les også

TONO: - Skuffende få streamer norsk musikk på Spotify og Wimp

– Apple (verdens nest største it-selskap) kjøpte musikkstrømmetjenesten Beat nå i vår, samtidig som Google (verdens største merkevare) og Amazon (det største amerikanske netthandelselskapet, red anm.) også har lansert musikkstrømmetjenester. Google har fått mye oppmerksomhet etter at de lanserte sin tjeneste for et halvt år siden. Folk er spente på hva de kommer til å få til. De har allerede begynt å markere seg på markedet, sier Maasø.

Aftenposten er en del av Schibsted-konsernet, som er hovedaksjonæren i Wimp.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Ny sjef for Jay-Z’ Tidal

  2. KULTUR

    Strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify taper milliarder hvert år. Hvem dør først?

  3. KULTUR

    Spotify strammer inn for gratisbrukerne i desperat kamp for å overleve

  4. DIGITAL

    Nå kan en halv million parabolkunder omsider se svensk og dansk TV

  5. KULTUR

    Jay Z selger en tredjedel av Tidal

  6. KULTUR

    Spotify får ny strømmekonkurrent i år