Kultur

Vil gi opera til hele folket

Norge har trolig verdensrekord i opera. 30 store og små miljøer jobber med å få operakunst ut til folket.

Peter Magnus Bråss (t.v.) og Johannes Krahn i spontan operadans når le Primadonne – Gjøril Songvoll og pianist Monica Tomescu-Rohde – sørger for operastemning i Østbanehallen. Foto: KNUT SNARE

  • Ann Christiansen

Det er lørdag ettermiddag, en operasanger og en pianist – le Primadonne, som de kaller seg – har installert seg i Østbanehallen. Folk haster frem og tilbake fra tog. Plutselig bølger vakker operasang, «Ombra mai fu» fra Händels opera Xerxes, utover hallen. Folk stopper opp, to ungdommer kaster seg ut i en spontan dans.

– Kult, chill – det er bra, sier to andre som neppe tilhører Operaens kjernepublikum.

– Det er vårt kall å få opera ut til folket. Det er viktig å avdramatisere, sier sanger Gjøril Songvoll. Så er det heller ikke mye nykker over primadonnaene Songvoll og pianist Monica Tomescu-Rohde.

– Man må være litt gæren for å stå og synge opera på Oslo S – og man må ha litt selvironi. Og det har vi, sier de.

Songvoll leder den ideelle organisasjonen Kulturentusiastene, som ikke bare dytter opera på folk i Oslos travleste hall, men som også frister med opera à la carte, onsdagsopera, Operafestival – og planlegger sogar Melodi Grand Prix-operafolkefest.

30 aktører

De er en av rundt 30 aktører som driver med opera i større eller mindre grad i Norge.

– Det er sikkert verdensrekord i forhold til populasjon, mener Stein Olav Henrichsen, styreleder i Opera Norge. Det relativt nye nettverket har foreløpig har rundt 20 medlemmer.

– Noen jobber med amatører, noen med blanding av amatører og profesjonelle og noen helt profesjonelt. Det som binder alt sammen, er ønske om å styrke operakunst i Norge, sier han.

  1. april er det to år siden Den Norske Opera & Ballett åpnet i Bjørvika. I fjor, det første hele året, var det rekordbesøk med nesten 250000 publikummere. Men også utover i landet herjer feberen. Kommer operabølgen fra Bjørvika?

– Jeg tror helt klart at den nye operaen er med på alt det som skjer i hele landet. Jeg har jobbet med dette i ti år, og ser stor økning før og etter Operaen, sier Songvoll.

Rikskonsertene registrerer også at operafeberen raser, og har nå sin største operasatsing noensinne:

– I tre år skal vi ha en operaproduksjon på veien. I fjor satte vi opp La serva padrona. I år ønsket vi å levere en produksjon som i større grad var gjenkjennelig hos et stort publikum. Operarepertoaret er jo en skattkiste av evergreens som mange flere har et forhold til enn de kanskje er seg bevisst – og det hadde vi lyst til å lage en høykvalitet og virkelig flott helaften av, sier produsent Ane Roggen.

Fulle hus

I to måneder er Rikskonsertene på veien med Absolutt Opera, i samarbeid med Forsvarets profesjonelle musikkorps og lokale kor. Turneen avsluttes i Sortland 22. mars.

– Veldig gøy, vi har praktisk talt fulle hus på alle konserter. Vi håper jo alltid at våre produksjoner skal slå an, men så full klaff som dette, blir man alltid positivt overrasket over å få, sier Roggen.

Absolutt Opera er produsert med støtte fra Den Norske Opera. Roggen tror at Bjørvika-operaen genererer stor interesse for opera og for klassisk musikk og konserter generelt, både i hovedstaden og i resten av landet. Men det har vært veldig entusiastiske lokale og regionale operamiljøer rundt i Norge lenge, påpeker hun.

Bredt miljø

Operamiljøet utenfor Bjørvika er bredt, fra Operaen i Kristiansund med aner tilbake til 1805 og som i dag har en omfattende virksomhet, til små tiltak på prosjektbasis.

– Felles for de fleste virksomhetene er likevel at de mobiliserer mange mennesker i lokalsamfunnet til frivillig innsats. Slik sett har region— og distriktsoperaene i tillegg til kunstnerisk verdi og stor allmennkulturell vekt og viktige ringvirkninger (fra stortingsmeldingen Bak kulissene).

I 2008 feiret Kristiansund-operaen 80 år som institusjon. I fjor hadde også den rekordbesøk med 31000 publikummere. Kristiansund-operaen har 33 ansatte, arrangerer to årlige operafestuker og håper i 2013 å kunne flytte inn i nytt opera- og kulturhus.

– Heldigvis er det en synergi at både Den Norske Opera i Bjørvika og vi har profittert på den oppmerksomheten som operafeltet har hatt, sier operasjef Thomas Chr. Thomassen.

Gjensidig

Ringsakeroperaens administrasjon består av 1,8 fast ansatte – og 300 frivillige. Og har også en historie som begynte lenge før Bjørvika, i fjor feiret de 30-årsjubileum.

Operasjef Durita Brattaberg konkluderer også med at operainteressen er stor. Og at det er en gjensidig avhengighet med Den Norske Opera & Ballett.

– Bjørvika er avhengig av distriktet, fordi vi leverer publikum til dem, og vi er helt avhengig av Bjørvika for å få opp interessen.

Ringsakeroperaen samarbeider også mye med Den Norske Opera. Den neste produksjonen, Hoffmanns eventyr, leier de fra Den Norske Opera, men tilpasser lokalt og kontrakterer selv solister og kunstnerisk ledelse.

Brattaberg er overbegeistret for gaven som operadirektør Tom Remlov ga under jubileet i fjor; i tre år kan en av Ringsakeroperaens frivillige hospitere i Bjørvika i tre måneder.

Opera er en dyr kunstform. Og ambisjonene rundt i landet er betydelig større enn statsbudsjettene tilsier; region- og distriktsoperaene deler på i underkant av 50 millioner.

– Det nye operahuset er et flott lokomotiv og fyrtårn, og det er viktig at det kommer ressurser til å fylle det med innhold. Men det er en tydelig utålmodighet for å skape et sterkere operatilbud i egen region, sier Henrichsen.

Samtidig lover Kulturløftet at «region og distriktsoperaene skal styrkes». Det gir håp.

Donna Bacalao med fra venstre Ryktebørs’n (Nils Harald Sødal), Donna Bacalao (Liv Unni Larssen Undall) og Kristiansunds-kongen (Stephen Brandt Hansen). Til sommeren settes klippfiskoperaen opp for tredje gang i Vikaneset Amfiscene i Kristiansund. Foto: KEN ALVIN JENSSEN

Yngve A. Søberg og Marianne Andersen i aksjon under Rikskonsertenes turné Absolutt Opera, her med utdrag fra Carmen i Drammens Teater i februar. Foto: RIKSKONSERTENE

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Åpne oppsigelsesbrev, offentlige skittentøyvask og lederflukt. Kulturfolk er ikke som andre ansatte.

  2. KULTUR

    Nå blir tungtvannskjelleren på Vemork sikret for publikum. Skei Grande gir 287 millioner til ti nye kulturbygg landet rundt.

  3. KULTUR

    Operasjefens tidligere jobb: Strålende kritikker og suksess, men også «seriøse trivselsproblemer» og kraftig kritikk i hemmelige brev

  4. A-MAGASINET

    Grete (87) er verdens eldste aktive ballerina

  5. A-MAGASINET

    Oslos nye operasjef om maktkampen: «Det kom helt ut av det blå. Det var surrealistisk»

  6. KOMMENTAR

    Maren Ørstavik: «Norge er en kunstnerisk mellomstasjon. Hvordan kom vi dit?»