Kultur

Snorre Valen elsker Osvald-monumentet. Harald Stanghelle mener det er propagandakunst. Hvem har rett?

  • Ingeborg Senneset
    Ingeborg Senneset
    Journalist

kombostanghellevalenferdig-ReoRuXIv_j.jpg

Ved hjørnet av Østbanehallen i Oslo sentrum står skulpturen «Knus nazismen» av kunstneren Bjørn Melbye Gulliksen. Monumentet forestiller en slegge som knuser et hakekors, ble avduket 1. mai.

Det var det ikke alle som mente at var helt greit.

Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle var kritisk til at motivvalg og uttrykk ikke hadde vært gjenstand for hverken debatt eller kvalitetskontroll. I en kommentar 27. april slo Stanghelle fast at monumentet «rett og slett ikke er godt nok til å tåle en slik plass».

Stanghelles kritikk fikk blant andre SVs Snorre Valen til å reagere. I et innlegg på Facebook, som senere ble publisert også på Dagbladet.no, kaller Valen Stanghelles kritikk for «VM i hykleri».

De stadige antydningene om at hammere, slegger og kraftfulle budskap utelukkende hører hjemme hos Sovjet, Stalin og diktatur er slurvete og uredelig, sier SVs Snorre Valen. Foto: Fredrik Varfjell /NTB Scanpix

«Jeg har aldri sett en politisk kommentator score et så kraftig sjølmål som Harald Stanghelle gjør nå. Moralen er: Det er bedre å samarbeide med nazistene og på diskret og dannet, borgerlig vis holde kjeft etterpå, enn å være kommunist og gjøre motstand. Fra nå av elsker jeg Osvald-monumentet», skriver Valen.— Norges største borgerlige avis har selv en «lite ærerik» fortid. Da ser det temmelig stygt ut når det samme brukes som et argument mot et monument som hedrer glemte motstandsfolk, utdyper Valen overfor Aftenposten.

Høyre-venstreside-debatt?

Valen viser til kommentator Hege Ulsteins innlegg i Dagsavisen, som stemmer i kritikken. Ulstein skriver, omtrent som Valen, at «jo mer høyresiden snakker ned Osvald-monumentet, jo finere blir det».

Er dette så en høyre-venstreside-debatt? I sosiale medier kan en få det inntrykket. (Saken fortsetter under Twitter-meldingene)

Så enkelt er det ikke, mener Valen:

— Nazisme og fascisme er høyst reelle faktorer i samtiden.

Stanghelle på sin side mener Valen benytter «en meget spesiell hersketeknikk».

— Hans logikk betyr jo at jeg skal la være å skrive hva jeg mener om et monument som settes opp sentralt i Oslo nå i 2015 fordi Aftenposten var på ville veier for 70-80 år siden.

Stanghelle mener det vil være å innføre arvesynden i den politiske debatten.

— Konsekvensen av Valens logikk er at jeg skal ta til orde for at frata ham som SVer ytringsrett i enkelte spørsmål fordi hans forgjengere i SF/SV smisket med Stasi-regimet i DDR, lot diktaturet i Romania betale partiledernes ferier eller hyllet Kim il Sung som gjest på partikongresser i Nord-Korea. Alt dette tilhører skyggesiden av SV-historien, men det ville ikke falle meg inn å bruke det mot Snorre Valen, sier Stanghelle.

Redaktør Harald Stanghelle mener Osvald-monumentet er propagandakunst på sitt enkleste.

«Knus nazismen» er til minne om Osvald-gruppen og de ansatte i NSB som deltok i sabotasjeaksjoner mot tyskerne under krigen. En av de viktigste aksjonene var sprengningen av Østbanehallen da Quslingble innsatt som ministerpresident. Det er med bakgrunn i denne at komiteen ønsket å sette opp monumentet på Jernbanetorget.

Uvanlig selskap

Stanghelle mener monumentet er propagandakunst på sitt enkleste.

— I minkommentarer jeg nøye med å understreke at Osvald-gruppen fortjener et monument. Men det må være tillatt i diskutere estetikken og symbolvirkningen av det som nå er satt opp. Kunstttrykket gir assosiasjoner til den monumentkunsten som var så vanlig i den nå heldigvis oppløste østblokken.

Redaktøren registrerer at ledende museumsfolk, kunsthistorikere og NRKs kunstanmelderogså er sterkt kritiske til monumentets form og uttrykk.

— Slik er jeg i både godt og for meg uvanlig selskap, sier Stanghelle.

Valen mener det er «mildt sagt freidig» at akkurat Aftenposten fronter kritikken.

— Jeg er helt enig i at det er helt urimelig å klistre Aftenpostens fortid på dagens Aftenposten. Det er jo også mitt poeng: De stadige antydningene om at hammere, slegger og kraftfulle budskap utelukkende hører hjemme hos Sovjet, Stalin og diktatur er slurvete og uredelig, og en underkjennelse av norsk arbeiderhistorie. Stanghelle vet bedre.

— Om han reagerer på min virkemiddelbruk, illustrerer det godt hvorfor han bør holde seg for god til å klistre diktatur og østblokk på norske krigshelter, avslutter Valen.

I skyggen av Oslo-gjengen - inntil nylig

Osvald-gruppen har navn etter Asbjørn Sunde (dekknavn: «Osvald»). I etterkrigsårene havnet de i skyggen av Max Manus og Oslo-gjengen, blant annet fordi Sunde selv - og mange andre i gruppen - var kommunister. I 1954 ble Osvald selv dessutendømt for spionasje.

I senere år har Osvald-gruppens krigsinnsats fått ny oppmerksomhet. I 2013ble medlemmene av Osvald-gruppen offisielt takket av daværende forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) for sin innsats.

Her plasseres det omstridte Osvald-monumetet på Jernbanetorget:

  1. Les også

    #Anbefalt: «Et av de største levende monumentene vi har i dag over krigen, er Aftenpostens dominerende markedsposisjon»

  2. Les også

    Ikke alle var helter

Les mer om

  1. Historie
  2. Kunst

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    To redaktørpriser til Aftenposten

  2. DEBATT
    Publisert:

    Pressen gir etter for dem som vil hindre fri debatt

  3. VERDEN
    Publisert:

    Tysk politiker: «Nazitiden var en fuglelort i tusen års stolt tysk historie»

  4. DEBATT
    Publisert:

    Kort sagt, fredag 4. september

  5. KRONIKK
    Publisert:

    Hat og vold mot medmennesker har intet med ytringsfrihet å gjøre

  6. KRONIKK
    Publisert:

    Da Lenin kapret revolusjonen | Bård Larsen