Kultur

Neste år blir Google størst i Norge på reklame

Google og Facebook vinner enda større andeler av det norske reklamemarkedet i 2015. Taperen er trykte medier.

Jan Grønbech, som er sjef i Google Norge, spås å gå en lys tid i møte. Google omsetter i 2014 for 1,9 milliarder kroner i Norge, ifølge prognoser. Junge, Heiko

  • Øystein Aldridge

Google kommer tilsammen til å omsette for 2,5 milliarder kroner i Norge i 2015. Det er økning fra 1,9 milliarder kroner i år, ifølge beregninger fra digitalbyrået Iprospect.

— Det betyr at Google blir den største aktøren på det norske reklamemarkedet neste år, sier Jarle Thalberg, som er forhandlingsdirektør i mediebyrånettverket Aegis.

Thalberg presiserer at beregningen omfatter Googles inntekter fra både displayannonser, i søkemotoren og fra YouTube, som Google kjøpte i 2006. Dersom man slår sammen alle selskapene som Schibsted eier (blant annet VG, Aftenposten og Finn), er Schibsted størst.

Mer å hente for Google

Med en omsetning på 2,5 milliarder kroner passerer Google TV 2 når det gjelder reklameinntekter, ifølge Iprospect. Deretter følger TV Norge, Posten (uadressert reklame) og P4 som de største aktørene i det norske reklamemarkedet.

Thalberg mener Googles potensial i Norge fortsatt er stort. Han viser til at de «bare» har drøyt 10.000 kunder i Norge, mens de i Danmark har over 30.000.

— Det er snakk om mange små annonsører som tilsammen skaper store inntekter, og nye kommer hele tiden til, sier Thalberg.

Som eier av You Tube kan Google også nyte godt av at norske annonsører i stadig større grad ønsker å benytte videoformatet i sin markedsføring.

Les også: Norske aviser ruster opp til kamp mot Facebook og Google

Facebook truer lokalaviser

Ifølge Iprospect kommer Facebooks inntekter i Norge til å øke fra 800 millioner kroner i år til 1,2 milliarder kroner i 2015.

Neste år kan Facebook komme til å lansere en tjeneste som ved hjelp av stedsdata skreddersyr annonser til brukere basert på hvor disse befinner seg.

— Det betyr at annonsører kan bruke Facebook på en helt annen måte enn nå. Først og fremst er dette en kjempekonkurrent for norske lokalaviser. Det er ingen som har så mye informasjon om oss som Facebook, sier Thalberg.

Les også: Facebook vet alt om deg. Nå skal de tjene penger på det.

Dagspressen skal falle videre

Etter flere år med vekst i det norske reklamemarkedet ser totalomsetningen ut til å falle med 3 prosent til 19,1 milliarder kroner i år, ifølge Instituttet for reklame- og mediestatistikk (IRM).

Beløpet kommer til å falle med 1 prosent neste år, til 19 milliarder kroner. Dette inkluderer også Googles inntekter, men Facebooks inntekter er ikke inkludert i IRMs prognoser .

— Reklamemarkedet faller også neste år, men kanskje ser vi en liten vekst mot slutten av 2015, sa administrerende direktør Madeleine Thor i IRM da tallene ble presentert på et seminar i regi av Kampanjetirsdag.

Det er fortsatt skiftet fra trykte til digitale medier som preger markedet i 2014 og 2015. Reklameomsetningen i dagspressen er ventet å falle kraftig også neste år, mens reklameinntektene på internett og mobil spås å få en sterk vekst. TV og radio skal holde seg relativt stabilt, ifølge IRM.

Les også:

Les mer om

  1. Facebook
  2. Google

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Norge kan risikere å tape på økt Facebook-skatt

  2. ØKONOMI

    Spår første reklamenedgang noensinne for Google

  3. ØKONOMI

    Ferske anslag: Facebook med milliardoverskudd i Norge - betalte bare en halv million i skatt

  4. KULTUR

    TV- og radiokanalene mistet over 200 millioner reklamekroner i fjor

  5. DEBATT

    Norske myndigheter har en plikt til å forsvare norsk redaksjonelt innhold

  6. VERDEN

    Inntektene faller hos nettgigantene. Likevel kan de vinne på krisen.