Kultur

Magi i stallen

Når Trollmannen fra Oz kommer til Trikkestallen, blir det ekte trylleri. Og det ikke bare for barn.

Den snille heksen Herligheksa Etta Balletta m' Fletta (som Marianne Edvardsen holder) beskytter Dot (Suzanne Paalgard) mot den grusomme heksen fra vest Herligheksa Ha- Ha- tjooggudbevaremegvel (som Stein Kiran holder). TOR G. STENERSEN

  • Forf>tor G. Stenersen (foto)

Regissør Kenneth Dean hadde en favorittbok da han var liten: Trollmannen fra Oz. Han elsket å lese om lille Dorothy som overvant alle de skumle farene på jakt etter trollmannen (som egentlig ikke var noen trollmann). Favorittene var den snille heksen og det skumle småfolket som blir reddet fra den onde heksen. Da han fikk spørsmål om han ville sette opp stykket på Trikkestallen, var han altså ikke et øyeblikk i tvil. Nå påstår han altså at dette stykket like gjerne kan sees av voksne. Forestillingen er en av de største satsingene på Trikkestallen.

Også for voksne.

— Historien er jo full av magi og merkelige figurer. Dette er også for voksne, sier Dean. Dukkemaker Kari Noreger er enig. Hun sitter med den snille dukken Herligheksa Etta Balletta m' Fletta på fanget. Rundt henne vandrer blikktømmerhuggeren. Han er nemlig en splitter levende dukke.- Publikum vil nok oppleve en helt ny Trollmannen fra Oz, sier hun.- Forestillingene våre er ikke bare for barn. Det vet jo vi. Men det begynner å gå opp for folk at dette er det mest folkelige som finnes. Publikum har våknet litt. Dette er jo den mest lekne teaterformen du kan tenke deg, sier hun. Forestillingen har première fredag.Regissør Kenneth Dean er mannen bak NRK-serien Gnottene, så da er det vel kanskje ikke så rart at dette er blitt en annerledes forestilling. Og at Dot på sin vei møter figurer som Godte-Gomlene i GodteGomleLand. Lille foreldreløse Dot bor nå i Engerdal og fyker av gårde med vinden til det magiske landet Oz. Hun har ikke røde sko som i filmen, men sølvsko som i boken. De tre gode hjelperne, fugleskremselet smarte Jakob, blikktømmerhuggeren og løven skal hjelpe henne med å finne trollmannen. Det er både dukker og skuespillere på scenen. Og stemmen bak dukkene dukker også opp som fortellere på scenen. Publikum i salen blir også dratt med i fortellingen. Enten de vil eller ikke.- Magi, sier regissør Dean igjen.

Fantasi.

— Jeg ønsker å formidle noe av det overflødighetshorn av fantasi denne historien er. Jeg legger vekt på magien, sier Dean hemmelighetsfull. Hvordan stråmannen plutselig blir forvandlet til et levende menneske ønsker han for eksempel ikke å røpe.- Dukker har en veldig virkningsfull teatral effekt. Når man får døde ting til virkelig å leve, når man tror på det, ja da er det bare nydelig, sukker Dean, som elsker å lage teater og TV for barn.- Lager man TV for voksne, sitter det bare en halvtime i minnet til folk. Men de fleste husker jo fremdeles det man så på barne-TV som liten. - Barneteater har lav status og blir ofte brukt som sovepute. Men hvis det ikke er bra teater, så har vi tapt. Derfor er ikke dette bare for 4-åringer. Vi lager teater som både barn og voksne kan kose seg med. Det vil derfor være mange ting barn ikke forstår, men det er de jo vant til. De er opptatt av selve opplevelsen, sier Dean.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Teateranmeldelse: Et nydelig stykke trolldom fra Oz

  2. KULTUR

    Skal du på teater med barn? Sjekk vår store guide

  3. OSLOBY

    Mer teater til barn og unge i 2018

  4. KULTUR

    Vårt 11 år gamle teaterfølge: «Det er så utrolig gøy at det ikke gir noen mening!»

  5. KULTUR

    «Maya og hekseblomsten» mangler sjarm og varme

  6. KULTUR

    Her er Aftenpostens anmelderes tips for teaterhøsten