Kultur

Dagbladet nærmer seg 50.000 i opplag. Har mistet hver fjerde aviskjøper

Etter noen år med slakere kurve, faller nå den minste tabloidavisen enda hardere enn VG.

John Arne Markussen, ansvarlig redaktør i Dagbladet, mener avisen holder stand på totalnivå.

  • Gard L. Michalsen

Mens enkelte deler av mediebransjen melder om gode tider på abonnement, virker løssalgsavisene å akselerere sin vei mot stupet:

VGs papiropplag falt i 2015med 25.472 aviser,fra 138.188 til 112.716 . Det vil si et fall på 18,4 prosent.

Dagbladets papiropplag falt med 16.715 aviser, fra 73.647 til 56.932. Det gir et fall på hele 22 prosent på ett år.

I opplagspresentasjonen viser imidlertidDagbladettil «totalopplag», slik andre abonnementsaviser har gjort lenge, og tar med seg drøyt14.000 kunderpå det digitale produktetDB+. Det gir et totalopplag på71.514, og tilsynelatende bare en nedgang på rundt 2000 aviser.

Men dettedigitale opplaget harDagbladet ikke tatt med tidligere år. Dermed blir dette littsom å sammenligne epler og pærer.

VG tar heller ikke med sitt digitaleVG+i opplagspresentasjonen, som er på over 70.000kunder.

  • LES ALLE TALLENE: Her er opplagstall og lesermålinger som selv ikke avisbransjen kan fremstille positivt

Raskere fall på papir

Opplagsraset for Dagbladet kommer etter noen år med svakere kurve. Siden 2009 har fallet i papiropplag vært på mindre enn 10.000 aviser i året.

Nedgangen på nær 17.000 forteller altså at den negative løssalgsutviklingen har akselerert voldsomt.

Og det med en fart som gjør at avisen trolig vil ha et snittopplag under 50.000 kanskje allerede før sommeren.

Les også

Aftenposten Junior avisen øker mest i landet

Gjemmer bort papirfallet

I en pressemelding fra Aller Media kommenterer Dagbladet opplagsfallet uten å nevne nedgangen på papir i rene tall.

–Dagbladet har en stabil utvikling i samlet opplag. Helgeavisen og Magasinet er viktig for å dekke nordmenns behov for både nyheter og de gode reportasjene , skriver mediehuset om Dagbladet.

– Vi ser noen hovedtendenser: Lesingen av Dagbladet på nett holder seg stabil. På mobil ser vi fortsatt en økning. Papiropplaget faller, men vi kan for første gang også rapportere opp digitalt opplag for eAvisa. Det er en milepæl. Opplagsfallet for papirutgaventar vi nesten igjen med salg av eAvis, og det totale opplagsfallet er da på kun 2,9 prosent. Vi er meget fornøyde med de tallene som i dag offentliggjøres,sier sjefredaktørJohn Arne Markusseni meldingen.

Dagbladet har, som andre aviser, en viss stagnasjon i lesertallene på mobil, men øker faktisk noe på nett (desktop). Samtidig er det «mobil først» fremover for avisen, slår Markussen fast:

– Vi holder stand på totalnivå, vi har stabil nett-trafikk, og mobil er i solid vekst. Vårt mantra er «mobile first», og alt innhold og tekniske løsninger lages nå med tanke på mobilformatet. Dette betyr at Dagbladet gir leserne det de vil ha der leserne er, sierMarkussen i meldingen.

Les andre saker fra medier24.com her:

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Medier24
  2. Medier

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Avisene øker opplaget igjen

  2. KULTUR

    Opplagsøkning for avisene i første halvår

  3. KULTUR

    Fortsatt tilbakegang for de fleste papiravisene

  4. KULTUR

    Medier24: Sterk opplagsvekst for Aftenposten

  5. KULTUR

    A-magasinet øker lesertallene kraftig

  6. KULTUR

    Flere enn åtte av ti nordmenn leser norske medier hver dag