Kultur

Anmeldelse Dido og Aeneas: En kamp mellom form og innhold

Er det ballett? Er det opera? Blås i det, moro er det.

Forestillingen blander dans, sang og musikk i et konsept som virkelig fargelegger Dido og Aeneas på en annen måte, mener vår anmelder.
  • Maren Ørstavik
    Maren Ørstavik
    Anmelder av klassisk musikk

Henry Purcells Dido og Aeneas fra 1680-tallet dreier seg om det forbudte forholdet mellom Dido, dronningen av Kartago, og den trojanske prinsen Aeneas. I denne versjonen, som åpner vårens temasatsing «Barokkfest» i Operaen, er de historiske referansene tonet ned til fordel for det nære og mellommenneskelige.

På Scene 2 i operaen er uttrykket et ganske annet enn hva man er vant til å se på Hovedscenen. Et lite knippe sangere fra Nasjonaloperaen deler scenen med dansere fra Nasjonalballetten UNG. Sangsolistene er praktikanter i Operaen, og musikerne ­– Bjarte Eikes Barokksolistene – beveger seg rundt på gulvet blant dansere, kor og solister.

Les hele saken med abonnement