Anmeldelse Dido og Aeneas: En kamp mellom form og innhold
Er det ballett? Er det opera? Blås i det, moro er det.
Henry Purcells Dido og Aeneas fra 1680-tallet dreier seg om det forbudte forholdet mellom Dido, dronningen av Kartago, og den trojanske prinsen Aeneas. I denne versjonen, som åpner vårens temasatsing «Barokkfest» i Operaen, er de historiske referansene tonet ned til fordel for det nære og mellommenneskelige.
På Scene 2 i operaen er uttrykket et ganske annet enn hva man er vant til å se på Hovedscenen. Et lite knippe sangere fra Nasjonaloperaen deler scenen med dansere fra Nasjonalballetten UNG. Sangsolistene er praktikanter i Operaen, og musikerne – Bjarte Eikes Barokksolistene – beveger seg rundt på gulvet blant dansere, kor og solister.
Les hele saken med abonnement
Les også
Barna sover, og samboeren sitter i stuen. Far sitter foran PC-en i kjelleren. Så gjør han feilen som feller ham.
«Nattrikken» Oscar-nominert. Se filmen her.
Tragedien i ungdommen formet Norges tøffing: – Verden er brutal
Hvordan gi barnet en god selvfølelse? Det starter hos deg som forelder, sier psykolog.