Kultur

Manneblad droppet forsidepiker, øker annonsesalg og opplag

Bladet Mann fjernet lettkledte damer fra forsidene og satset isteden på kjente norske menn. Dermed peker alle piler oppover.

Den øverste raden av forsider viser Mann slik det så ut før omleggingen i august ifjor. Den nederste raden av forsider med norske, mannlige helter har gitt bladet en klar opplagsøkning. Bladet Mann

  • Jan Gunnar Furuly

Det Egmont-eide magasinet blir tirsdag presentert av Mediebedriftenes Landsforening som en av fjorårets store opplagsvinnere.

Mann hadde slitt med dalende opplag i flere år da ledelsen i fjor sommer relanserte produktet med en klar profildreining.

Droppet Tone og Triana

Lettkledte kvinner som Alexandra Joner, Tone Damli Aaberge og Triana Iglesias dominerte lenge på forsiden som salgsplakat.

Les også:

Les også

- De tradisjonelle dagsavisene kommer til å forsvinne

Men fra august er de byttet ut med kjente mannlige profiler som Aksel Lund Svindal, Aksel Hennie, Kristoffer Hivju, Ylvis-brødrene, Emil Hegle Svendsen og Odd-Magnus Williamson.

Doblet annonsesalget

— Det er mye inspirasjon å hente fra kjente norske mannlige helter på ulike områder, og vår misjon er å bringe heltene og leserne sammen på en måte som ikke har vært gjort før i den norske mannemagasinverdenen. Etter omleggingen har annonsesalget nærmest doblet seg, og vi ligger at til å havne på en prosentvis tosifret opplagsøkning. Vi forventer derfor også en økning i lesertallene til Mann, bekrefter redaktør Knut Christian Moeng overfor Aftenposten.no.

- Det var mange som var skeptiske da vi gjorde endringen, men alle dystre spådommer er gjort til skamme, legger han til.

Les også:

Les også

Se og Hør mistet hver fjerde leser

Bladet hadde i 2012 et opplag på 11.482, etter å ha falt fra et nivå på over 15.000 i 2010. Nå er det et av svært få magasinprodukter som kan vise til en solid økning i løpet av fjoråret.

Stil og mote

Mann har fortsatt bilder av lettkledte damer, men de er stort sett plassert godt inne i bladet. Foruten valget av andre forsider har magasinet valgt å satse på en kombinasjon av dokumentarer, reisereportasjer, forbrukerstoff og portretter med mandig motestoff.

— En del av suksessoppskriften har vært samarbeidet med våre kolleger i det svenske bladet King og danske Euroman, der vi har gitt tips om stil i en bredere forstand til norske menn. Hvordan du kler deg er et hovedfokus, men hvordan du trener, hva og hvor du spiser, hva slags klokker det er verdt å bruke penger på og så videre, tas også på alvor, sier Moeng.

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Playboy-grunnlegger Hugh Hefner er død

  2. KULTUR

    Det verdenskjente magasinets spesialutgave om «menns fall» ble også redaktør Ian Burumas fall

  3. KULTUR

    «Han var en ramp i rampelyset. Og en gigant i moderne mediehistorie.»

  4. KULTUR

    Schibsted-aviser doblet antall digitale abonnenter på ett år

  5. SPORT

    - Det finnes en feil oppfatning om at jenter ikke tåler så mye

  6. KULTUR

    – Å finne fotball etter 30 år er som å finne Jesus. Man blir fanatisk.