Kultur

Ingen kjære mor på TV

HBOs episke TV-fortellinger om familier og maktkamp, Sopranos og Game of Thrones, skildrer patriarkalske samfunn der kvinners rolle er å tilfredsstille mannens behov.

Margaery Tarell (t.v.) giftes bort gjentatte ganger for å øke familiens makt.
  • Kjersti Nipen
    Kjersti Nipen
    Journalist
Miranda-figuren i Sex og singelliv er en sjeldenhet i HBOs TV-serieunivers: En kvinnelig hovedrolle som skildrer en helt vanlig historie om en singel mor i USA.
Betty Draper ser ut som den perfekte hustru og mor i Mad Men, og er det stikk motsatte: Hun trakasserer, slår og håner barna, og kjeder seg halvt til døde når hun må være sammen med dem.
Mange seere mislikte også Carmela Soprano i Sopranos.
Cercei Lannister (t.v.), mor til arvingen til tronen, er selv en brikke i farens spill om makten i <i>Game of Thrones. </i>Årets mor blir hun neppe, etter å ha forsøkt å drepe både sin egen sønn med gift og en hel hærskare av mannens uekte barn.
Livmorens betydning blir anskueliggjort i serien når fienden stikker en kniv rett inn i den gravide magen til Talisa, Robb Starks kone, i den famøse "The Red Wedding"-episoden av <i>Game of Thrones</i>.
Khaleesi er fri fra kone- og morsrollen, og kjøper seg en hær, frigjør slavene og får dem med seg i kampen om tronen. Hun kalles likevel "mor" for sitt folk og "dragenes mor".
Anna Gunn, som spiller Skyler White i Breaking Bad, ble forundret og forvirret over hvor intenst TV-seere hatet ikke bare rollefiguren, men henne.

— Fremstillinger av mødre på TV påvirker også hvordan mødre tenker på seg selv, hevder den feministiske TV-forskeren Kim Akass.

- Kvinnene i Game of Thrones eksisterer i en patriarkalsk, barbarisk verden der kvinners verdi er begrenset til deres reproduksjonsevner, sier Kim Akass.

Hun underviser i film og TV ved universitetet i Hertfordshire i Storbritannia, og arbeider med boken From her to maternity om mødre i amerikanske TV-serier. I dag snakker hun om hvordan HBOs fremstiller mødre, spesielt i seriene Sex og singelliv o g Game of Thrones, underFilmklubbforbundets åpne seminar på Filmens hus.

Les også intervju med George R. R. Martin: -

Les også

Jeg må ignorere fansens spekulasjoner

Hos Disney er mor død

Forskeren var allerede mor da hun begynte å studere film og TV, og oppdaget at mødrene var så godt som fraværende i Disney-universet – eller erstattet av en ond stemor.

— Istedenfor å se etter mødrene som ikke var der, begynte jeg å studere representasjoner av mødrene vi faktisk møter på TV, sier Akass.

Miranda-figuren i Sex og singelliv er en sjeldenhet i HBOs TV-serieunivers: En kvinnelig hovedrolle som skildrer en helt vanlig historie om en singel mor i USA.

Første gang hun møtte det hun mener er en normal, realistisk skildring av å bli mor, var da karakteren Miranda i Sex og singelliv ble gravid i 2001.— En singel kvinne blir gravid, og må sjonglere graviditet og babyliv med jobben som respektert advokat. Nettopp slik er det å bli gravid som singel kvinne i USA, der man kun har seks ukers ubetalt fødselspermisjon. Jeg aldri har sett noe lignende på TV, hverken før eller senere, sier Akass.

Les også:

Les også

Takket nei til «Game of Thrones»

Nå mener hun imidlertid vi er tilbake til start med Game of Thrones , HBOs mest sette TV-serie siden Sopranos , med tvilsomme fremstillinger både av kvinner og mødre.

Margaery Tarell (t.v.) giftes bort gjentatte ganger for å øke familiens makt.

— Hore eller madonna, mor eller datter – hver kvinne i dette universet har sin plass ut fra menns behov, mener Akass og viser til noen av de sentrale kvinnenei Game of Thrones :

  • Cersei Lannister er først gift med kongen, som dør. Så skal hun etter planen giftes bort til Loras Tyrell. Ingen av dem har hun valgt selv.
  • Sansa Stark er offer for en handel mellom sin far og kongen, der hun skal giftes bort til kongens sønn Joffrey. Blir forkastet og giftet bort til prinsens onkel Tyrion Lannister, etterfulgt av gjentatte oppfordringer om å skaffe en arving.
  • Margaery Tyrell giftes bort til stadig nye menn for å øke sin og familiens makt - noe hun tilsynelatende er fullt innforstått med selv.
  • Catelyn Stark var opprinnelig lovet bort til Ned Starks bror, som døde. Da giftet hun seg med Ned Stark.
  • Hele serien handler maktspill og hvordan familier kan alliere seg med hverandre ved å gifte døtre med sønner, slik at disse døtrene kan få barn som viderefører familienavnet – og får større hærstyrker. I likhet med Sopranos , HBOs største suksess, er det en episk fortelling om familie og makt som egentlig skildrer patriarkalske subkulturer, bemerker Akass.

Les også:

Les også

Er det greit at et barn må drepes for at vi skal underholdes?

Mor er borte hos Disney

Khaleesi er fri fra kone- og morsrollen, og kjøper seg en hær, frigjør slavene og får dem med seg i kampen om tronen. Hun kalles likevel "mor" for sitt folk og "dragenes mor".

En kvinne skiller seg ut i Game of Thrones : Daenerys Targaryen, "Khaleesi", som skaffer sin egen hær for å erobre tronen hun er arving til.— Hun er unntaket. I starten av serien blir hun byttet mot en hær. Men når hun mister sin bror, sin ektemann og sin baby, unnslipper hun denne rollen. Hun er fri. Men det er interessant at selv en i hennes posisjon blir satt i bås som en "mor" for sitt folk. Men hun er min helt i serien, og jeg håper å få se henne på tronen, sier Akass.

- Har det noe å si hvordan en serie som Game of Thrones fremstiller mødre?

— Hvordan mødre fremstilles i populære TV-serier, påvirker også hvordan folk ser på sin egen rolle som mor. For meg er dette politisk.

Les også:

Les også

De beste og verste norske filmene på fem år

Langt mellom vanlige mødre

Skal en mor gå på kino for å speile sin morsrolle, må hun i dag lete lenge etter positive forbilder. Professor i film Anne Gjelsvik ved NTNU studerte fedre på film på 2000-tallet da hun bet seg merke i alle de utrivelige mødrene Hollywood portretterte.

— Jeg så en parallell utvikling der farsrollene ble mer positive, flere og mer varierte, mens morsrollene ble færre og mer negative. Mens det er lett å finne en lang rekke eksempler på positive og/eller komplekse farsroller i mange forskjellige sjangre - til og med actionfilm - er mødrene vi ser hovedsakelig usympatiske, sier Gjelsvik.

Moren i The Fighter presser sønnen tilbake i bokseringen for å realisere seg selv.

Professoren beskriver en utvikling der færre og færre mødre er å se i mainstreamfilmen. De som finnes er gjerne usympatiske. I filmer som Black Swan og The Fighter presses barna til å realisere mors mål og ambisjoner, for enhver pris.— Jeg tror den viktigste grunnen til at det er så få vanlige mødre, er at det er mye drama i morsfiguren, noe man også ser med den onde stemoren i eventyrene. Filmhistorien er jo full av onde mødre, men jeg tror kanskje den oppofrende moren, som var en viktig skikkelse i klassikere som Imitation of Life, Mildred Pierce, Stella Dallas , er borte nå.

Les også:

Les også

-Nevrotiske TV-helter er en påfallende tendens for tiden

Menn som hater fiktive kvinner

Er grunnen til at det finnes så få vanlige mødre på TV og film, at publikum rett og slett ikke vil se dem?

«Da hatet for Skyler gled over i avsky for meg som person, så jeg glimt av et sinne som først forvirret meg», skriver Anna Gunn, denEmmy-belønnedeskuespilleren som portretterer kona til Walter White i Breaking Bad, i en kronikk i New York Times i august.

Mannen lager dop og synker ned i et stadig mer grumsete farvann av vold, kriminalitet og løgner. Men det er kona Skyler White, spilt av Anne Gunn, fansen hater.

Hun er ikke alene om å oppleve at skildringer av koner og mødre på TV utløser et voldsomt sinne hos TV-seerne. Karakterene Carmela Soprano ( Sopranos ) og Betty Draper (Mad Men ) har skapt lignende reaksjoner hos store seergrupper. Ingen av dem er glansbilder, hverken som ektefeller eller som mødre, men felles for dem er det mennene på mange måter er minst like ille — uten å utløse lignende hatreaksjoner. "Skal man dømme etter populariteten til alle nett- og Facebooksidene viet til å hate henne, er min rollefigur blitt et fokuspunkt for mange menneskers følelser for sterke kvinner som behandles dårlig, men ikke lar seg kue", skriver Anna Gunn, og spør seg om seerne rett og slett ikke tåler å se en kvinne som ikke lider i stillhet eller "stand by your man", som det heter i sangen.

— Fortellingen om Skyler White og netthatet mot henne er et særs interessant eksempel, mener filmprofessor Anne Gjelsvik.

- Grensen for hva publikum tolererer fra en mannlig karakter som Walter White er svært mye høyere enn for kvinner som Skyler White. Jeg tror også vi tolerer mer fra farsfigurer av typen sinne, avstand, avvisning og så videre, noe vi betrakter som normal menneskelig svakhet. Når det skjer hos en mor, provoserer det oss mer, sier Gjelsvik.

- Frykter morens makt

Kim Akass påpeker at også Sopranos er et interessant eksempel fordi dramaserien viser hvor mektig en mor egentlig er.

Serieskaper David Chase modellerte Tony Sopranos mor Livia Soprano etter sin egen mor. I serien fremstilles hun som en manipulerende, psykopatisk skikkelse som på et tidspunkt forsøker å orkestrere drap på sin egen sønn, og som er mye av årsaken til hovedpersonens omfattende angstproblemer.

— I bunnen av mye av dette er frykten for makten som ligger i det å være mor. Uten kvinner, ingen reproduksjon. Det er en mektig posisjon å ha, så mektig at man kanskje må undertrykke den på TV.

Les også

  1. Seriemesterens yndling

  2. Gir kjendiskulturen det glatte lag

  3. «Serien appellerer til oss som mennesker»