Kultur

Konkurransetilsynet: Mediesamarbeid kan komme på kant med loven

Konkurransedirektør Lars Sørgard advarer mot svekket konkurranse mellom norske mediehus.

Lars Sørgard, direktør i Konkurransetilsynet. Paul Sigve Amundsen

  • Øystein Aldridge

— Når konkurrenter har planer om å samarbeide, kan det fort havne i konflikt med lovverket, sier Lars Sørgard.

Norske mediehus må alliere seg i kampen mot globale konkurrenter, sa Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde til Aftenposten onsdag.

Han luftet muligheten for at norske medier kan samarbeide mer om produksjon og distribusjon av innhold. Ved å dele brukerdata med hverandre, kan man utvikle mer attraktive annonseprodukter og dermed ta tilbake en del av annonsekronene som nå forsvinner til Google og Facebook.

Torsdag fikk Sundes visjoner støtte fra både Høyre- og Ap-politikere.

Konkurransedirektøren vil ikke gå inn i de konkrete forslagene som Schibsted-toppen skisserer.

— Det er særlig problematisk å samarbeide om sentrale konkurranseparametere, som for eksempel pris. Schibsted er foreløpig søkende, men jeg ser de går langt i snakke om samarbeid om innhold, sier Sørgard.

Han minner om at strukturelle endringer i mediebransjen ikke er en grunn til å løse på konkurransereglene.

— Tvert imot, konkurranse kan bidra til raskere omstilling, sier han.

  • Schibsted-topp: Varsler felles kamp mot Facebook og Google

Samler makt hos Schibsted

Førsteamanuensis Erik Wilberg ved BI mener norske mediehus har to muligheter i konkurransen mot Google og Facebook.

Den ene handler om det som Schibsteds styreleder skisserer: Hele bransjen kan gå til felles kamp - men her er det en stor risiko.

— Det er nærliggende å tro at Schibsted for eksempel vil ha alle over på sin egen innloggingsløsning. Da tror jeg Konkurransetilsynet vil kunne reagere, for en sånn løsning vil samle mye makt hos ett selskap. En løsning hvor man deler brukerdata med hverandre uten felles innlogging vil nok også møte skepsis, sier Wilberg, som er ekspert på medieøkonomi.

- Alternativet er å samarbeide tettere med Facebook og Google. Det er nok et spor man også må teste ut, fortsetter han.

Onsdag sa sjefredaktør John Arne Markussen til Kampanje.com at han ikke har troen på en felles allianse mot de internasjonale selskapene. Dagbladet er åpne for å samarbeide mer med Google og Facebook.

- Ikke glem brukeren

Wilberg roser Sundes utspill og ønsker ethvert initiativ til løsninger for mediebransjen velkommen.

Samtidig minner han om at mediebransjen ikke må glemme sine brukere i jakten på å redde seg selv.

— Det gjelder å finne løsninger som sørger for kreativ utvikling av relevant innhold, og det har i mindre grad med teknisk samarbeid eller felles innlogging å gjøre. Det ser litt ut som at mediene leter etter en fornuftig måte å dele kaken på, men kaken må også bakes. Norske medier må ha spillerom til å utvikle seg på ulike måter, sier Wilberg.

Google-millioner til norske medier

Samme dag som styreleder Ole Jacob Sunde i Schibsted luftet sine tanker om hvordan norske medier kan konkurrere mot globale selskaper, annonserte Google på sin blogg at de skal bruke 4,7 millioner kroner på norsk journalistikk.

I oktober lanserte Google et fond for digital journalistikk på 150 millioner euro (1,4 milliarder kroner) fordelt over tre år.

Både enkeltpersoner, veldedige organisasjoner og tradisjonelle mediehus i Europa har kunnet søke om penger. Formålet med fondet er å bygge opp under digital kvalitetsjournalistikk

— Vi har nå tildelt den første runden av finansieringen og er glade for å se flere norske prosjekter. Vi håper så klart å se enda flere norske søknader når neste runde åpner i mai, sier Googles nordiske talsperson Gustaf Brusewitz i en uttalelse.

Totalt fem norske prosjekter får penger, men Google har foreløpig ikke gått ut med hvilke det er snakk om. Ifølge Kampanje.com er Dagbladet blant de norske mediehusene som nå får Google-støtte.

Les mer om

  1. Medier

Relevante artikler

  1. KRONIKK

    Schibsted har et dilemma - og et hemmelig våpen | Marius Karlsen

  2. DEBATT

    Mediekonkurrenter med samme mål | Didrik Munch

  3. DEBATT

    Samarbeid nødvendig i kampen om annonsekronene | Rolv Erik Ryssdal

  4. KRONIKK

    Journalistikken vil slå tilbake | Bernt Olufsen

  5. KULTUR

    Schibsted lager egen mediedivisjon

  6. KULTUR

    Derfor vil NRK at du skal logge inn