– Det er lenge siden det holdt å skrive et stort Hollywood-navn på en filmplakat for å få folk til å strømme til kinoene. Nå favoriserer filmbransjen store stjerner som har direkte tilknytning til fansen gjennom sosiale medier, sier Marc Karzen i RelishMix.

Firmaet måler aktivitetsnivået i sosiale medieplattformer for amerikanske tv— og filmselskaper, blant annet filmstudioer som Sony, Universal, Paramount, Disney og Fox. Karzen forteller at alle disse studioene tar antall følgere i sosiale medier med i betraktningen før de hyrer en skuespiller.

– Det at man tydelig kan måle aktiviteten i disse mediene, gir enorme muligheter når det gjelder markedsføring. Jeg tror derfor vi vil se at skuespillerne blir pålagt i sine kontrakter å vise et visst antall innlegg i sosiale medier, i tillegg til presserundene de allerede gjør.

Krever ekte engasjement

Da filmselskapet Universal lanserte traileren til Fast & Furious 6 , skjedde det gjennom en tradisjonell, rådyr tv-reklame under Superbowl i USA. Parallelt med dette fikk selskapet alle skuespillerne i filmen til å dele traileren i sosiale medier. Deretter målte de hva som hadde størst effekt. Det viste seg at traileren nådde flere personer og oppnådde bedre respons gjennom sosiale medier enn alle de tidligere fem Fast & Furious -trailerne hadde gjort som tv-innslag under Superbowl – tilsammen.

Fast & Furious -stjernen Vin Diesel er en av de mest imponerende aktørene i sosiale medier i dag, mener Marc Karzen i RelishMix. Ikke minst fikk han enormt mye medvind etter at han la ut en film til minne om sin gode venn og tidligere kollega Paul Walker rett etter at Walker døde i en bilulykke i 2013. Det gjorde at fanskaren på Facebook økte fra 54 til 72 millioner i løpet av kort tid.

Fast & Furious-stjernen Vin Diesel er den skuespilleren med flest følgere på Facebook. Over 89 millioner fans har klikket seg inn på hans profil.
Illustrasjon Bendik Kaltenborn

– Han gjør alt selv, uten hjelp fra et team, og det synes godt, sier Marc Karzen, og forteller at så mange som oppimot en million liker Diesels innlegg, som også får tusenvis av kommentarer.

– Diesel har valgt Facebook fremfor Twitter fordi han liker det visuelle. Will Ferrell gjorde det samme med Anchor Man 2 . Du merker det fort når det ligger ekte engasjement og følelser bak, sier Karzen og peker på Robert Downey Jr. og Fox Catcher -skuespiller Channing Tatum som eksempler til etterfølgelse.

– Tatum er veldig god til å promotere seg selv og det han jobber med. Han elsker jobben sin og elsker å fortelle om prosjektene sine. Han er alle filmstudioers drøm.

– Og da får han sikkert mange jobber også?

– Ja, spørsmålet har alltid vært det samme: Hvorfor jobber noen skuespillere hele tiden, mens andre ikke gjør det? Svaret har alltid vært at de har vært enkle å jobbe med. Nå er engasjementet på sosiale medier en del av det svaret.

Teddybjørn ble Twitter-fenomen

I forbindelse med filmen Ted med Mark Wahlberg i 2012, ble teddybjørnen i hovedrollen den største fiktive karakteren på Twitter noensinne. Den rappkjefte bamsen har nå nærmere 700.000 følgere. Studioet bygget en merkevare rundt Ted helt fra begynnelsen av, mye takket være Wahlberg selv, som ikke bare tiltrekker seg et stort publikum på kino, men også på tv. Sammen med broren Donnie er han en del av reality tv-serien Wahlburgers , hvor Donnie holder en aktiv dialog i sosiale medier under selve sendingene. Det gjør at showet lever videre også etter at det er sendt, noe som igjen gir enorm uttelling på seertallene. Neste steg er å filme guttenes mor Alma i det øyeblikket hun oppretter en Twitter-konto. Det skal gjøres live, slik at showet kan måle populariteten av stuntet idet det faktisk skjer.

Men ikke alle skuespillere føler seg like komfortable med sosiale medier. Sandra Bullock sa i et intervju i Vogue i 2013 at hun ikke er på Twitter fordi hun ikke vil at folk flest skal finne ut hvor hun befinner seg til enhver tid. George Clooney har uttalt at han ikke er på Twitter fordi han er redd for at han skal skrive noe dumt når han kommer brisen hjem fra fest, for så å våkne opp og oppdage at karrieren hans er over. Og det finnes nok av eksempler på skuespillere vi har kunnet følge inn i total selvdestruksjon gjennom oppdateringer på Twitter.

– Noen er veldig gode i sosiale medier, som Steve Martin og Kelly Oxford. De gjør Twitter til en slags kunstform. Men selv har jeg alltid vært av den oppfatning at jo mindre du vet om en skuespiller, desto bedre er det, sa Anne Hathaway da jeg møtte henne i Miami i 2014 i forbindelse med animasjonsfilmen Rio 2 .

– Jeg vil ikke at folk skal tro at de kjenner meg eller vet så mye om livet mitt. Hvis de ikke gjør det, vil de lettere glemme hvem jeg er når de ser meg på skjermen. Jeg skulle ønske at jeg ikke hadde vært en offentlig figur, men det ser ikke ut til å være et alternativ, sier Hathaway, som siden har fått seg egen Instagram-konto.

Hun poengterer at hun også vet at sosiale medier kan brukes til konstruktive formål, som å promotere en god sak eller påvirke politisk.

– Twitter er med på å starte revolusjoner. Den makten som ligger der, kan man ikke komme unna. Men det er ikke en makt jeg føler meg komfortabel med å ha.

Lena Dunham forsøkte å holde seg unna Twitter, men det gikk dårlig. – Jeg klarte det i 14 timer, sier hun.
Illustrasjon Bendik Kaltenborn

Avhengig av Twitter

Sosiale medier har også vist seg å ha en enorm nytteverdi når det kommer til videreutviklingen av eksisterende TV-serier. Det er noe skaperen av Girls , Lena Dunham, har lært seg å dra nytte av. Jeg møtte henne i New York i fjor, like før lanseringen av sesong 3.

– Vi har en unik sjanse til å kommunisere med folk som ser showet i det øyeblikket det vises på TV. Det er viktig å lytte til fansen, sier Dunham, og fortsetter.

– For meg handler det om å finne balansen mellom å lytte til folks respons, hva som begeistrer og engasjerer dem, og samtidig holde fast ved mine egne visjoner og la min egen kreativitet få blomstre.

Selv om Dunham er stor fan av Twitter, synes hun noen av tendensene plattformen har ført med seg, er litt bemerkelsesverdige. Som for eksempel at hun i dag vet når og hvor folk hun knapt kjenner, har vært på ferie.

– Vi er blitt vant til ideen om at alle vet hvor man befinner seg til enhver tid. Det er en merkelig form for virkelighet, og jeg er like mye en del av den som alle andre. Likevel tror jeg det er på tide at vi stiller oss noen spørsmål om hva som er bra for oss, og hva som gir oss en følelse av samhørighet – og hva som gjør at vi føles oss overeksponerte og utslitte.

Dunham legger ikke skjul på at hun er blitt mer eller mindre avhengig av å legge ut oppdateringer om livet sitt på Twitter. Det gikk derfor ikke så bra da hun og produsent Judd Apatow inngikk et veddemål om hvem som kunne være avholdende lengst.

– Jeg klarte å holde meg i 14 timer, ler Dunham, og forteller om e-posten hun mottok fra en sjokkert Apatow. «Hva? Har du sprukket allerede? Jeg ser du er tilbake på Twitter.»

Dunham responderte:

– Nei, det var ikke meg. Noen kapret kontoen min og bare tvitret noe om hunden min.

Dette sier stjernene om sosiale medier:

aqdqolw40.jpg

Hugh Jackman:

– Jeg var litt skeptisk til å begynne med. Det føltes litt som å inngå et forhold med noen. Det er mange forpliktelser knyttet til dette, men nå synes jeg bare det er utrolig gøy. For meg representerer det en mulighet til å kommunisere med fansen. Når du jobber med en film, treffer du ikke fansen, bortsett fra kanskje under premieren. Noen kommer bort til meg på gaten innimellom. På et teater, derimot, er du sammen med fansen hver kveld. Du føler at de er der, du kjenner på deg hva de liker, du møter dem bak scenen. Det er noe jeg savner når jeg lager film.

wcneusl8.jpg

Michael Keaton:

– Jeg er ikke selv på Facebook eller andre sosiale medier, og jeg føler at hvis man ikke er en del av den verdenen, så eksisterer man egentlig ikke. Man lever i et slags parallelt univers. dag kan alle bli stjerner. Du kan bare gå ut på gaten, gjøre noe utrolig dumt og legge det ut på YouTube.

459792008.jpg

Emma Watson:

– Mange har en idé om at Twitter bare er en kanal der man forteller folk hva man spiser til frokost eller viser frem selfies, men det er et mektig verktøy. Jeg synes nesten det er tullete ikke å involvere seg når deler av jobben min er å promotere prosjektene jeg holder på med.

460552800.jpg

Cameron Diaz:

– Jeg prøvde det ut noen måneder, men det funket ikke for meg. Instinktet mitt stritter imot det å dele tankene mine med millioner av mennesker – eller å lytte til hva disse menneskene har å si om meg.

tumblr_n3q4ttKtP31togjl8o1_1280.jpg

James Franco:

– I dag er oppmerksomhet den tyngste valutaen vi har, og jeg får en god del oppmerksomhet rundt det jeg driver med på Twitter og Instagram. Det gir meg en viss makt. Før Twitter måtte jeg henvende meg til folk ssom jobbet i pressen for å uttrykke meg. Jeg måtte be deg om hjelp til å promotere prosjektene mine. Jeg må selvfølgelig fortsatt også gjøre det, men sosiale medier har åpnet mange nye dører for meg.

bqpvrvb13.jpg

Jason Segel:

– Jeg var innom Twitter en liten stund, men så innså jeg at jeg ikke nødvendigvis ønsket å kommunisere en tanke med tre millioner mennesker i det øyeblikket den inntraff. Det ligger for mye makt i det. Jeg husker at jeg sendte en tweet en gang der jeg skrev at «sandwicher er mer anvendelige enn burritoer», og det ble en hissig debatt. Det føltes som om jeg hadde startet en ny verdenskrig. Og det var bare fordi klokken var to om morgenen og jeg akkurat hadde spist en kjempegod sandwich.

489793837.jpg

Michael Fassbender:

– Jeg klarer såvidt å svare på e-post og meldinger fra familie og venner. Hvis jeg skulle vært til stede på Instagram og Twitter, føler jeg at all tiden min ville blitt borte.

457416856.jpg

Julia Roberts:

– Jeg føler at man bare roper ut i intet. Jeg forstår det virkelig ikke. Dersom noen har noe de vil ta opp med meg, enten det er en venn eller noen andre, så vil jeg ta det med dem direkte. Det er den direkte kontakten jeg savner på Twitter.

454720462.jpg

Juliette Lewis:

– Jeg pleide å være livredd for sosiale medier, men siden jeg hadde mitt eget rockeband og er en uavhengig kunstner, betyr sosiale medier alt når det gjelder promotering. Jeg legger også ut informasjon om venners prosjekter. Og bare det å finne andre nydelige sjeler der ute!

(Alle foto: Getty Images og Filmweb)

Les også: