Kultur

Netflix er blitt mer populært enn TV i USA

Også i Norge blir strømmetjenesten stadig mer dominerende.

Amerikanere flest foretrekker å se på Netflix fremfor å se på kabel eller vanlig TV. Strømmegiganten blir stadig mer dominerende, også i Norge. Bildet er hentet fra Netflix-serien «Glow». Om du vil, kan du tenke deg at Kia Stevens (øverst) symboliserer Netflix, mens Betty Giplin symboliserer andre TV-tjenester. Foto: Beth Dubber/Netflix

  • Anders Veberg
    Anders Veberg
    Journalist

En fersk undersøkelse fra Wall Street-firmaet Cowen & Co viser at Netflix har tatt tronen fra kabelen i amerikanske hjem, ifølge Variety.

Spørsmålet var «Hvilken plattform bruker du oftest for å se på TV hjemme?». 27 prosent av amerikanerne som svarte, sa Netflix. Tjenesten har gått forbi kabelpakkene, som 20 prosent bruker mest.

I Norge er situasjonen annerledes. Ifølge Kantar Medias undersøkelse av mediebruken gjennom et norsk gjennomsnittsdøgn, er TV helt klart mest populært. 44 prosent innom den tradisjonelle TV-skjermen på kvelden. På samme tid er 16 prosent innom en strømmetjeneste. Disse tallene er fra 2017.

– Vi er jo ganske langt unna at Netflix er større enn alle norske TV-kanaler i dag i Norge i dag. Men det er umulig å si noe om hvordan medielandskapet utvikler seg i den endringstakten vi opplever nå, skriver Nicolai Flesjø, TV-sjef og strømmeansvarlig i NRK i en e-post til Aftenposten.

  • Nå er Youtube Premium, betaltjenesten, lansert i Norge. Det er siste omdreining i en stadig hardere kamp om TV-seerne. Resultatet er at det blir dyrere å følge med på de store TV-snakkisene.

«Vanlig» TV fortsatt størst i Norge

Strømmetjenestene blir stadig mer populære, også her. Netflix gikk forbi NRK Nett-TV i år, ifølge tall fra Kantar Media.

43 prosent av de spurte i den undersøkelsen bruker Netflix minst én gang i uken. 39 prosent bruker NRK Nett-TV.

Disse tallene er for de tre første månedene i år. Ved slutten av fjoråret var NRK Nett-TV størst på strømming.

– Det er ingen tvil om at konkurransen i det norske strømmemarkedet er beinhard. Denne konkurransen gjør vi i NRK det vi kan for å møte, skriver Nicolai Flesjø, TV-sjef og strømmeansvarlig i NRK.

Han forteller at også NRK satser stadig mer på strømming nå.

– Samtidig opprettholder vi og videreutvikler vårt lineærtilbud. Vi er nå midt inni et fotball- VM som i likhet med MGP og de andre store felles opplevelsene fortsatt trekker mange seere til de lineære kanalene våre, skriver Flesjø.

Strømming størst blant unge

I USA har Netflix en veldig sterk posisjon for dem mellom 18 og 34 år. 40 prosent i den gruppen bruker Netflix mest, ifølge undersøkelsen fra Cowen & Co. Her kommer Youtube på annenplass – 17 prosent sa at dét var tjenesten de brukte mest for å se på TV.

På oversikten over populære strømmetjenester i Norge er det Viaplay som kommer etter Netflix og NRK Nett-TV. 15 prosent av oss bruker det hver uke. 12 prosent bruker HBO Nordic. Det samme gjelder TV 2 Sumo.

Aftenposten har vært i kontakt med kommunikasjonsbyrået Slaeger, som representerer Netflix i Norge. De hadde ingen talsperson tilgjengelig til å kommentere denne saken.

Les mer om

  1. TV
  2. Strømmetjenester
  3. Netflix
  4. Underholdning
  5. NRK

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Netflix kan bli strømmekrigens taper

  2. KULTUR

    Vil du følge med på TV-snakkisene, kan det koste deg 20.000 i året

  3. KULTUR

    Over halve Norge bruker Netflix hver uke. Men er det den beste tjenesten?

  4. DEBATT

    Om du synes at NRK-lisensen var vond å betale, er det bare å glede seg

  5. KULTUR

    Nå er Youtubes musikkstrømmetjeneste lansert i Norge

  6. KULTUR

    Altibox lanserer helnorsk strømmetjeneste