Flere kvinnelige filmprodusenter gir ikke nok kvinner i film
Fire kvinnelige produsenter inntar filmstøttetoppen med 303 millioner kroner til å lage film. Men det har ikke gitt oss flere kvinnelige regissører og manusforfattere
Produsentene Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck i Cinenord er nummer fem på produsentlisten, med 87,7 millioner kroner i tildelt filmstøtte, særlig hjulpet av satsingen på hele seks Varg Veum-filmer. - Vi har hatt dialog om flere prosjekter hvor kvinnelige regissører har takket nei. Selv om det endte opp med en mann til slutt, kan det ha vært mange kvinner på veien, sier Badendyck. Foto: Anette Karlsen
Bare én av fire filmer disse produsentene har fått penger til, har kvinnelig regissør.
Norsk film har satt seg et politisk mål om 40 prosent kvinnerepresentasjon i nøkkelrollene innen filmproduksjonen.
Aftenpostens kartlegging av hvordan 1,5 milliarder filmstøttekroner er fordelt i perioden 1. januar 2009 til i dag, viser at det samlet i denne perioden har vært et godt stykke frem til 40-prosentmålet.
Landets kvinnelige produsenter forvalter i overkant av 405 millioner kroner av totalpotten. Det utgjør en andel på ca. 27 prosent.
V il ha kvinneforbilder
Silje Hopland Eik (39) og Tanya Badendyck (38) i Cinenord er nummer fem på produsentlisten med 87,7 millioner kroner i tildelt filmstøtte, særlig hjulpet av en satsing på hele seks Varg Veum-filmer.
I et intervju med Aftenposten 2. juli i år tok Hopland Eik til orde for at det er «viktig med kvinnelige forbilder» i norsk film, og hun etterlyste at Den norske filmskolen tar ansvar for kjønnsbalansen både i lærerstaben og bransjen.
Selv har hun brukt kvinnelig regissør på kun 2 av de 12 prosjektene, inkludert hun har vært involvert i siden 2009. På manussiden ser det litt bedre ut: Her er 4 av 12 kvinner. Det tilsvarer 30 prosent.
Kvinner sier nei
- Det er for få kvinnelige regissører i Norge, og jeg skulle virkelig ønske at det var flere. Vi ønsker i alle fall å gjøre det vi kan for at flere gode kvinnelige regissører får flere filmer. Katarina Launing kommer vi definitivt til å jobbe mer med, og vi har jo tidligere jobbet med Anne Sewitsky, sier Hopland Eik.
- Det handler ikke alltid om å la kvinner slippe til. Kvinner må faktisk ta ansvaret og oppdraget selv. Vi har hatt dialog om flere prosjekter hvor kvinnelige regissører har takket nei. Selv om det endte opp med en mann til slutt, kan det ha vært mange kvinner på veien, sier Badendyck.
Hopland Eik og Badendyck er lei kritikken rundt Varg Veum-filmene, som flere kommentatorer mente spekulerte i å skaffe millioner i etterhåndsstøtte.
Best i klassen
Synnøve Hørsdal (44) i Maipo er god nummer to på listen over enkeltprodusenter med nær 120 millioner kroner i tildelt filmstøtte i femårsperioden.
- Jeg tror ikke den enkelte film blir annerledes fordi jeg er kvinne, sier Synnøve Hørsdal i Maipo (t.h.). Kollega Karin Julsrud i 4 1/2 er enig. Foto: Anette Karlsen
Hun er også desidert best i klassen blant de fire når det gjelder å bruke kvinner i filmproduksjon. I 30 prosent av de 12 prosjektene hun har sikret offentlig filmstøtte til, har hun kvinnelig regissør. Og i litt over halvparten av filmene er manusforfatteren kvinne.
- Hva tror du er årsaken til at du er så høyt på listen over produsenter som får mest?
- Vi har hatt en omstrukturering i selskapet og dessuten satset på en del konkrete, store prosjekter. Det tar enormt lang tid før dette gir seg utslag i resultater, og det er det vi ser nå, svarer hun.
Denne filmen fikk 4228 kr. støtte per solgte kinobillett
- Blir filmene annerledes fordi det er du som kvinnelig produsent som er med å lede arbeidet?
- Nei, jeg tror ikke den enkelte film blir annerledes, svarer Hørsdal.
Det samme mener kollega Karin Julsrud (60) i produksjonsselskapet 4 1/2. Hun er nummer fire på produsenttoppen med 96 millioner kroner i støtte. Kun én av syv regissører på hennes liste er en kvinne. Ingen av manusforfatterne var kvinner.
- Ikke mitt ansvar
Hørsdal forteller at hun ble nedringt av norske journalister i 2003 da hun produserte sin første film, Bare Bea, alene, og det på et tidspunkt da debatten om mangelen på kvinner i norsk filmbransje raste som verst.
Disse produsentene får mest filmstøtte
- Jeg fant det ekstremt provoserende. Hvorfor ringer alle norske journalister til meg og spør om hva jeg gjør for å få kvinnelige regissører? Hvorfor ringer de ikke til guttene som har produsert 20 spillefilmer og spør hvorfor ikke de jobber mer med kvinner? Hvorfor er det mitt ansvar som kvinne?
— Må ta ansvar
Filmprofessor Anne Gjelsvik ved NTNU mener kvinnelige produsenter må være sitt ansvar bevisst for å løfte frem kvinnelige filmarbeidere.
Pengestrøm etter hensikten?
- Tallene Aftenposten presenterer, harmonerer med det som er en klar internasjonal trend for tiden. Det er færre kvinnelige regissører som jobber med film, sier Gjelsvik.
Hun mener det er gledelig at fire kvinnelige produsenter nå er helt i toppsjiktet blant dem som får mest i filmstøtte, men er ikke overrasket over at de i relativt liten grad bruker kvinner som regissører og manusforfattere.
- Den norske filmbransjen har jo satt seg hårete mål om å nå en kvinnerepresentasjon på 40 prosent i såkalte nøkkelposisjoner i filmproduksjonen. Om vi skal nå dette, må de private produksjonsselskapene ta sitt ansvar. De må være på konstant utkikk etter nye, kvinnelige talenter, sier hun.
40 prosent i år?
Avdelingsdirektør Stine Helgeland mener det ser lysere ut fremover. I 2013 kan bransjen ligge an til å oppnå målene om 40 prosent kvinneandel i de tre nøkkelposisjonene regi, produksjon og manus. Det vil i så fall være første gang i historien.
- Vi har ikke hatt noe personfokus når vi har delt ut filmmidler. De kvinnelige produsentene har fått penger fordi de har vist seg å levere gode og solide prosjekter, sier hun.
- Har de fått noen særbehandling fordi de er kvinnelige produsenter?
- Overhodet ikke. Det er prosjektenes kvalitet som avgjør, svarer hun.
Her er filmene
Dette er de 31 filmene de fire kvinnelige topprodusentene har fått offentlig støtte til:
Tittel | Regissør | Produsent | Produksjonsselskap | Manusforfatter |
Kongen av Bastøy | Marius Holst | Karin Julsrud | 4 ½ | Dennis Magnusson |
Keeper'n til Liverpool | Arild Andresen | Karin Julsrud | 4 ½ | Lars Gudmestad |
Yatzy | Katja Eyde Jacobsen | Karin Julsrud | 4 ½ | Harald Rosenløw Eeg |
Brødrene Løvehjerte (co-produksjon med Sverige) | Tomas Alfredsson | Karin Julsrud | 4 ½ | John Ajvide Lindqvist/Peter Straughan |
En som deg | Eirik Svensson | Karin Julsrud | 4 ½ | Jyrki Väisänen og Eirik Svensson |
Gentlemen (co-produksjon med Sverige) | Klas Østergren | Karin Julsrud | 4 ½ | Klas Østergren |
Fjellet | Ole Giæver | Karin Julsrud | 4 ½ | Ole Giæver |
Karsten & Petra blir bestevenner | Arne Lindtner Næss | Silje Hopland Eik | Cinenord | Line Fougner Christensen |
Karsten & Petra på vinterferie | Arne Lindtner Næss | Silje Hopland Eik | Cinenord | Aleksander Eik |
Varg Veum - Skriften på veggen | Stefan Faldbakken | Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | Cinenord | Thomas Moldestad |
Varg Veum - I mørket er alle ulver grå | Alexander Eik | Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | Cinenord | Alexander Eik og Trygve Allister Diesen |
Varg Veum - De døde har det godt | Erik Richter Strand | Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | Cinenord | Lya Guerra og Erik Richter Strand |
Varg Veum - Kalde hjerter | Trond Espen Seim | Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | Cinenord | Geir Meum Olsen og Trond Espen Seim |
Varg Veum - Sorte får | Stephan Apelgren | Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | Cinenord | Trygve Allister Diesen |
Varg Veum - Dødens drabanter | Stephan Apelgren | Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | Cinenord | Petter Rosenlund |
Kule kidz gråter ikke | Katarina Launing | Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | Cinenord | Linda May Kallestein |
Lassemajas detektivbyrå – Von Broms hemmelighet (co-produksjon med Sverige) | Walter Søderlund | Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | Cinenord | Peter Arrhenius |
1864 (co-produksjon med Danmark) | Ole Bornedal | Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | Cinenord | Ole Bornedal |
Hjemlengsel | Anne Sewitsky | Synnøve Hørsdal | Maipo | Ragnhild Tronvoll |
Asfaltenglene | Lars Berg | Synnøve Hørsdal | Maipo | Vibeke Idsøe, Mette M. Bølstad og Kjersti Ugelstad |
Maskeblomstfamilien | Petter Næss | Synnøve Hørsdal | Maipo | Lars Saabye Christensen |
Sykt lykkelig | Anne Sewitsky | Synnøve Hørsdal | Maipo | Ragnhild Tronvoll |
Miss Julie | Liv Ullmann | Synnøve Hørsdal | Maipo | Liv Ullmann |
Natt til 17. | Eirik Svensson | Synnøve Hørsdal | Maipo | Sebastian Torngren Wartin |
Meg eller ingen (co-produksjon med Sverige) | Kjell-Åke Andersson | Synnøve Hørsdal | Maipo | Pia Gradvall |
Mennesker i solen | Per-Olav Sørensen | Synnøve Hørsdal og Cornelia Boysen | Maipo | Jonas Gardell |
Doktor Proktors prompepulver | Arild Frølich | Synnøve Hørsdal og Cornelia Boysen | Maipo | Johan Bogaeus |
Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa | Rasmus A. Sivertsen | Synnøve Hørsdal og Cornelia Boysen | Maipo | Karsten Fullu |
Solan og Ludvig - Herfra til Flåklypa | Rasmus A. Sivertsen | Synnøve Hørsdal og Cornelia Boysen | Maipo | Karsten Fullu |
Hokus Pokus Albert Åberg | Torill Kove | Synnøve Hørsdal og Kristin Ulseth | Maipo | Hans Åke Gabrielsson og Tora Berg |
Jørgen+Anne=Sant | Anne Sewitsky | Teréz Hollo-Klausen, Silje Hopland Eik og Tanya N. Badendyck | Cinenord | Kamilla Krogsveen |
Produsenttoppen
Dette er listen over de 20 produsentene som har fått inn mest filmstøtte i femårsperioden:
Produsent | Sum | Filmer |
Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae | 168732090 | 11 |
Synnøve Hørsdal | 119949627 | 12 |
Sigve Endresen (delvis med Brede Hovland) | 97728890 | 8 |
Karin Julsrud | 96072436 | 9 |
Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck | 87750488 | 12 |
John M. Jacobsen og Sveinung Golimo | 71554806 | 5 |
Christian Fredrik Martin | 71118795 | 3 |
Yngve Sæther | 65849234 | 6 |
Jørgen Storm Rosenberg og Lasse Greve Alsos | 65489000 | 3 |
Martin Sundland | 61101287 | 5 |
Aage Aaberge | 58278428 | 3 |
Asle Vatn | 55605687 | 3 |
Cornelia Boysen (sammen med S. Hørsdal) | 54250000 | 4 |
Are Heidenstrøm (sammen med M. Sundland) | 39308313 | 3 |
Roy Anderson | 38968800 | 2 |
Jan Aksel Angeltveit | 31893838 | 2 |
Terje Strømstad | 31725077 | 5 |
Bent Hamer | 26186202 | 2 |
Eric Vogel | 25932432 | 3 |
Jan Erik Langøen | 24562500 | 1 |