Kultur

Flere kvinnelige filmprodusenter gir ikke nok kvinner i film

Fire kvinnelige produsenter inntar filmstøttetoppen med 303 millioner kroner til å lage film. Men det har ikke gitt oss flere kvinnelige regissører og manusforfattere

Produsentene Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck i Cinenord er nummer fem på produsentlisten, med 87,7 millioner kroner i tildelt filmstøtte, særlig hjulpet av satsingen på hele seks Varg Veum-filmer. - Vi har hatt dialog om flere prosjekter hvor kvinnelige regissører har takket nei. Selv om det endte opp med en mann til slutt, kan det ha vært mange kvinner på veien, sier Badendyck. Foto: Anette Karlsen

  • Jan Gunnar Furuly

Bare én av fire filmer disse produsentene har fått penger til, har kvinnelig regissør.

Norsk film har satt seg et politisk mål om 40 prosent kvinnerepresentasjon i nøkkelrollene innen filmproduksjonen.

Aftenpostens kartlegging av hvordan 1,5 milliarder filmstøttekroner er fordelt i perioden 1. januar 2009 til i dag, viser at det samlet i denne perioden har vært et godt stykke frem til 40-prosentmålet.

Landets kvinnelige produsenter forvalter i overkant av 405 millioner kroner av totalpotten. Det utgjør en andel på ca. 27 prosent.

V il ha kvinneforbilder

Silje Hopland Eik (39) og Tanya Badendyck (38) i Cinenord er nummer fem på produsentlisten med 87,7 millioner kroner i tildelt filmstøtte, særlig hjulpet av en satsing på hele seks Varg Veum-filmer.

I et intervju med Aftenposten 2. juli i år tok Hopland Eik til orde for at det er «viktig med kvinnelige forbilder» i norsk film, og hun etterlyste at Den norske filmskolen tar ansvar for kjønnsbalansen både i lærerstaben og bransjen.

Selv har hun brukt kvinnelig regissør på kun 2 av de 12 prosjektene, inkludert hun har vært involvert i siden 2009. På manussiden ser det litt bedre ut: Her er 4 av 12 kvinner. Det tilsvarer 30 prosent.

Kvinner sier nei

- Det er for få kvinnelige regissører i Norge, og jeg skulle virkelig ønske at det var flere. Vi ønsker i alle fall å gjøre det vi kan for at flere gode kvinnelige regissører får flere filmer. Katarina Launing kommer vi definitivt til å jobbe mer med, og vi har jo tidligere jobbet med Anne Sewitsky, sier Hopland Eik.

- Det handler ikke alltid om å la kvinner slippe til. Kvinner må faktisk ta ansvaret og oppdraget selv. Vi har hatt dialog om flere prosjekter hvor kvinnelige regissører har takket nei. Selv om det endte opp med en mann til slutt, kan det ha vært mange kvinner på veien, sier Badendyck.

Hopland Eik og Badendyck er lei kritikken rundt Varg Veum-filmene, som flere kommentatorer mente spekulerte i å skaffe millioner i etterhåndsstøtte.

Best i klassen

Synnøve Hørsdal (44) i Maipo er god nummer to på listen over enkeltprodusenter med nær 120 millioner kroner i tildelt filmstøtte i femårsperioden.

-  Jeg tror ikke den enkelte film blir annerledes fordi jeg er kvinne, sier Synnøve Hørsdal i Maipo (t.h.). Kollega Karin Julsrud i 4 1/2 er enig. Foto: Anette Karlsen

Hun er også desidert best i klassen blant de fire når det gjelder å bruke kvinner i filmproduksjon. I 30 prosent av de 12 prosjektene hun har sikret offentlig filmstøtte til, har hun kvinnelig regissør. Og i litt over halvparten av filmene er manusforfatteren kvinne.

- Hva tror du er årsaken til at du er så høyt på listen over produsenter som får mest?

- Vi har hatt en omstrukturering i selskapet og dessuten satset på en del konkrete, store prosjekter. Det tar enormt lang tid før dette gir seg utslag i resultater, og det er det vi ser nå, svarer hun.

Les også

Denne filmen fikk 4228 kr. støtte per solgte kinobillett

- Blir filmene annerledes fordi det er du som kvinnelig produsent som er med å lede arbeidet?

- Nei, jeg tror ikke den enkelte film blir annerledes, svarer Hørsdal.

Det samme mener kollega Karin Julsrud (60) i produksjonsselskapet 4 1/2. Hun er nummer fire på produsenttoppen med 96 millioner kroner i støtte. Kun én av syv regissører på hennes liste er en kvinne. Ingen av manusforfatterne var kvinner.

- Ikke mitt ansvar

Hørsdal forteller at hun ble nedringt av norske journalister i 2003 da hun produserte sin første film, Bare Bea, alene, og det på et tidspunkt da debatten om mangelen på kvinner i norsk filmbransje raste som verst.

Les også

Disse produsentene får mest filmstøtte

- Jeg fant det ekstremt provoserende. Hvorfor ringer alle norske journalister til meg og spør om hva jeg gjør for å få kvinnelige regissører? Hvorfor ringer de ikke til guttene som har produsert 20 spillefilmer og spør hvorfor ikke de jobber mer med kvinner? Hvorfor er det mitt ansvar som kvinne?

— Må ta ansvar

Filmprofessor Anne Gjelsvik ved NTNU mener kvinnelige produsenter må være sitt ansvar bevisst for å løfte frem kvinnelige filmarbeidere.

Les også

Pengestrøm etter hensikten?

- Tallene Aftenposten presenterer, harmonerer med det som er en klar internasjonal trend for tiden. Det er færre kvinnelige regissører som jobber med film, sier Gjelsvik.

Hun mener det er gledelig at fire kvinnelige produsenter nå er helt i toppsjiktet blant dem som får mest i filmstøtte, men er ikke overrasket over at de i relativt liten grad bruker kvinner som regissører og manusforfattere.

- Den norske filmbransjen har jo satt seg hårete mål om å nå en kvinnerepresentasjon på 40 prosent i såkalte nøkkelposisjoner i filmproduksjonen. Om vi skal nå dette, må de private produksjonsselskapene ta sitt ansvar. De må være på konstant utkikk etter nye, kvinnelige talenter, sier hun.

40 prosent i år?

Avdelingsdirektør Stine Helgeland mener det ser lysere ut fremover. I 2013 kan bransjen ligge an til å oppnå målene om 40 prosent kvinneandel i de tre nøkkelposisjonene regi, produksjon og manus. Det vil i så fall være første gang i historien.

- Vi har ikke hatt noe personfokus når vi har delt ut filmmidler. De kvinnelige produsentene har fått penger fordi de har vist seg å levere gode og solide prosjekter, sier hun.

- Har de fått noen særbehandling fordi de er kvinnelige produsenter?

- Overhodet ikke. Det er prosjektenes kvalitet som avgjør, svarer hun.

Her er filmene

Dette er de 31 filmene de fire kvinnelige topprodusentene har fått offentlig støtte til:

TittelRegissørProdusentProduksjonsselskapManusforfatter
Kongen av BastøyMarius HolstKarin Julsrud4 ½Dennis Magnusson
Keeper'n til LiverpoolArild AndresenKarin Julsrud4 ½Lars Gudmestad
YatzyKatja Eyde JacobsenKarin Julsrud4 ½Harald Rosenløw Eeg
Brødrene Løvehjerte (co-produksjon med Sverige)Tomas AlfredssonKarin Julsrud4 ½John Ajvide Lindqvist/Peter Straughan
En som degEirik SvenssonKarin Julsrud4 ½Jyrki Väisänen og Eirik Svensson
Gentlemen  (co-produksjon med Sverige)Klas ØstergrenKarin Julsrud4 ½Klas Østergren
FjelletOle GiæverKarin Julsrud4 ½Ole Giæver
Karsten & Petra blir bestevennerArne Lindtner NæssSilje Hopland EikCinenordLine Fougner Christensen
Karsten & Petra på vinterferieArne Lindtner NæssSilje Hopland EikCinenordAleksander Eik
Varg Veum - Skriften på veggenStefan FaldbakkenSilje Hopland Eik og Tanya BadendyckCinenordThomas Moldestad
Varg Veum - I mørket er alle ulver gråAlexander EikSilje Hopland Eik og Tanya BadendyckCinenordAlexander Eik og Trygve Allister Diesen
Varg Veum - De døde har det godtErik Richter StrandSilje Hopland Eik og Tanya BadendyckCinenordLya Guerra og Erik Richter Strand
Varg Veum - Kalde hjerterTrond Espen SeimSilje Hopland Eik og Tanya BadendyckCinenordGeir Meum Olsen og Trond Espen Seim
Varg Veum - Sorte fårStephan ApelgrenSilje Hopland Eik og Tanya BadendyckCinenordTrygve Allister Diesen
Varg Veum - Dødens drabanterStephan ApelgrenSilje Hopland Eik og Tanya BadendyckCinenordPetter Rosenlund
Kule kidz gråter ikkeKatarina LauningSilje Hopland Eik og Tanya BadendyckCinenordLinda May Kallestein
Lassemajas detektivbyrå – Von Broms hemmelighet (co-produksjon med Sverige) Walter SøderlundSilje Hopland Eik og Tanya BadendyckCinenordPeter Arrhenius
1864 (co-produksjon med Danmark)Ole BornedalSilje Hopland Eik og Tanya BadendyckCinenordOle Bornedal
HjemlengselAnne SewitskySynnøve HørsdalMaipoRagnhild Tronvoll
AsfaltengleneLars BergSynnøve HørsdalMaipoVibeke Idsøe, Mette M. Bølstad og Kjersti Ugelstad 
MaskeblomstfamilienPetter NæssSynnøve HørsdalMaipoLars Saabye Christensen
Sykt lykkeligAnne SewitskySynnøve HørsdalMaipoRagnhild Tronvoll
Miss JulieLiv UllmannSynnøve HørsdalMaipoLiv Ullmann
Natt til 17. Eirik SvenssonSynnøve HørsdalMaipoSebastian Torngren Wartin
Meg eller ingen (co-produksjon med Sverige)Kjell-Åke AnderssonSynnøve HørsdalMaipoPia Gradvall
Mennesker i solenPer-Olav SørensenSynnøve Hørsdal og Cornelia BoysenMaipoJonas Gardell
Doktor Proktors prompepulverArild FrølichSynnøve Hørsdal og Cornelia BoysenMaipoJohan Bogaeus
Solan og Ludvig - Jul i FlåklypaRasmus A. SivertsenSynnøve Hørsdal og Cornelia BoysenMaipoKarsten Fullu
Solan og Ludvig - Herfra til FlåklypaRasmus A. SivertsenSynnøve Hørsdal og Cornelia BoysenMaipoKarsten Fullu
Hokus Pokus Albert ÅbergTorill KoveSynnøve Hørsdal og Kristin UlsethMaipoHans Åke Gabrielsson og Tora Berg
Jørgen+Anne=SantAnne SewitskyTeréz Hollo-Klausen, Silje Hopland Eik og Tanya N. BadendyckCinenordKamilla Krogsveen

Produsenttoppen

Dette er listen over de 20 produsentene som har fått inn mest filmstøtte i femårsperioden:

ProdusentSumFilmer
Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae16873209011
Synnøve Hørsdal11994962712
Sigve Endresen (delvis med Brede Hovland)977288908
Karin Julsrud960724369
Silje Hopland Eik og Tanya Badendyck8775048812
John M. Jacobsen og Sveinung Golimo715548065
Christian Fredrik Martin711187953
Yngve Sæther658492346
Jørgen Storm Rosenberg og Lasse Greve Alsos654890003
Martin Sundland611012875
Aage Aaberge582784283
Asle Vatn556056873
Cornelia Boysen (sammen med S. Hørsdal)542500004
Are Heidenstrøm (sammen med M. Sundland)393083133
Roy Anderson389688002
Jan Aksel Angeltveit318938382
Terje Strømstad317250775
Bent Hamer261862022
Eric Vogel259324323
Jan Erik Langøen245625001

Relevante artikler

  1. KRONIKK

    Har egentlig kjønnsbalansen i norsk film blitt bedre?

  2. NORGE

    Aamot-statuetten til Iram Haq

  3. KULTUR

    Kulturlivet blør. Nå tvinger krisen bransjene til å tenke nytt.

  4. KULTUR

    Ap vil ha mål om 50 prosent kvinner i norsk film

  5. KULTUR

    Kan «Ringenes Herre» -innspillingen havne i Norge? Det er fullt mulig.

  6. KULTUR

    Norske Hollywood-regissører i kamp om å få lage film om Roald Amundsen