Nå strammer Forbrukertilsynet til grepet om «influencers»

Det stormer rundt «Vixen Influencer Awards», og bloggernes forhold til Markedsføringsloven står sentralt. Nå kan bøtene være rundt hjørnet.

I fjor ble Sophie Elise Isachsen kåret til «Årets blogger» da «Vixen Influencer Awards» fortsatt het «Vixen Blog Awards». I år er prisutdelingen omdiskutert av flere grunner.

Toppbloggerne og andre profiler med mye påvirkningskraft, såkalte «influencers», har gått gjennom flere omganger med advarsler og merknader fra Forbrukertilsynet, som oftest om merking av reklame.

Senest i november i fjor fikk 18 av de 20 bloggerne som ble sjekket, beskjed om å endre eller fjerne ulovlig markedsføring. De som ikke har forbedret seg, risikerer bøter. Nå nærmer en ny runde seg, og risikoen for bøter er større enn før.

Les hele saken med abonnement