Kultur

Instagram-profilen hennes er blant grunnene til at Vinmonopolets hyller tømmes for én type vin

Ida Solem (31) driver én av stadig flere Instagram-kontoer dedikert til vinomtale og anbefalinger.

Ida Solem står bak Instagram-kontoen «Vinteressert». Der anbefaler hun vin, men hun er ingen vinekspert.
  • Mylena Kifle
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Skrikende farger, dansende pandaer og noe uventet som skjuler seg inni. Nei, det er ikke Maskorama som beskrives, men etikettene på det mest tidsriktige du kan drikke nå: naturvin.

Med naturvinens voksende popularitet har også en ny trend fått fotfeste i sosiale medier. Nemlig Instagram-kontoer dedikert til vinanbefalinger og små anmeldelser, ofte av naturvin.

I Norge finner man titalls kontoer dedikert til dette. De små har noen hundre følgere. Den kanskje mest kjente, «Fyllechatten», følges av over 9000.

Når Ida Solem (31) tar en slurk av vinen vennegjengen har valgt ut for kvelden, titter vennene hennes litt for lenge på henne før de selv tar en slurk.

– Det finnes ingen fasit. Hvis du synes vinen er digg, er det det viktigste, sier Solem.

Når hun ikke er opptatt med å etablere sitt eget innholdsbyrå, drikker, leser og lærer hun om vin. Solem står bak Instagram-kontoen «Vinteressert» med drøyt 900 følgere. Hun er interessert i vin, men understreker at hun er langt ifra noen ekspert.

Unge i Oslo

Kategorisjef i Vinmonopolet Trond Erling Pettersen kjenner godt til Instagram-kontoene som omtaler vin. De legger merke til at det har vokst frem en kundegruppe i bystrøk i Sør-Norge som er opptatt av oransjevin, naturvin og perlende viner.

– Anbefalinger og omtaler skjer i større grad på sosiale medier enn i de tradisjonelle kanalene. Kundene er åpne for nye stiler og ukjente land og regioner. Dette er gjerne unge mennesker som samtidig er opptatt av design, interiør, helse og trender innen mat og drikke, sier Pettersen.

«Vinfluenser» Solem kjenner seg igjen i beskrivelsen. Hun har inntrykk av at de fleste som følger henne, er 20–35-åringer i Oslo.

Vinimportør Non Dos var blant de første i Norge til å importere såkalt naturvin. De bekrefter at etterspørselen øker. I dag selger de fire ganger så mye vin som i 2009.

De nye influenserne

Influensere i sosiale medier påvirker handlingene og holdningene til følgerne sine. Solem og andre «vinfluensere» legger føringer for hvilke viner følgerne drikker. Noen av de større Instagram-kontoene forteller at vin de anbefaler, iblant blir raskt utsolgt på Vinmonopolet.

Solem er usikker på om hennes innlegg alene gjør at mange kjøper samme vin. Men hun får ofte henvendelser fra følgere som etterlyser hennes meninger om vin de vurderer å kjøpe.

Pettersen i Vinmonopolet forteller at de legger merke til påvirkningskraften Instagram-kontoene har.

– Vi har absolutt sett en del eksempler på at ettertraktede viner fra oransjevin- og naturvinprodusenter selges ut relativt raskt etter at de er blitt mye omtalt av «vinfluensere», sier han.

Samtidig opplyser Pettersen om at flere av disse vinene er nisjeprodukter som det bare lages noen tusen flasker av i året, hvorav noen hundre kommer til Norge. Andre flasker er tilgjengelige hele året.

Ikke reklame

Vinbarer kan ikke legge ut bilder av vinflasker på sosiale medier, fordi det regnes som alkoholreklame. Øyvind Giæver i Helsedirektoratet forteller at det «vinfluenserne» gjør, ikke regnes som reklame.

Alkoholloven definerer reklame som «massekommunikasjon i markedsføringsøyemed».

– Dersom avsender har økonomisk interesse i å informere om, eller gi assosiasjoner til alkohol, vil dette være en sterk indikasjon på at det foreligger markedsføringsøyemed, sier han.

Leverandører, importører og andre bransjeaktører rammes av lovverket dersom de legger ut informasjon om vin i sosiale medier. Privatpersoner og uavhengige medier rammes derimot ikke. Omtale av vin i både tradisjonelle medier og på privatpersoners Instagram-kontoer er med andre ord tillatt.

– Det er imidlertid en forutsetning at den privates ytringer ikke fremstår å være på vegne av eller er initiert av en bransjeaktør. Eller at privatpersonen oppnår fordeler ved å omtale alkoholholdige produkter, legger Giæver til.

«Vinfluenser» Solem tjener ikke penger på kontoen «Vinteressert». Tvert imot:

– Hvis det blir omtalt som reklame og jeg bruker så mye av mine egne penger på vin i måneden, er det en veldig dårlig deal for meg, sier hun.

Solem forteller at Instagram-kontoen «Vinteressert» først og fremst er en hobby. Hun bruker ikke mer enn to timer i uken på kontoen.

– Bedre å kjøpe én dyr vin

Helsedirektoratet ser med bekymring på at personer, deriblant mindreårige, eksponeres for alkoholreklame i sosiale medier. Giæver sier de etter planen skal følge med på hva produsenter og leverandører av alkohol gjør i sosiale medier. Arbeidet er forsinket på grunn av koronaen.

Solem og andre med lignende kontoer er hverken produsenter eller leverandører. De faller dermed ikke inn under det Giæver er bekymret for. Kontoene omtaler gjerne dyre viner. Solem tror det kan føre til en sunnere tilnærming til vin.

– Jeg vil heller at folk bruker litt penger på å kjøpe én skikkelig god vin, istedenfor mange billige. Det hever kanskje terskelen for å åpne en vinflaske på en mandag, sier hun.

Les mer om

  1. Vin
  2. Medier og reklame
  3. Instagram
  4. Sosiale medier
  5. Trender
  6. Alkohol