Kultur

NRK må betale 600.000 kroner i bot

NRK og Svelviksposten brøt sperrefristen på valgdagen. Nå får de bot fra Medietilsynet.

NRK får bot etter at de brøt sperrefristen på valgdagen. Solum, Stian Lysberg

  • Kristin Jonassen Nordby

11 minutter før pressen kunne formidle de første stemmetallene på valgkvelden klokken 21.00 basert på forhåndsstemmer, publiserte NRK noen av tallene i sin sending. Dette er forbudt ifølge valgloven.

Medietilsynet ilegger NRK et overtredelsesgebyr på 600.000 kroner. Svelviksposten publiserte opptalte forhåndsstemmer for tidlig og får 100.000 kroner i gebyr.

Brøt sperrefrist

I et intervju med Hadia Tajik på NRK1på valgdagen klokken 20.49, offentliggjorde NRK prognosene for Arbeiderpartiets valgresultat på landsbasis og i Bergen.

Klokken 19.38 publiserte Svelviksposten resultatene fra de opptalte forhåndsstemmene til alle de politiske partiene i Svelvik kommune på avisas nettsted, under tittelen «Høyre vinner foreløpig».

– I begge tilfellene har det blitt begått klare brudd på regelverket, sier områdedirektør Gudbrand Guthus i Medietilsynet i en pressemelding. Han understreker at det er forskjeller mellom de to bruddene, og at de to mediene er svært ulike i størrelse. Dette gjenspeiles ved fastsettelsen av gebyrene.

Gebyrets størrelse er bestemt ut fra «lovbruddets grovhet, eventuelle tiltak som er iverksatt for å forebygge overtredelsen, om overtredelsen ble begått for å fremme egeninteresser, samt selskapets økonomiske evne». Se lovparagrafen om overtredelsesgebyr her.

NRK vil se nærmere på botens størrelse

Nyhetsdirektør i NRK Per Arne Kalbakk sier at han er helt enig i at NRK brøt valgloven.

— Vi er merker oss at Medietilsynet skriver at dette skyltes uaktsomhet og ikke dårlige rutiner. Det er viktig for hvilke tiltak som settes inn i etterkant, sier han.

NRK ønsker imidlertid å se nærmere på botens størrelse, før de bestemmer seg for om de godtar den.

- Vi er ikke overrasket over at vi får et gebyr, men vi ønsker å se på tidligere praksis før vi godtar størrelsen på boten, sier han.

Klagefristen er på tre uker. Kalbakk sier at de tidligst kommer med et svar om en uke.

Les vedtaket som er sendt til NRK her.

Ansvarlig redaktør i Svelviksposten Dag Wathne sier han vil se nærmere på boten før han avgjør om de godtar den.

— Jeg fikk den akkurat i hendene, så jeg skal begynne å se på det nå, sier han til Aftenposten.

Her er vedtaket som er sendt til Svelviksposten.

Vil hindre påvirkning

Forbudet mot offentliggjøring av valgresultat gjelder kommunestyre- og fylkestingsvalg i alle sammenhenger og medier.

Formålet med forbudet er å hindre at velgerne blir påvirket mens valget pågår og et ønske om å sikre en rolig og verdig gjennomføring av valget.

En rekke mediehus hadde en avtale med Kommunaldepartementet om å få forhåndstall med en streng sperrefrist. Blant disse er blant annet Amedia, Aftenposten, NTB, TV2 og NRK.

Debattredaktør Kyrre Nakkim innrømmet straks feilgrepet.

— En tabbe og vi beklager på det sterkeste, skrev Nakkim på Twitter.

Dagbladet publiserte valgdagsmålingen mellom 33 og 57 sekunder for tidlig på valgdagen i 2009. Medietilsynet reagerte da med en bot på 40.000 kroner.

Se Aftenposten Kultur baksnakke kulturlivet i nytt program:

Trenger du TV-tips? Her er ti serier du bør få med deg i høst:

Les mer om

  1. NRK
  2. Medier

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    NRK-bot halvert etter valgblemme

  2. OSLOBY

    Må ut med 200.000 for å ha reklamert med opphørssalg i to år

  3. KULTUR

    Konkurransetilsynet varsler milliongebyr til fire forlag

  4. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet gir Telenor 788 millioner i gebyr

  5. BIL

    Kjøring på rødt lys, manglende bilbelte og kjøring i kollektivfelt. Så mye koster det deg å bryte de ulike trafikkreglene.

  6. OSLOBY

    Dette treet skulle «ikke berøres»