iPhone inntar mobilspillene

Mobilspill har lenge vært stebarnet i spillbransjen, men plutselig er dette snudd på hodet: På bare åtte måneder er det lastet ned flere hundre millioner spill til iPhone.

Kan du lage et ord ved å trekke en linje mellom bokstavene? Spill som Wurdle selger i hundretusener av eksemplarer i nettbutikken App Store til iPhone. FOTO: PER KRISTIAN BJØRKENG

Hele 800 millioner programmer er lastet ned fra iPhones programvarebutikk, siden lanseringen av Apples første mobiltelefon i fjor. Tallet gjelder alle slags programmer, men spill er den aller mest populære programkategorien. Under åpningen av verdens største konferanse for spillutviklere her i San Francisco, trakk derfor foredrag om mobilspill fullsatte saler med hundrevis av utviklere.

Alle ville vite hvordan man kommer i gang og lager spill til den svært populære plattformen.

Spillbransjen tiltrekker seg tusener av kreative hoder, men problemet for mange av dem har vært at distribusjon av spillene de skriver er så dyrt at utviklerne må tekkes svære spillforlag for i det hele tatt å nå ut med ideene sine. Forlagene er kjent for å stille strenge krav til forutsigbar inntekt og kommersialitet for i det hele tatt å ville utgi spill. De mest kreative forfatterne av programvare ser derfor ut til å ha et langt mer anstrengt forhold til sine forlag enn forfattere av bøker har til sine redaktører.

Banebrytende.

Under foredraget «How the iPhone just changed everything» dro Neil Young i det nystartede iPhone-forlaget ngcomo opp en plansje med tall fra analyseselskapet Morgan Stanley. Den viser at iPhone hittil har solgt mer enn de håndholdte konsollene Sony PSP og Nintendo DS gjorde. iPhone var ikke primært konstruert som spillmaskin, men likevel selger de små, billige spillene i hundretusener av kopier.

–Introduksjonen av iPhone er like banebrytende for utviklingen av spillmediet som den første Nintendo-maskinen, eller som Xbox Live (nettspilltjenesten til Microsoft, journ.anm). Det er en generell dårlig stemning i spillbransjen på grunn av finanskrisen, men det har aldri vært en bedre periode for uavhengige utviklere, påpekte Neil Young.

Billig.

En av de viktige årsakene til dette er at inngangsterskelen for å kunne lage spillene er svært lav. Alt som trengs er et program til 600 kroner, og det er allerede en rekke eksempler på at enkeltpersoner har blitt ganske rike på ideene sine.

Utviklerne distribuerer spillene gjennom den såkalte App Store. Denne nettbutikken for nedlastbare programmer er innebygd i enhver iPhone.

Andre mobilprodusenter har ikke et slikt tilbud. Gjennom App Store kan en enkeltperson som skriver et spill nå kunder i 80 land – uten noe annet distribusjonsapparat. Utviklerne av spill til andre mobiltelefoner bruker typisk 90 prosent av utviklingsressursene på å tilpasse spillene de mange ulike mobilmodellene, mens iPhone foreløpig bare finnes i en utgave.

Overfylt.

Men helt uproblematisk er det ikke. I snitt slippes det nå hele 165 nye programmer fra 10000 utviklerne på App Store hver eneste dag. De som blir mest brukt og anbefalt har en tendens til å komme til topps, men kampen for oppmerksomhet er allerede svært hard.

–Selv gode spill blir noen ganger ikke lagt merke til, vedgikk Neil Young i sitt foredrag.

Slik er de uavhengige spillutviklerne i samme situasjon som uavhengige musikere. Tidligere var musikerne langt mer avhengige av plateselskapene, men med lavere økonomisk inngangsterskel velger stadig flere nå å være sin egen sjef.

Iphone-utvikler Sergei Gourski har hatt stor suksess med ordspillet Wurdle, men innrømte i foredraget sitt at det ikke bare er rosenrødt.

–Skal du utgi et spill selv, må du plutselig drive med regnskap, PR, juridiske utredninger og masse annet som forlagene vanligvis tar seg av. Det er ikke noe som passer for alle, særlig ikke for kreative mennesker. Men den som tar jobben, får også fordelen av å sitte med forlagets bit av kaken – i tillegg til sin egen, sa Gourski i sitt foredrag.

Les også

Konsoll for fattige