Kultur

Han er nesten like stor som Dagens Næringsliv på nett

En ukjent 29-åring fra Bergen har på åtte måneder etablert en viral klikkmaskin som banker store mediehus over hele Norge i lesertall på nett.

Den selvlærte bergenseren Sindre Låstad har ingen journalistutdannelse, og ser ikke på seg selv som journalist. - Jeg er en blogger som deler inspirerende og positive saker. Høy trafikk noen dager betyr jo ikke at man har blitt hverken journalist, redaktør eller forretningsmann, sier han.
  • Jan Gunnar Furuly
    Journalist
  • Lars Magne Sunnanå
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Med nettsiden Viralomania.comhar Sindre Låstad ikke bare skapt det som for tiden er Norges desidert mest populære blogg.

Med over 160.000 unike brukere pr. dag i snitt hele forrige uke, var han hakk i hæl på Dagens Næringsliv og større enn for eksempel Bergensavisen.

— Jeg hadde god tro på prosjektet da jeg startet i februar, men responsen fra leserne er nok en god del over forventningene, sier Låstad nøkternt.

Den selvlærte bergenseren har ingen journalistutdannelse, og ser ikke på seg selv som journalist.

Dobbelt så stor som Fotballfrue

— Jeg er en blogger som deler inspirerende og positive saker. Høy trafikk noen dager betyr jo ikke at man har blitt hverken journalist, redaktør eller forretningsmann, sier han.

Ifølge tall fra Nettavisen-eideBlogglisten.nohadde Viralomania i gjennomsnitt 160.280 lesere pr. dag i forrige uke.

Med det var Låstad dobbelt så stor som det som lenge har vært fremhevet som Norges mest leste blogg, Fotballfrue.

Han er eneste stoffprodusent på Viralomania.com. Flesteparten av de 1000 sakene han har publisert hittil er laget fra hybelen i Bergen. Nå bor han hjemme hos mor, mens han jakter på egen leilighet som han skal kjøpe.

Mest YouTube-videoer

Suksessoppskriften er underholdningsartikler med Youtube-videoer av blant annet morsomme katter og hunder, samt overskrifter som for eksempel "Da jeg hørte denne 5 år gamle jenta synge fikk jeg den mest episke ståpelsen i universets historie".

I helgen var hans artikkel "De ga en hjemløs mann en pizza. Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg så hva han gjorde med den" den desidert mest delte saken i sosiale medier i Norge, ifølge StoryBoard, med over 56.000 delinger.

Topp på 303.000 unike brukere

Lesertoppen lørdag ga 303.000 unike lesere, ifølge Låstads egen trafikkstatistikk.

Frem til onsdag hadde han denne måneden hatt over 3,1 millioner besøkende og noe over 4,3 millioner sidevisninger.

Den minst besøkte dagen i oktober ga fortsatt 29.000 lesere - vesentlig over nivået til mange norske lokalaviser. Inntektene på nettsiden genereres via bannerannonser fra Google.

LES OGSÅ:

Les også

Nå vil også VG buzze nyhetsstrømmen din

Ifølge nettsiden Minterest.org trenger man som tommelfingerregel 100.000 visninger per dag i et helt år for å tjene 100.000 amerikanske dollar via annonser fra Google Ads — godt og vel 664.000 norske kroner etter dagens kurs.

- Blir du rik av dette?

— Jeg har blogget siden 2008, og alle kan se i skattelistene at jeg enda har til gode å bli rik. Jeg vil ikke snakke om hva jeg tjener på Viralomania, men klart, dette begynner å gi en hyggelig lønn for arbeidet, svarer han.

- Viralsider er desserten

- Hva tenker du om at du faktisk treffer flere lesere enn store, etablerte mediehus som Drammens Tidende og Bergensavisen, og i forrige uke lå nesten likt med Dagens Næringsliv i antall lesere på desktop og mobil ifølge trafikktallene som TNS Gallup oppgir for disse nettstedene?

— Jeg sammenligner meg overhodet ikke med de nyhetsnettstedene du nevner, men tar det selvsagt som en kompliment at jeg som privatperson har danket de ut i nettrafikk. Å sammenligne meg med nettaviser blir litt som å sammenligne Hotel Cæsar og Dagsrevyen. Det er en tid for alt. Hvis mediehusene fungerer som middagen, er kanskje viralsider desserten, sier 29-åringen.

- Enkelte journalister ser også på din fremgang som deres egen undergang?

— Det var jeg ikke klar over - er det noen som gjør det? Jeg håper for Guds skyld at folk fortsetter å lese Aftenposten, Dagens Næringsliv og lignende sider, uavhengig av at de også er interessert i underholdning i hverdagen, svarer han.

LES OGSÅ:

Les også

Klager inn Buzzit.no for brudd på god presseskikk i sak om sexmareritt

Registrert i New Zealand

— Hvorfor oppgir du ikke noe sted på Viralomania hvem som er ansvarlig for siden, og hvorfor har du registerert domenet i New Zealand via et selskap i Tyskland? Er det for å skjule hvem som står bak?

— Dette visste jeg ikke, men jeg har jo også Viralomania.no, der du kan se at det er nettopp meg som eier bloggen, sier Låstad.

Låstad frykter ikke den nye konkurransen om viralmarkedet fra de etablerte mediehusene og sier dette om hvor han tror Viralomania er om ett år.

— Om ett år så er nok fortsatt Viralomania morsomt og inspirerende både for leserne og meg selv. Det er det viktigste for meg.

DN fornøyd med viralsatsning

Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv er godt fornøyd med første uke av driften av avisens nye virale nettsted Bisbuzz.no:

— Vi har hatt cirka en kvart million sidevisninger de første dagene på Bisbuzz.no-artikler. Dette er høyere enn vi hadde anslått på forhånd. Vi får en langt større andel av trafikken via sosiale medier enn det som er tilfelle for DN.no, og dette gir oss et veldig godt utgangspunkt å bygge videre på, sier han.

Les også:

Les også

Du vil aldri tro hvordan dette norske nettstedet stjeler, klipper og limer andres stoff. Presseeksperter er rystet