Kultur

Anmeldelse av «Hvite netter»: Symmetrisk nytelse

Med nydelige soloer og hyperpresise fellespartier åpner trippelforestillingen «Hvite netter» for flere hakesleppøyeblikk.

Natalia Makarovas koreografi av La Bayadère er klassisk ballett i en av sine reneste former.
  • Maren Ørstavik
    Maren Ørstavik
    Anmelder av klassisk musikk

Tittelen Hvite netter spiller på de berømte sommerfestspillene med samme navn i St. Petersburg, der de lyseste ukene i året feires med konserter og balletter i Mariinskij-teateret. Sommer-Oslo har kanskje ikke helt samme dragning på den kulturelle fiffen i et globalt perspektiv. Likevel skorter det ikke med ambisjoner på vårens trippelforestilling med Nasjonalballetten.

Programmet er fint komponert for å vise ytterpunkter i ballettformatet: Natalia Makarovas gjenskapelse av Marius Petipas berømte Kingdom of the Shades, Balanchines Symphony in C – og innskutt i midten Ohad Naharins gaga-dans Sicus. Tilsammen er det en oppvisning i ballett som form, finslipt og polert. Innimellom helt til perfeksjon.

Les hele saken med abonnement