Kultur

Musikkstjerner er de nye eierne av Tidal

Relanserte Wimps amerikanske storebror med stjernespekket musikerlag. På twitter er reaksjonene delte.

  • Eivind Nicolai Lauritsen

Klokken 23.00 i går norsk tid relanserte strømmetjenesten Tidal seg i et forsøk på å kuppe det amerikanske musikkmarkedet. Tidal er arvtageren til den norskutviklede strømmetjenesten Wimp.

Nå kan det virke som om det nye eierselskapet planlegger å gjøre det gjennom ren stjernekraft.

Les også:

Les også

Jay-Z skroter Wimp-navnet før amerikansk relansering

For få uker siden ble Tidal kjøpt opp av rapperen og forretningsmannen Shawn Carter, som er bedre kjent under artistnavnet Jay-Z. Siden da er det blitt kjent at strømmetjenesten, som tidligere har gått under navnene Tidal og Wimp, kun vil være kjent som Tidal.

Musikere som deleiere

Jay-Z, somtidligere har uttalt at han ikke er «en forretningsmann, men en forretning, mann», skal ha kjøpt 95,18 prosent av Tidal for rundt 460 millioner norske kroner. Carters nettoformue ble anslått til å være på 4,1 milliarder kroner i 2014.

Han har fått inn en rekke profilerte artister som deleiere i strømmetjenesten.

De nye deleierne er Kanye West, Beyonce, Rihanna, Madonna, Taylor Swift, Daft Punk, Usher, Nicki Minaj, Alicia Keys, Jack White, Coldplay-frontmann Chris Martin, Arcade Fire, Calvin Harris, Roc Nation-rapperen J. Cole og Deadmau5.

Mandag kveld norsk tid samlet de seg på en høytidelig pressekonferanse, hvor Carter og hans musikervenner ønsket publikum velkommen til en «ny æra innen musikk».

— Oslokontoret fortsetter som før

Det har vært tvil om hva som vil skje med de norske ansatte i selskapet, som har hovedkontor i Oslo.

— Oslokontoret fortsetter som før, skriver kommunikasjonsdirektør Kristin Eldnes i Tidal på en SMS til Aftenposten.

Tidligere har hun sagt at hun tviler på at de nye eierne i USA er veldig opptatt at hva som skjer i Norge fremover.

Wimp-brukerne vil fortsette å bruke programmet som før, og senere denne uken vil de kunne bruke sitt passord og brukernavn for å logge inn i Tidal.

Delt mottakelse

I påvente av «den nye æraen» twitret flere av deleierne noenlunde mystiske beskjeder til sine flerfoldige tusen følgere, med emneknaggen #TIDALforALL.

Kanye West ba sine 11,8 millioner om å hjelpe ham å skape musikkhistorie ved å gjøre profilbildene sine blå.

Det samme gjorde Rihanna, Madonna, Coldplay og mange av de andre artistene.

I etterkant er det blitt klart at mange amerikanske fans hadde skrudd opp forventningene noe høyere enn ønskelig, og trodde artistene ville snakke om noe helt annet enn en kommersiell strømmetjeneste for musikk.

Siden 27. mars er emneknaggen blitt tweetet og retweetet rundt 215.000 ganger. Ifølge analysenettstedet Topsy er rundt halvparten av disse omtalene positive.

  1. Les også

    Jay-Z får kjøpe Wimp/Tidal

  2. Les også

    Digitalekspert: Flere strømmeaktørerer vil gå under i år

  3. Les også

    Et nytt år null for musikkbransjen

https://5957caa8-fa3c-3376-94b7-c0beb18a780c

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Tidal saksøkes fra Pakistan

  2. NORGE

    Artister trekker musikk fra Tidal

  3. KULTUR

    Tidal tapte 28 millioner kroner i Europa i fjor

  4. KULTUR

    Strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify taper milliarder hvert år. Hvem dør først?

  5. KULTUR

    Dette er musikken du kan glede deg til i 2019

  6. A-MAGASINET

    Norge er det nye Sverige. I musikksammenheng er det svært gode nyheter.