Kultur

Hodejegerne lånte scener fra Stieg Larsson-film

Budsjettet var brukt opp da filmprodusentene under klippingen av Hodejegerne så at det manglet «luft og overblikk». Da lånte de enkelt og greit to helikopterscener fra Menn som hater kvinner.

Filmprodusentene Friland og Yellow Bird tydde til boksmat fra Menn som Hater kvinner da de trengte helikopterbilder til Hodejegerne, med Aksel Hennie og Synnøve Macody Lund i hovedrollen. FOTO: ERIK AAVATSMARK/FRILAND. Foto: K&U

  • Jan Gunnar Furuly

Hvis du i likhet med over 100.000 andre har sett den norske actionthrilleren Hodejegerne på kino den siste uken, og fikk et aldri så lite flashback til Menn som hater kvinner underveis, er det helt naturlige årsaker til det.

Produsent Asle Vatn i Friland bekrefter overfor Aftenposten.no at to helikopterscener i filmen der Aksel Hennie har hovedrollen som Roger Brown, faktisk stammer fra den svenske suksessfilmen som ble sett av 527.000 på norsk kino.

Bildene det handler om viser Aksel Hennies rollefigur som kjører på broen over en bred elv. Elven det er snakk om befinner seg slett ikke i Norge, men i Sverige.

Sparte 100.000 kroner –Dette er overhodet ikke flaut, men en helt vanlig prosess i dagens internasjonale filmbransje. Under klippingen av filmen så vi at det manglet litt luft og overblikk i en av de bærende bilscenene. Det ene alternativet var å dra ut og lage helt nye helikopterbilder. Det ville kostet oss minst 100.000 kroner. De pengene hadde vi ikke, og det ville vært særdeles tungvint i en omfattende co-produksjon å ta runden med å få finansiering på dette. Derfor ble valget lett da den svenske medprodusenten Yellow Bird kom opp med disse scenene fra sitt arkiv, sier produsent Vatn.

Han ser på bruken av bildene som en slags filmatisk hyllest til Stieg Larsson og den eventyrlige suksessen de tre Millennium-filmene hadde verden over.

–Egentlig handler dette ikke om at vi sparte 100.000 kroner i en filmproduksjon der vårt totalbudsjett, inkludert lansering, var på 36 millioner kroner. Vi fikk noe vi ellers ville manglet. Og vi fikk det helt gratis, sier han.

Byttet bil digitalt Vatn legger til at helikopterscenene ble digitalt manipulert slik at bilen fra Menn som hater kvinner, ble byttet ut med kjøretøyet som Aksel Hennie benyttet. Det ble også gjort andre tilpasninger, slik at bildene fremsto som nye, forklarer Vatn.

Også i en scene der Roger Brown kommer hjem til sin kone, Diana (Synnøve Macody Lund), og har klare mistanker om at hun er utro, er bilder fra en av Millennium-filmene brukt. Scener fra Jenta som lekte med ilden surrer i bakgrunnen på den digre plasmaskjermen i ekteparets luksuriøse hjem.

Solgte scener til svensk film –Hvor vanlig er dette i filmbransjen?

–Jeg tror det er mer vanlig enn folk er klar over. I svært mange internasjonale filmer brukes det såkalt stock footage, og flere aktører har spesialisert seg på å levere akkurat dette. Vårt eget selskap har tidligere solgt scener fra Sara Johnsens debutspillefilm, Vinterkyss, til bruk i en svensk spillefilm. Og i tilfellet med Hodejegerne har vi opptrådt renhårig og åpent, ved at vi på rulleteksten oppgir at helikopterscenene faktisk stammer fra Menn som hater kvinner, svarer produsenten.

Morten Tyldums actionthriller åpnet med eventyrlige 104.000 kinogjengere forrige helg, og fikk med det tidenes nest beste åpningshelg, etter Max Manus. Den ble sett av 134.000 den første helgen, og landet til slutt på over 1,1 millioner solgte kinobilletter.

Hodejegerne får lørdag 10. september première på det nordamerikanske kontinent, på Toronto internasjonale filmfestival.

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Alt som kunne gå galt, hadde allerede gått galt i Kongo. Så begynte også filmversjonen å falle fra hverandre.

  2. KULTUR

    Filmanmeldelse: Nostalgisk sommermoro med «Knerten og sjøormen»

  3. KULTUR

    Kulturlivet blør. Nå tvinger krisen bransjene til å tenke nytt.

  4. KULTUR

    Storfilmer blir sendt rett på Netflix – filmselskapene vegrer seg for å ta sjansen på kinomarkedet

  5. KULTUR

    Ap vil ha mål om 50 prosent kvinner i norsk film

  6. KULTUR

    «Babylon Berlin»: Blod, kokain, kommunister og nazister. Velkommen til et kokende Berlin