Kultur

1,2 millioner leser Aftenposten hver dag

Til tross for en liten nedgang for papiravisen, har den totale dekningen økt. Stadig flere leser Aftenposten på mobil og nett.

Antall avislesere på papir falt med 7000 forrige halvår, men digitalt har Aftenposten hatt kraftig vekst. Urdahl Olav/Aftenposten

  • Christine Spersrud Haug

Nye tall fra Mediebedriftenes Landsforening viser at Aftenposten per i dag har i underkant av 1,2 millioner daglige lesere.

— Det er flere som leser vår journalistikk nå enn tidligere, og veksten i digitale kanaler er større enn tilbakegangen på papir, sier sjefredaktør i Aftenposten, Hilde Haugsgjerd.

Liten nedgang i papir

Papiravisen har hatt en reduksjon på 7000 lesere det siste halvåret. Dette er likevel en svak nedgang sammenlignet med første halvår i 2012, da antall lesere på papir gikk ned med 19 000.

— Det er en tilbakegang på papir, men den er liten. Jeg regner med at Aftenposten er ett av mediehusene med lavest tilbakegang i papiravisen. Den viktigste jobben fremover er å bli enda bedre på digital vekst med journalistikk av godt Aftenposten-merke, påpeker Haugsgjerd.

På nett og mobil er trenden soleklar. Flere og flere av leserne begynner å ta i bruk Aftenpostens digitale plattformer.

Digital satsing

I første halvdel av 2012 leste 148.000 nordmenn Aftenposten på mobil, mens det i dag er hele 232.000 daglige lesere. Aftenposten.no hadde 670.000 daglige lesere første halvdel av fjoråret, mens nettsiden i dag har hele 745.000 lesere på nett.

I tiden fremover skal Aftenposten begyne å ta betalt for den digitale journalistikken.

- Når man vet hvor mange som er villig til å betale for å få Aftenposten på papir, tror jeg også folk er villig til å betale for digital journalistikk. Jeg tror flere er i ferd med å erkjenne at det er ganske vanvittig at man kan lese gratis kvalitetsjournalistikk på nett, sier Haugsgjerd.

- Hvordan vil dette påvirke mediehusene som ikke tar betalt for journalistikken sin?

— Jeg tror også konkurrentene vil ta seg betalt etterhvert, men kanskje ikke med samme modellen som vi ønsker å bruke. Man må tilpasse betalingsmodellen etter mediehusets marked.

Betale for nettjournalistikken

Haugsgjerd poengterer at den nye betalingstjenesten vil ligne på den som New York Times bruker på sine nettsider.

- Man skal kunne lese et antall artikler gratis, men dersom man leser mye må man etterhvert begynne å betale. Vi skal også få en ny og forbedret nyhetsapp, som vi skal ta betalt for.

- Er du fornøyd med dagens lesertall?

— Lesertallene for papiravisen er ganske stabile, og vi skal fortsette å lage gode papiraviser, men jeg skulle gjerne hatt enda større vekst digitalt.

Tirsdag klokken 10 legger Mediebedriftenes Landsforening frem lesertallene for en samlet avis-, uke- og magasinpresse.

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Fortsatt tilbakegang for de fleste papiravisene

  2. KULTUR

    Flere enn åtte av ti nordmenn leser norske medier hver dag

  3. KULTUR

    Lesertallene synker på papir – øker digitalt

  4. KULTUR

    A-magasinet øker lesertallene kraftig

  5. KULTUR

    Opplagsøkning for avisene i første halvår

  6. KULTUR

    Medier24: Sterk opplagsvekst for Aftenposten