Kryptokunst har møtt veggen
I fjor ga NFT-teknologien kunstnere og musikere håp om en digital fremtid med bedre økonomi. Det siste halvåret har omsetningen falt med 94 prosent.
For halvannet år siden eksploderte interessen for såkalte NFT-er (non fungible tokens) fullstendig. Med disse digitale sertifikatene kunne kunstnere selge ikke-kopierbar og verifisert eiendomsrett til verkene sine. Slik skulle problemet med digital piratkopiering og fallende inntekter bekjempes.
Noen av kulturens største navn kastet seg på. DJ-stjernen Kygo kjøpte en NFT, et digitalt bilde av en ape, for 1 million kroner. Etterpå tok han det i bruk som logobilde på Twitter. I januar la samtidskunstner Bjarne Melgaard ut 1000 unike utgaver av verket «The Lightbulbman» som NFT-er. De omsatte for over 10 millioner kroner på et par dager. Nordens første fysiske NFT-galleri åpnet på Grünerløkka.
Les hele saken med abonnement