Kultur

Netflix satser på egne serier

Netflix lanserer 60 egenproduserte serier og filmer i år, noe strømmetjenesten håper vil skaffe dem enda flere trofaste kunder. Superheltaction, intenst familiedrama og ny komiserie signert Tina Fey er blant konseptene de har valgt å satse på

Tina Feys nye komiserie The Unbreakable Kimmy Schmidt> bør treffe det samme publikumet som var fans av 30 Rock. Serien er en av 60 originalserier og filmer som Netflix lanserer i 2015. Strømmetjenesten ønsker å bli mindre avhengig av innhold produsert av andre.

  • Mari Glans

Strømmetjenesten bestemmer hvilke serier og filmer de skal produsere ut fra seervanene til abonnentene.

I løpet av vinteren og våren slippes det en drøss nye serier på Netflix. For fans av 30 Rock er det kanskje Tina Feys nye komiserie The Unbreakable Kimmy Schmidt som blir høydepunktet. Serien om sektmedlemmet Kimmy, som har levd fullstendig isolert i 15 år før hun plutselig havner i New York, var egentlig produsert for NBC, men havnet i stedet på Netflix.

Så lenge vi stadig får flere abonnenter, føler vi at vi gjør noe riktig, og kan fortsette i samme spor
Ted Sarandos, innholdssjef i Netflix

— Jeg tror at de som ser slike serier, ønsker å velge selv når de skal se på, så sånn sett passer «Kimmy» bedre inn på Netflix enn på en tradisjonell kanal, sa Tina Fey da hun møtte pressen i LA under Television Critics Associations (TCA) årlige samling.

At Netflix «stjeler» programmer fra tradisjonelle kanaler, hører til sjeldenhetene, men ideene til de nye originalseriene kommer som regel utenfra. Hver eneste dag drar håpefulle serieskapere til selskapet for å selge inn nye forslag til ledelsen. En håndfull får ja, og det virker som om Netflix har god intuisjon når det gjelder å plukke vinnere. Så langt har de nesten utelukkende produsert seersuksesser, som Orange is the New Black og House of Cards .

Velger serier basert på seervaner

Strømmetjenesten har forlengst skjønt at de ikke kan konkurrere med Itunes når det gjelder å være først ute med de siste seriene og filmene; i stedet ønsker de å tilby kundene sine innhold de ikke kan finne andre steder.

Da er det viktig at det som tilbys er noe folk vil ha, og før det blir gitt grønt lys for produksjon av serier som nettopp House of Cards eller Marco Polo, har man gjort hjemmeleksen sin. For her overlates ingenting til tilfeldighetene, særlig ikke når det gjelder noe så viktig som flaggskipsinnhold.

— Når vi bestemmer oss for hva slags serier og filmer vi skal produsere, så benytter vi oss av alle forskningsdataene vi har tilegnet oss ved hjelp av kartlegging av seervanene til abonnentene våre. I tillegg har vi en rekke eksperter på TV-underholdning som sitter rundt og diskuterer seg frem til hva vi skal produsere. Så det er en miks av data og kunnskap som avgjør, forklarte Todd Yellin, en av produktsjefene hos Netflix, da Aftenposten møtte ham i Las Vegas i forbindelse med CES-kongressen.

Netflix bruker blant annet denne kunnskapen til å beregne hvor stor seerskare en serie trolig vil få, og så investerer de deretter. Jo større potensial til å favne bredt, jo mer penger spyttes inn.

— Vi lanserer enormt mye egenprodusert innhold i 2015, og det du kommer til å merke, er at seriene og filmene er vidt forskjellige og appellerer til mange forskjellige typer mennesker. Vi har serier for barn, komedier, spenningsserier, action og superhelter, sier Yellin.

<i>Bloodline</i> er et intenst psykologisk familiedrama som Netflix håper vil slå an hos abonnentene sine. Serien har première 20. mars. Saeed Adyani

I tillegg til «Kimmy», som har première 6. mars, lanserer også Netflix det intense familiedramaet Bloodline 14 dager senere med blant andre Sissy Spacek og Kyle Chandler ( Friday Night Lights ) i hovedrollene.10. april er det duket for première på superheltserien Daredevil , som er den første av fem planlagte Marvel-serier. Senere lanseres kartelldramaet Narcos og sci-fi-serien Sense 8 , sistnevnte er laget av Wachowski-søskenparet som sto bak The Matrix . Det kommer også nye sesonger av House of Cards , Orange is the New Black samt The Fall . Netflix har i tillegg produsert en oppfølger til Crouching Tiger, Hidden Dragon som er en del av strømmetjenestens filmsatsing.

Utvider

Netflix' forretningsmodell er ganske annerledes enn de tradisjonelle kanalene, men de har likevel noe felles.

— Vi måler også suksess i antall seere. Vi investerer pengene vi tjener i nytt innhold, og hvis ingen ser på det vi lager, vil vi miste kunder. Så lenge vi stadig får flere abonnenter, føler vi at vi gjør noe riktig, og kan fortsette i samme spor, forklarte Netflix' innholdssjef Ted Sarandos under TCAs arrangement.

En av hitseriene deres er vår egen Lilyhammer , men det er fremdeles usikkert om det blir en fjerde sesong.

— Vi vet ikke ennå, fortalte Sarandos, som også la til at Netflix har hatt en brå utvikling siden den spede starten på 90-tallet.

— Netflix ble født på internett, og kundemassen vår besto i utgangspunktet av unge menn, men nå er vi forlengst blitt mainstream, sa han.

Nå som Netflix har som mål å bli en global gigant med kunder over hele verden, må de ta hensyn til at seervaner kan være ulike fra land til land. Innholdet deres skal ikke bare slå an i USA, men også i for eksempel Sør-Amerika, Europa og Australia.

— Men det vi har skjønt er at uansett hvor folk bor, så vil de ha god historiefortelling. Det er likt over hele verden. De færreste kunne vel forutse at en serie om amerikansk politikk skulle bli en massiv hit i Kina. Der borte får de ikke nok av House of Cards . Språkbarrier forekommer jo, men lar seg som regel løse hvis serien er godt nok laget, slo han fast.

Så gjenstår det å se om nysatsingene deres vil bli like vellykkede.

  1. Les også

    Ønsker å gjøre deg til enda mer trofast TV-slave

  2. Les også

    De er generasjon YouTube

  3. Les også

    Denne TV-våren jakter alle på seriegullet

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Slik vet Netflix hva du vil ha

  2. KULTUR

    Netflix-sjefen gir norske «Lilyhammer» æren for internasjonal suksess

  3. KULTUR

    Superstjerner utfordrer kinoene ved å gå til Netflix

  4. KULTUR

    Netflix satser på det yngste - NRK klare for kamp

  5. KULTUR

    Netflix satser stadig større beløp på egne serier i kampen om seerne

  6. KULTUR

    Netflix kan bli strømmekrigens taper