«Pornopung» får penger likevel

Norsk filminstutt nektet «Pornopung» pengestøtte fordi de søkte for sent. Nå mener Kulturdepartementet at Norsk filminstutt må la nåde gå for rett. Begrunnelse: Filminstituttet forskjellsbehandler norske filmer.

Produsent Johan Kaos (t.v) sammen med hovedrolleinnehaverne Ole Christoffer Ertvaag (midten) og Herbert Nordrum under innspillingen av Pornopung.

— Vi har følt oss som den lille mannen i denne saken. Vi har vært David mot Goliat, sier produsent Johan Kaos i Feil Film.

Han står bak Pornopung , som hadde premiere i sommer, og handlet om unge gutters sexliv i hovedstaden. Filmen ble laget helt uten offentlig støtte, men den fenget publikum.

61.000 løste billett, og dermed hadde Feil Film rett på syv millioner kroner i etterhåndsstøtte fra Norsk filminstitutt.

Men Kaos og co gjorde en fatal feil: De søkte for sent. Dermed fikk de avslag fra Norsk filminstitutt og sto i fare for å måtte legge ned hele produksjonsselskapet.

- Forskjellsbehandler filmene

Fredag kveld vedtok Kulturdepartementet at Norsk filminstitutt ikke kan avvise søknaden på bakgrunn av for sent levert søknad.

Begrunnelsen er oppsiktsvekkende:

Departementet mener at filminstituttet har forskjellsbehandlet søkerne. Andre filmer har fått etterhåndsstøtte fra filminstituttet, selv om de leverte søknaden for sent.

Produksjonsselskaper er også blitt varslet om fristen, noe Feil Film aldri ble. Dette har Feil Film dokumentert til Kulturdepartementet i en 70 sider lang klage.

Filmdirektør: Glad på deres vegne

— Jeg er glad på produsentenes vegne. Dette har vært en vanskelig sak, sier avtroppende direktør Nina Refseth ved Norsk filminstitutt.

— Hvorfor har dere forskjellsbehandlet filmprosjekter?

— Det som er tilfelle, er at vi har holdt en tettere kontakt med noen av filmene som har fått forhåndsstøtte. Vi har gitt påminnelse til to filmer og godtatt at de har levert søknaden senere, sier Refseth.

Departementet: Ingen saklig grunn

Feil Film har levert dokumentasjon på at fem filmprosjekter har fått særbehandling, hvorav ett er deres egen film Bambieffekten.

Kulturdepartementet skriver i vedtaket at Norsk filminstitutt ikke hadde en saklig grunn for å forskjellsbehandle filmene.

— Etter det departementet kan se er det ikke påvist forskjeller mellom de aktuelle sakene som skulle tilsi at forskjellsbehandlingen har hatt en saklig begrunnelse, skriver departementet.

Produsenten: - Negativ til uavhengige filmer

Produsent Johan Kaos mener Feil Film blir sett ned på fordi de er et uavhengig selskap.

— Det er en generell forskjellsbehandling mellom filmer som er stemplet og godkjent av NFI - og de som er uavhengige. Det virker som om de synes vi er merarbeid, mens de andre filmene vil de løfte opp og frem, sier Johan Kaos.

Les også

La ut halvannen time med barbert pung på Pirat Bay

Han er lykkelig over at Kulturdepartementet deler deres syn på forskjellsbehandlingen.— Dette viser at det politiske systemet fungerer og at filmbransjen er en fantastisk verden. Vi har fått masse tilslutning fra andre produsenter, sier Kaos.

- Vil bli strengere

Nina Refseth sier at NFI ikke er negativt innstilt til filmer uten forhåndsstøtte.

— Nei, jeg er som sagt glad på produsentenes vegne. Hvis jeg hadde vært negativt innstilt, hadde jeg ikke tatt vedtaket på den måten, sier Refseth.

Hun går av som filmdirektør ved årsskiftet, men tror at praksisen vil bli strengere fremover.

— Enten må alle varsles på forhånd, eller så må vi la være å varsle om fristen. Det må den nye ledelsen se på, men jeg tror det vil være vanskelig å varsle alle, sier Refseth.

— Hvorfor det?

— Vi kan ikke sitte å følge med på alle filmer. Dessuten er regelverket på våre hjemmesider veldig klart på når fristen er, sier Refseth.

Produsentforening: - En kontroversiell sak

Produsentforeningen har støttet Feil Film i kampen mot filminstituttet.

— Det har vært en kontroversiell sak fordi vi som forening har stått bak klagen, til tross for at søkeren har oversittet søknadsfristen. Vi forventer at bransjen følger reglene og vil normalt ikke forsvare regelbrudd. I dette tilfellet var det mange eksempler på at Norsk filminstitutt har utvist en større oppfølgning og fleksibilitet overfor andre søkere, og for oss er det helt avgjørende at søkere blir likebehandlet, skriver generalsekretær Leif Holst Jensen i Norske Film-, TV- og spillprodusenters forening i en uttalelse til Aftenposten.

Les også

- Jeg er ikke så glad i å være naken

Tanken bak etterhåndsstøtten er at filmer med et stort publikum skal få støtte fra staten uavhengig av om de fikk penger til produksjonen. Slik skal produksjonsselskapene stimuleres til å lage film — selv uten filminstituttets velsignelse.Produsentforeningen mener at Pornopung-saken viser at ordningen fungerer etter hensikten.

Har fått en lærepenge

— Driften av Feil Film hadde ikke gått rundt hvis vi ikke hadde fått pengene, sier Johan Kaos.

Nå tror han at det blir mer film fra Feil Film. Men neste gang skal de overholde fristen.

- Vi har fått oss en kraftig lærepenge. Men så har vi samtidig lært at det faktisk finnes rettferdighet her i verden, sier Johan Kaos.

Produsent Johan Kaos er lykkelig over kulturdepartementets vedtak.