Kultur

Fiolinist Guro Kleven Hagen takket ja til oljemillionen

Fiolinist Guro Kleven Hagen (19) takket mandag kveld ja til Statoils musikkstipend på én million kroner.
  • Maren Ørstavik
    Maren Ørstavik
    Anmelder av klassisk musikk
  • Det finnes så mange musikere, så mye musikk, at jeg tror mange vil <i>vite</i> at noe er bra før de faktisk lytter til det. Priser kan gi nettopp en slik anerkjennelse, sier Guro Kleven Hagen.

Valdresjenta som har tatt Musikk-Norge med storm siden hun var tidlig i tenårene vet at konkurransen om å etablere seg som klassisk musiker er hard.

Derfor har hun sugd til seg alt hun kan av kunnskap og undervisning, og vil som 20-åring – hvis alt går etter planen – kunne skilte med to bachelorgrader og en mastergrad i musikk, fra Barratt-Due i Oslo, og Hanns Eisler musikkhøyskole i Berlin. Og nå også Statoils talentpris på én million kroner.

— Det er et karrièremessig springbrett, og gir meg mulighet til å reise for å studere, samt å ta oppdrag som ikke er så godt betalt, men som kanskje kan være viktige for min egen utvikling, sier hun.

Nei til pop, ja til klassisk

Tidligere i høst ble det kjent at Statoil trakk seg fra samarbeidet med Bylarm, der et tilsvarende stipend ble delt ut til pop/rock-artister. Men det klassiske stipendet er foreløpig videreført.

— Gjennom Statoils Klassiske Musikkstipend ønsker Statoil å gi et fremragende talent muligheten til å nå sitt potensial samtidig som vi ønsker å vise at våre sponsoraktiviteter handler om å støtte talentutvikling, sier Marius Rosenberg Amundsen, sponsorleder i Statoil.

- Hvorfor avslutte pop-stipendet, men beholde det klassiske?

- Leif Ove Andsnes ble i 1990 tildelt det første klassiske musikkstipendet sammen med blant annet Truls Mørk og Ole Edvard Antonsen. I dag er Leif Ove juryformann for det samme stipendet. Statoils Klassiske Musikkstipend representerer kontinuiteten i Morgendagens Helter og er et prosjekt vi prioriterte videre, sier Amundsen.

Prisen ble delt ut i Folketeatret mandag kveld, på Statoils høstkonsert.

- Ikke min oppgave

Oljesponsingen er omstridt, og enkelte av popstipendiatene sa fra seg pengene i protest mot oljebransjens inngripen i kulturlivet. Foreløpig er det ingen klassiske stipendmottagere som har sagt nei.

- Jeg tenker at min rolle er å være musiker, det er det jeg jobber for, og det er det som fyller tiden min. Jeg føler ikke at det er min oppgave å gjøre dette til en politisk sak. Men jeg synes det er litt trist at Statoil, som tross alt er delvis statseid, ikke skal kunne gi noe tilbake til samfunnet hvis de vil det, sier Kleven Hagen.

Sårbar periode

— Det er et oppsiktsvekkende høyt strykernivå i Norge for tiden, sier juryleder og pianist Leif Ove Andsnes.

— Likevel har Guro markert seg. Hun har en lysende, poetisk spillestil, og tross hennes unge alder er hun en musiker som folk nikker anerkjennende til. Vi har et stort, stort håp om at Guro skal gjøre det stort i fremtiden, sier han.

Andsnes vant selv prisen i 1990, og mener den økonomiske friheten som følger med den kan være avgjørende for karrièreetableringen.

— Prisen fungerer som en anerkjennelse i en sårbar periode. Man er ung og opplever kanskje et tomrom. Man trenger at noen ser deg, har tro på deg og vil satse på deg. For meg ga pengene muligheten til å trekke meg litt tilbake, ikke måtte ta alle oppdrag, men ha tid til å studere skikkelig, sier han.

Les også

  1. Statoil trekker seg fra By:Larm

  2. – Statoils Bylarm-stipend har ikke vært en god investering

  3. Myter om kultur og oljepenger