Kultur

40 år med Dungeons & Dragons

For førti år siden ble rollespillet Dungeons & Dragons funnet opp. I høst markeres jubilanten med en splitter ny utgave av spillet.

  • Jon Cato Lorentzen
    spillanmelder

Da den femte utgaven av rollespillet Dungeons & Dragons ble lansert i august i år toppet Player’s Handbook — innføringsboken for spillerne - salgslistene til nettbutikken Amazon i flere uker.

Vi snakker ikke om salgslistene for spill eller rollespill, men for bøker. Den nye versjonen av det klassiske rollespillet utkonkurrerte moderne romaner og faktabøker i verdens største bokhandel.

Befriende virkelighetsflukt

Det er førti år siden brettspillfantastene Gary Gygax og Dave Arneson fant opp Dungeons & Dragons i kjelleren til Gygax i Lake Geneva, USA. I Dungeons & Dragons skaper spillerne sine egne helter - krigere og magikere - som sammen skal bekjempe monstre og finne skatter.

Spillet ble populært og beryktet på 80-tallet. Flukten inn i en fantasiverden der man utviklet sin egen helt var befriende for mange ungdommer. Foreldre var bekymret for at barna ikke klarte å skille fantasi og virkelighet og fryktet at spillet lærte barna å bli satanister.

Bekymringene viste seg å være ubegrunnede.

0710rollespillterning-F9BmEdiZOm.jpg

I stedet har Dungeons & Dragons — og rollespill generelt - vist seg å være et strålende verktøy til å stimulere fantasi og kreativitet. Rollespill er samlende og sosialt, spillere må samarbeide og jobbe som et lag og historiene man skaper i fellesskap i rollespill er personlige og unike.

Viktig kulturarv

Kulturarven etter Dungeons & Dragons er stor. Fantasy-sjangeren var ikke stueren på 80- og 90-tallet. Harry Potter hadde ennå ikke åpnet fantasy-døren for barn og unge og Ringenes herre eksisterte kun i bokform.

LES OGSÅ:

Les også

Frykten for jentelus

Mens sistnevnte er faren til hele fantasy-sjangeren er bidraget til Dungeons & Dragons minst like viktig i moderne tid. Ved å plassere spillerne midt i fortellingen var spillet med på å påvirke en hel generasjon med forfattere, kunstnere og drømmere som vokste opp på 80-tallet.

Kanskje er det den samme generasjonen som sørget for at nylanseringen av rollespillet toppet salgslistene på Amazon i sommer?

I boken Of Dice and Men som handler om historien til Dungeons & Dragons hevder forfatter David Ewalt at populariteten til rollespill er på vei tilbake. Foreldre som vokste opp med rollespill introduserer de til barna sine. Andre voksne har funnet tilbake til hverandre gjennom spillet. I stedet for tradisjonelle voksenaktiviteter som Bridge eller Poker en gang i måneden samles man for å spille Dungeons & Dragons .

LES OGSÅ:

Les også

Retrospill er i vinden

I vår moderne hverdag der musikk, film og dataspill i stadig større grad blir flytende og heldigitale aktiviteter oppstår et behov for sosiale aktiviteter man kan ta og føle på. Å bytte ut dataskjermer og nettbrett med terninger, blyanter, fri fantasi og venner rundt et spisebord føles mer tidsriktig og viktig i dag enn for 40 år siden.

  1. Les også

    Eventyrspill i høstmørket

  2. Les også

    Herlig bilfestival

Les mer om

  1. Spill

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Netflix nye serie «Stranger Things»: – De fineste og mest sympatiske heltene TV-bransjen har gitt oss på lenge

  2. KULTUR

    Tor Åge Bringsværd: – Fantasien er i ferd med å dø

  3. KULTUR

    Dette spillet er ulikt alle andre. Nå er det landets største blant barn.

  4. KULTUR

    TV-anmeldelse: «Stranger Things» tar steget mot voksenlivet

  5. FOTBALL

    Slik har fantasy forandret måten å se fotball på

  6. KULTUR

    Tidsklemme-TV tar av: – Et yppelig format for seriefråtsing