Kultur

Matrix-skaperne står bak Netflix' største seriesatsing

  • Jan Gunnar Furuly
    Journalist
  • Vi har laget noe du garantert aldri har sett maken til, sier produsent Grant Hill om Netflix-sci-fi'en «Sense8».

Søsknene Andy og Lana Wachowski har siden 1999 trollbundet sci-fi-fansen med sine Matrix -filmer. Nå står de sammen med J. Michael Straczynski bak Netflix' svært ambisiøse serie på ti episoder.

Åtte personer i åtte byer på kloden er koblet til hverandre gjennom sanser, følelser og krefter i den nye serien.

Aftenposten har fått se de tre første episodene av Sense8 allerede nå, fire uker før den offisielle premieren 5. juni. Det hele starter med at skuespiller Daryl Hannah i et mystisk rituale «føder» frem forbindelsen med de åtte karakterene. Deretter får alle syn og hører ting, som de først tror er vrangforestillinger.

Serie med Wachowsk-smak

Karaktergalleriet er en islandsk kvinnelig DJ i London, en småkriminell, tysk mann i Berlin, en spansk skaphomo i Mexico City, en transperson i San Francisco, en politimann i Chicago, en kvinnelig kampsportutøver i Seoul, en mannlig bussjåfør i Nairobi med AIDS-syk mor og en kvinne i Mumbai som akkurat skal til å gifte seg med en mann hun ikke elsker.

— I kjernen er dette en dramaserie, men den har åpenbare trekk og smak av det Wachowski-søsknene er blitt kjent med opp gjennom årene. Alle disse åtte karakterene, som ikke kjenner hverandres verdener eller har hatt kontakt med hverandre tidligere, dras sammen av fellesopplevelser de får. Det er en svært voldelig fare som truer, forklarer produsent Grant Hill i et intervju med Aftenposten.

Wachowsk-søsknene har i tillegg til å bidra med manus, også stått for regien av serien.

Hill omtaler Sense8 som en tungt dramatisk reise verden rundt, med mye action, vold og humor.

- Ikke laget uten Netflix

Ideen til hele seriekonseptet kom da Wachowski-søsknene møtte J. Michael Straczynski for åtte år siden.

— Netflix tente på ideen umiddelbart da de kom inn i bildet for ca. fire år siden. De elsket konseptet og har gitt oss svært frie tøyler. Vi tok den tiden vi trengte til å utvikle dette mellom flere spillefilmer vi holdt på med, og nå er vi her. Faktisk tror jeg ikke denne serien kunne blitt laget slik uten at Netflix eksisterte, sier Hill.

Innspillingen startet i fjor sommer, og er blitt gjort parallelt i ni forskjellige byer.

Action og Bollywood

— Vår aller vanskeligste utfordring kom da bestemte at det var helt nødvendig for oss for å filme i gatene i de forskjellige byene der historien faktisk utspiller seg. Disse stedene spiller en viktig karakter i handlingen. Det ville ikke blitt det samme å gjøre dette i et studio hvor som helst, sier produsenten.

— På en måte lagde vi ni separate filmer, som er sydd sammen til en lang TV-serie, legger han til.

Dermed får seerne bli med på en heseblesende rundreise der Sense8 i det ene øyeblikket fokuserer på hipt nattklubbmiljø i London, kampen for å overleve i Nairobi, undergrunnen i Berlin eller politiarbeid i Chicagos voldelige gater - for så å eksplodere i lange Bollywood-aktige sekvenser med dansing og synging i Mumbai.

I heftig kampscener kan karakterer plutselig teleporteres fra en by til den andre, for å hjelpe til mot de etter hvert mange slemmingene som dukker opp.

Ny historiefortelling

— Hva er forskjellen på å jobbe for et nettverk som Netflix fremfor å lage en spillefilm for et stort studio?

— Prosessen på sett er veldig lik, bortsett fra at du må jobbe mye fortere. Vi lagde vel i snitt ca. 12 minutter TV-serie per dag, og det er langt over det vi er vant med, svarer han.

— Har lengden en TV-serie innbyr til gjort noe med historiefortellingen?

— Også her har Netflix vært veldig fleksible. Vi har laget ti episoder som varier mellom 55 og 63 minutter i lengde. Dermed har vi kunnet holde på og dra visse aspekter ved fortellingene ut, noe som et tradisjonelt TV-nettverk kanskje hadde kuttet fordi de har krav til en viss, fast lengde. Dette betyr enormt for kreativiteten for oss som lager en serie, og miljøet vi har arbeidet under er mye mer historiefortellervennlig enn vi noen gang har opplevd. sier Hill.

Han roser de mange TV-seriene som er kommet fra Skandinavia de siste årene som eksempler på innovasjon innen kreativ historiefortelling.

— Utviklingen har åpnet et helt nytt område for å definere hvordan historiefortelling kan skje, sier Hill.

Han trekker frem Borgen og Broen , som eksempler på dette, men nevner også spillefilmserien som er laget på grunnlag av Stieg Larssons Millennium -trilogi.

— Jeg likte også BBC's versjon av Wallander med Kenneth Brannagh, legger han til.

— Er det allerede planer for en sesong 2 av Sense8 ?

— Vi er voldsomt oppmuntret av reaksjonene fra de få som har sett første sesong. Så får vi se hva som skjer med mottakelsen ute hos seerne. Så får vi se hva som skjer, svarer Grant Hill.

Les også

  1. Netflix satser på egne serier

  2. «Jupiter Ascending:» Underholdende romeventyr