Kultur

Hun ble stemplet som utdatert og kun tilbudt hjernedøde kjæresteroller. Så kom Reese Witherspoon kraftig tilbake.

LOS ANGELES (Aftenposten): Åtte år etter hun startet sitt eget produksjonsselskap, har Reese Witherspoon sørget for at underholdning om, av og med kvinner har fått langt bedre levekår i Hollywood.

Reese Witherspoon fortsetter å sette sitt preg på Hollywood. Skuespilleren og produsenten er nå klar med «Little Fires Everywhere», nok et kvinnedrevet mysterium som har fått god mottagelse av kritikerne. Her fra en prisutdeling i Los Angeles i januar. MONICA ALMEIDA / X03919

  • Mari Glans-Doré

I 2012 kom Reese Witherspoon over en artikkel i The New Yorker, hvor hun ble omtalt som «en stor stjerne for ti år siden». Det var en tøff beskjed å få, men beskrivelsen var ikke usann. Det hadde gått flere år siden hun hadde medvirket i kassasuksesser som Cruel Intentions (1999) og Lovlig Blond (2001).

Filmene hadde gjort skuespilleren til en internasjonal berømthet og tenåringsidol, men nå hadde hun bikket 30, var skilt, hadde to barn og en karriere som tydeligvis var på hell.

Til tross for en Oscar-statuett på peishyllen og et beviselig vidt spenn som skuespiller, ble hun fremdeles tilbudt den ene hjernedøde kjæresterollen etter den andre.

– På den tiden var det opp til andre hva slags valgmuligheter en skuespiller som meg burde ha. Det mislikte jeg sterkt. I tillegg følte jeg at det ikke lenger var plass til meg i bransjen. Det fantes ikke roller som speilet en virkelighet voksne kvinner eller døtrene våre kunne kjenne seg igjen i, sier Witherspoon under et pressemøte i LA med Aftenposten til stede.

En udelt suksess

For skuespilleren ble New Yorker-artikkelen et nødvendig spark i rumpa, og like etter grunnla hun sitt eget produksjonsselskap. Det første hun gjorde var å skaffe seg filmrettighetene til bestselgerromanene Gone Girl og Wild. Hun var produsent på førstnevnte og ble Oscar-nominert for hovedrollen i den andre.

Så gjorde strømmetjenester som Netflix og HBO inntog for alvor. Plutselig åpnet det seg en helt ny verden av muligheter for den ferske produsenten.

– Utviklingen i underholdningsbransjen endret livet mitt radikalt, forteller hun.

Witherspoon er en skikkelig bokorm. Hun sluker to-tre bøker i uken, så hennes neste prosjekt var ikke overraskende også basert på en roman.

Sammen med makker Nicole Kidman kjøpte hun rettighetene til Lianne Moriartys Big Little Lies i 2014. Boken ble utgangspunkt for en HBO-serie. Det kvinnedrevne dramaet, som Witherspoon hadde en av hovedrollene i, ble hyllet av kritikere og fans.

Mysteriet banet vei for en rekke nye serier og filmer med utgangspunkt i historier om, for og med kvinner.

– Strømmetjenester har gjort det mulig for meg å innta lederposisjoner som var ikke-eksisterende for åtte år siden. Når jeg snakker med kvinnelige kolleger, det være seg Nicole Kidman eller Jennifer Aniston, så er vi alle forbløffet over hvor mye bransjen har endret seg, sier skuespilleren.

Reese Witherspoon (foran) produserte og spilte selv en av hovedrollene i Big Little Lies. Her fra sesong 2, som hadde premiere i fjor. HBO

Store penger

Suksessen med Big Little Lies gjorde Witherspoon til en ettertraktet samarbeidspartner for strømmetjenester. Da Apple skulle lansere sin strømmetjeneste Apple + i fjor, bladde de opp 200 millioner kroner for å sikre seg Witherspoon som hovedrolleinnehaver og produsent på storsatsingen The Morning Show.

Seriene fikk blandet mottagelse, men ifølge Hollywood Reporter ble det likevel en massiv budkrig om hennes neste prosjekt Little Fires Everywhere. Serien har internasjonal premiere på Amazon Prime denne uken.

Klasseforskjeller, et rasedelt USA, morsrollen, tenåringsgraviditet, homofobi og ekteskap som slår sprekker, er noen av temaene som utforskes i serien. Det er akkurat slike historier Witherspoon elsker å dramatisere. De siste seks årene har hun vært produsent på ti prosjekter. 44-åringen har i tillegg produsentansvar på 12 kommende produksjoner.

Hun bestemmer innspillingssteder, har kontroll på budsjetter og siste ord når det gjelder casting. Witherspoon er også dypt involvert på detaljnivå. Når Annie Lennox-låten «Little Bird» høres i den første episode av Little Fires, er det fordi Witherspoon selv har valgt den, skriver Hollywood Reporter.

Reese Witherspoon har timeplanen full med TV-produksjon, kleskolleksjon, podkasts og Youtube-videoer. MARIO ANZUONI / X90045

Imperiebyggeren

Trebarnsmoren fortsetter også å bygge ut imperiet sitt. Lesehesten har nylig startet «Reese’s Book Club», som promoterer kvinnelige forfattere. Witherspoon har flere ganger plukket ut bøker som hun siden lager film eller TV av, vel vitende om at de da allerede har en fanskare.

Hun har i tillegg en egen kleskolleksjon, lager podkasts, Youtube-videoer og arrangerer livearrangementer (før koronakrisen).

Den eneste ripen i lakken hun har hatt de siste årene var en pinlig arrest for ordensforstyrrelse i 2013, da hun og mannen ble stoppet for mistanke om fyllekjøring. Nå skaper hun heller overskrifter som en av Hollywoods mest innflytelsesrike produsenter, og i fjor havnet hun på Forbes liste over de hundre mektigste kvinnene i verden.

På mange måter er Witherspoon blitt virkelighetens Elle Woods, karakteren hun spiller i Lovlig Blond: En dame som i starten ble avfeid som blond og enkel, men som tok innersvingen på alle og skapte en lys fremtid for seg selv. Nå ser hun bare fremover.

– Det har vært en drøm å få muligheten til å dele historier jeg elsker med et stort publikum. Det har jeg tenkt til å fortsette med.

Little Fires Everywhere har premiere på Amazon Prime 22. Mai.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. TV
  2. Film
  3. Hollywood
  4. TV-serier

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Jason Segel hentet inspirasjon fra egen midtlivskrise til ny TV-serie

  2. KULTUR

    Stor test: Utenlandske lydboktjenester langt bedre enn de norske

  3. KULTUR

    Guadagnino regisserer nye «Scarface»

  4. KULTUR

    David Lynch slipper kortfilm på Youtube

  5. KULTUR

    Fritt Ord-honnør for NRK-serien «22. juli»

  6. KULTUR

    Filmanmeldelse: Hugh Jackman er i toppform i ny film på HBO