— Leketøysselskaper er drevet av eldre menn i styrerom som er opptatt av å tjene penger. Appselskaper er derimot drevet av unge mennesker som er opptatt av å skape innhold. De er ikke opptatt av at skal være blått eller rosa, de er bare opptatt av at det skal være gøy, sier britiske Gary Pope.
Han er tidligere lærer og nå forsker på barns hverdag i i analyse- og rådgivningsselskapet Kids Industries
Som Aftenposten skrev lørdag har tilgangen til nettbrett økt vesentlig blant norske barn de siste årene. I 2014 har 43 prosent av barn mellom 3-11 år tilgang til eget nettbrett.
Det britiske analyseselskapet har gjort en stor undersøkelse blant 1000 foreldre og deres barn, og spurte blant annet hvilke apper barna brukte.
Svarene viste at de samme appene var like populære blant gutter som blant jenter.
Elsket frisørspill
— Mens markedet for fysiske leker er veldig kjønnsdelt, er nettbrettene en arena der alle kan leke med alt, konkluderer Gary Pope.
Han viser til ulike leketøy som har med stelling av hår å gjøre, som «sminkedukker» og My Little Pony. Disse fysiske lekene er alle myntet på jenter.
— Det er ingen slike leketøy myntet på gutter. Og guttene vil ikke røre med dem. Men det vi oppdaget, var at mange gutter derimot liker å leke frisør og barberer på nettbrett. Der var det nemlig ingen som så hva de holdt på med! Det er en flott app som heter Toca Boca, sier Pope.
128 jenter og 128 gutter ble intervjuet, og alle fortalte at de elsket å leke med denne frisør-appen.
Fargeblind verden
Søker du på «toys girls» på nettet, åpenbarer en rosa verden seg. Søker du etter gutteleker, går det i blått og litt grønt.
— I app store finner du ikke dette, der finner du bare apper for barn, mener Pope.
Det kan ha sammenheng med at nettbrett ennå er et så ungt medium at programmene ennå ikke er så strengt inndelt i gutte- og jenteversjoner, men Pope har en mer optimistisk teori:
— Jeg tror den latterlige ideen om at rosa er for jenter og blått er for gutter omsider blir avvist. Rosa er en fin farge, for all del, når dette passer best. Men leker for jenter trenger ikke alltid være rosa.
- Kan det hende vi ser en rosa og blå avdeling I appstore om noen år?
— Jeg tror verden beveger seg for fort fremover for dette. Noen har forsøkt å lansere egne, rosa nettbrett for jenter, for eksempel, men det barna vil ha er Android eller iOS-versjoner, ikke egne barneversjoner i rosa og blått. Og det er dette barna leker mer og mer med nå, ikke fysiske leker fra leketøysindustrien. Derfor tror jeg vi sakte, men sikkert vil se en endring, sier Pope.
Avslørt av dekslet
Også i en pågående SIFO-undersøkelse om norske barns bruk av nettbrett, oppgir gutter og jenter felles spillreferanser, for eksempel Minecraft. Likevel, påpeker SIFO-stipendiat Ingrid Kjørstad, er det rikelig med prinsesser og pirater å se i App-store.
- Men vår undersøkelse viser at de håndholdte teknologiene i seg selv ikke knyttes til kjønn. Både gutter og jenter viser stor interesse for bruk av nettbrett. Teknologiens form og farge ser ikke ut til å være et tema. Men vi observerer at dekslene som brukes på telefoner og nettbrett i noen grad peker mot hvem som eier dem, sier Kjørstad.
Voksenskapt
I Myrertoppen barnehage i Oslo har de lenge brukt Ipad aktivt i barnehagehverdagen. Prosjektleder i Norlandia-barnehagene
Cathrine Fragell Darre forteller at kjønn ikke er relevant når barna bruker teknologi.
— Barn liker å leke. Gutte- og jenteleker er et voksenskapt konsept. Akkurat som gutte- og jentefarger, sier Darre.
Les også:
Hun synes likevel det blir litt for upresist å si at barna ikke utsettes for kjønnsdeling i den teknologiske verdenen.
— Hjemme hos folk brukes nettbrettet i stor grad til å konsumere barneprogrammer og barnefilmer. Og mange av inntrykkene de utsettes for her, underbygger dessverre myten om at jenter er prinsesser som må reddes, sier hun.
Les også: