Kultur

Netflix og smartmobiler til tross, vi har aldri brukt mer penger på å se TV

Ekspertene tror strømmetjenestene vil overta for de tradisjonelle TV-signalene.

De tradisjonelle TV-tilbyderne holdt fortsatt stand i 2013, men konkurransen fra strømmetjenester og TV over Internett kan bli en utfordring i årene som kommer. Foto: NTB/scanpix

  • Geir Amundsen
    Geir Amundsen

7,9 milliarder kroner. Det er hva norske TV-seere betalte i 2013 for å få levert TV-signaler hjem i husveggen, viser tall fra Post— og teletilsynet (Pt). En økning på over 457 millioner kroner sammenlignet med 2012 og nesten dobbelt så mye som i 2007.

Antallet abonnenter økte til 2,2 millioner. Også det ny rekord. Det betyr at norske TV-kunder i snitt betaler nesten 3600 kroner i året for å se tradisjonell TV med dekoder og fjernkontroll. I tillegg kommer strømmetjenester og NRK-lisens.

- Økningen er på beskjedne 13.000 abonnementer, og vi regner med at vi allerede i år vil se en nedgang i antallet kunder, sier seniorrådgiver i Pt, Sigmund Log.

En utvikling Log i stor grad tror skyldes de nye strømmetjenestene som gjør det mulig å se TV over bredbåndsforbindelsen. Han regner med at det i dag er cirka 35.000 husstander som ikke abonnerer på en kanalpakke, og at dette antallet vil øke i årene fremover.

Står fortsatt sterkt

Kommunikasjonsrådgiver og daglig leder i Gimcom, Lasse Gimnes, mener vanlig lineær TV fremdeles står sterkt hos det norske folk, og at betalingsviljen for tradisjonell TV også vil være høy i årene fremover.

-  Men distribusjonsmarkedet begynner å bli mettet. Markedet vokser ikke mye mer, og det blir mest flyttinger mellom ulike distribusjonsselskaper. Den store vekstperioden er over, sier Gimnes.

Kristian Tolonen er analysesjef i NRK. Han mener tallene til Pt er interessante og viser at nye trender ikke nødvendigvis går på bekostning av det gamle med det første. Tolonen mener snarere at det totale TV-konsumet har gått opp.

- Trådløst Internett og smartmobiler har fylt huller og utvidet TV- og mediedøgnet. Samtidig har de tradisjonelle TV-tilbyderne vært flinke til å utvikle nye produkter

Han peker også på at det fortsatt er 95 prosent av befolkningen som har en TV, og at det sosiale aspektet ved å samles rundt den store skjermen ikke skal undervurderes selv om mange samtidig sitter med den lille skjermen i fanget.

Analysesjefen synes det er vanskelig å spå om fremtiden i en TV-verden hvor veldig mye har skjedd de siste tre-fire årene.

- På den ene siden er det nærliggende å tro at antallet tradisjonelle TV-kunder vil bli færre og at kabelkuttingen er i gang, men det er også mulig å se for seg at ting smelter mer sammen. Eksempelvis at VGTV satser på å nå sofatitterne med en lineær kanal. Men det mest sannsynlige i nær fremtid er at tradisjonell TV i stua, live og i sofaen vil dominere tiden vi bruker på videoinnhold fortsatt, sier Tolonen.

VGTV i dekoderen

VGTV kunne nylig avsløre at de lanserer en egen lineær TV-kanal, og VGTV-direktør Jo Christian Oterhals forteller at det var mer enn reklamepengene som lokket mediehuset inn i Canal Digitals kanalpakker.

- Mange ser fortsatt TV på den store skjermen, og det gir oss tilgang på en bredere sammensatt seergruppe. I tillegg åpner det muligheten for å følge brukerne når mange av dem, ved de aller største nyhetssakene, etter hvert flytter seg til TV for å følge saken videre.

Men Otherhals tror dekoderne vil oppleve økt konkurranse fra mobilen som distribusjonskanal og inngangsport til stue-TV-en.

- Den andre skjermen er i ferd med å bli den første, og vi ser flere tegn på at kabelkuttingen allerede er i gang, ikke bare blant de yngste brukerne. Samtidig har TV-distributørene vært flinkere til å tilpasse seg endringer i markedet, enn det musikk, film og ikke minst bokbransjen har vært.

Frykter ikke for TV-abonnentene

Styreleder i interesseorganisasjonen Kabel Norge, Øivind Husby, frykter ikke at antall TV-abonnenter vil gå ned selv om interessen for strømmetjenester går opp.

- Det er ikke tvil om at vi begynner å se TV, film og serier på stadig flere enheter, på andre måter og i helt andre situasjoner enn tidligere. Samtidig blir strømming en viktig del av det tradisjonelle tv-abonnementet.

Han tror kundene ønsker å betale for gode strømmeopplevelser gjennom det tradisjonelle TV-abonnementet.

- Distributører som klarer å levere dette på en brukervennlig og enkel måte kan spille en enda viktigere rolle for kundene i fremtiden. Svært mange av oss synes fortsatt de gode tv-øyeblikkene er best på stor skjerm, sier Husby.