Kultur

Skyhøye seertall for NRKs Kampen om tungtvannet

Hele 1.259.000 TV-seere fikk med seg første episode av dramaserien Kampen om tungtvannet.

  • Jan Gunnar Furuly
    Journalist

NRK må faktisk tilbake til 29. mars 2009 da siste episode av sesong 2 av Himmelblå ble sendt, for å vise til tilsvarende seertall på en TV-serie.

Den hadde 1.309.000 seere, målt dagen etter visning.

1.259.000 personer så TV-sendingen på NRK1 av søndagens 1. episode av Kampen om tungtvannet.

Den storstilte TV-serien om sabotasjeaksjonen mot Vemork-anlegget på Rjukan ble dermed ukens desidert mest sette TV-program, foran Hvem tror du at du er , som hadde drøyt 1,1 million seere.

63 prosent markedsandel

Kampen om tungtvannet er produsert av Filmkameratene og regissert av Per-Olav Sørensen. Serien følger med bred pensel ulike aktører i det som angivelig var tyskernes kappløp om å utvikle en atombombe. Og de norsk-britiske bestrebelsene på å hindre at det skjer.

— Dette er meget solid seertall, og det lover godt for de neste episodene av serien, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.

Den første episoden sikret seg en markedsandel på 62,9 prosent av det totale TV-publikumet i Norge mens den pågikk.

Langt over Lilyhammer-nivå

Lilyhammer har de siste årene vært den store TV-seriemagneten på NRK, men har aldri nådd tilsvarende høyder. I februar 2012 så 1.073.000 seere en av episodene, målt dagen etter visning.

Foreløpig finnes det ikke sikre tall på strømming og opptaksseing av Kampen om tungtvannet.

- Fasiten om hvor høye seertallene egentlig blir har vi først om en måned, når vinduet for strømming er over, sier Tolonen.

Til sammenligning har de syv første episodene av Lilyhammer sesong 3 nå 851.000 seere i gjennomsnitt, målt etter de som har sett programmene i hovedsendingen på lineær TV, via opptak, på nett og repriser på TV. Første episode har akkurat passert en million seere totalt.

LES OGSÅ:

Les også

- Det fantes ikke noen «Hitlers atombombe»

Budsjett på 75 millioner

Produsent John M. Jacobsen i Filmkameratene er himmelfallen over mottagelsen av Kampen om tungtvannet.

— Dette er kjempemoro, ja faktisk helt sykt som man jo gjerne sier i dag. Det er vanskelig å begripe hvor mange som har sett den første episoden, sier han.

Med et budsjett på 75 millioner kroner er den en av de dyreste i NRKs historie.

I fjor viste produsentene et klipp på seks minutter av serien til TV-oppkjøpere i Berlin, Cannes og på det amerikanske filmmarkedet i Santa Monica i USA. Det ga voldsomt buzz og iver blant internasjonale oppkjøpere til å sikre seg serien.

— Det som skjer nå i Norge med seeroppslutning vil garantert bli lagt merke til ute. Det lover godt for salget av serien internasjonalt, sier Jacobsen.

Kritikk mot historisk nøyaktighet

Samtidig med premieren på Kampen om tungtvannet kommer det nå kritikk mot det historiske premisset i serien.

Tyskland hadde aldri noe hemmelig atombombeprogram, og aksjonene mot tungtvannsanlegget på Rjukan må sees som en føre var-aksjon, skriver Thor Brynhildsen, tidligere avdelingssjef ved Forsvarsmuseet i en kronikk i Aftenposten.

«De amerikanske militære etterforskerne som undersøkte de tyske arkivene etter krigen, fant ikke et eneste dokument som viste til tysk atomforsking med henblikk på å framstille en atombombe», skriver han.

John M. Jacobsen hadde ved 12.30-tiden mandag ikke lest kronikken.

— Jeg vil hevde at nyere forskning viser at tyskerne holdt på som bare det for å utvikle en atombombe. Ryktene om at tyskerne ikke hadde kommet så langt, bunner blant annet i at Heisenberg selv var temmelig vag på hva som foregikk under krigen, fordi han etter freden var blitt tatt inn i varmen igjen av amerikanerne, sier Jacobsen.

TV2s sesongpremiere på Hver gang vi møtes i helgen ble sett av 808.000.

Les også Aftenpostens anmeldelse :

Les også

Kampen om tungtvannet slutter aldri å fascinere

afp000815597-87wbK8oMhx.jpg Foto: Pål Ulvik Rokseth