Kultur

Tuba Atlantic skulle aldri vært Oscar-nominert

Dersom Tuba Atlantic hadde fått Oscar, ville filmen blitt fratatt prisen i ettertid fordi Filmskolen på Lillehammer brøt strenge regler om TV-visning, bekrefter filmakademiet i Hollywood.

Tuba Atlantics regissør Hallvar Witzø (t.h) i Los Angeles i helgen før Oscar-utdelingen sammen med hovedrolleinnehaver Edvard Hægstad. Foto: Rune Petter Ness

  • Jan Gunnar Furuly

Søndag var regissør Hallvar Witzø og store deler av hans team bak eksamensfilmen Tuba Atlantic på den røde løperen i Los Angeles for å delta på Oscar-utdelingen. Pressedekningen her hjemme var enorm.

Nå viser det seg at kortfilmen aldri skulle ha vært nominert til Oscar, bekrefter priskoordinator og pressetalskvinne for Akademiet, Torene Svitil, overfor Aftenposten i et e-postintervju.

En TV-visning av Tuba Atlantic, i sin helhet, påNRK 2 den 21. august 2010 gjorde at kortfilmen brøt de strenge konkurransereglene i Oscar-racet.

Krysset av for nei på TV-visning

— Produsentene fortalte oss aldri om at filmen var vist på TV, og de krysset av for nei på påmeldingsskjemaet for Oscar-nominering der vi spesifikt ber om opplysninger om hvorvidt en slik visning har skjedd, når og på hvilken kanal, sier Svitil.

Hun er svært overrasket over uttalelser fra regissør Hallvar Witzø tilAftenposten på søndag om at Filmskolen på Lillehammer hele tiden hadde vært åpne om TV-visningen, og at dette var noe Akademiet kjente til.

Også dekan Thomas Stenderup ved filmskolen bedyret at Oscar-akademiet visste om NRK2-visningen, og at det fantes et unntak for studentfilmer når det gjaldt denne regelen.

- Dette var helt ukjent for oss. Hvis vi hadde fått vite noe om dette mens filmen var på shortlist for Oscar-nominering, ville vi umiddelbart satt i gang en etterforskning og strøket den av med en gang vi fikk bekreftet TV-visningen, sier Svitil i Akademiet.

Blir ikke strøket som Oscar-nominert

Etter at filmen oppnådde Oscar-nominering på falske premisser og showet for lengst er over, ser Akademiet imidlertid liten vits i å foreta seg noe.

Dermed vil det stå i historibøkene for evig tid at Hallvar Witzø fra Norge er Oscar-nominert for Tuba Atlantic.

— Men hadde filmen vunnet, ville det vært uunngåelig at prisen ble trukket tilbake, uttaler Svitil.

Saken får heller ingen følger for student-Oscaren som Tuba Atlantic vant ifjor sommer. I den konkurransen er det ikke forbud mot TV-visninger, men for å være verdig en nominasjon i Oscarens hovedkonkurranse er dette et absolutt krav, forklarer koordinatoren.

Hallvar Witzø befinner seg ifølge hans arbeidsgiver, Paradox, på et fly fra Los Angeles på vei hjem akkurat nå, og har i formiddag vært utilgjengelig for kommentar.

Søndag kveld, få timer før han skulle på den røde løperen, sa han dette om saken til Aftenposten.no:

— En ting er å vise filmen på ABC med muligheter for å selge reklame, en annen ting er å la den gå på statsfinansierte NRK. Dette har ingen betydning for oss.

Skylder på hverandre

Dekan Thomas Stenderup ved filmskolen sier i dag på telefon fra Marokko at det var Norsk filminstitutt som fylte ut påmeldingsskjemaet for Oscar-konkurransen.

— Tuba Atlantic har vært i hendene på Norsk filminstitutt siden i høst. Vi har ikke hatt noe med filmen å gjøre siden da, og har heller ikke fylt ut påmeldingen til Oscar-akademiet. Det er det NFI som har gjort, sier han.

Faglig ansvarlig for kortfilm og dokumentar ved Norsk filminstitutt, Toril Simonsen, avviser dette.

— Det er skolen og studentene som har fylt ut papirene. Vi har ikke hatt noen befatning med skjemaet, bedyrer hun.

Trist sak

Simonsen synes hele saken er trist.

– Jeg vet ikke hva jeg skal si. Det er veldig trist. Jeg er lei meg for at dette er blitt en sak.

— Hvem er det trist for?

— Det er trist at man skal få dette på seg – at man ikke har vært reale når man har gitt opplysninger, svarer hun.

Simonsen kjenner godt til nominasjonsprosessene og de strenge reglene til Oscar-akademiet. Selv om reglene er omstendelige, skal det godt gjøres å krysse av ved en feiltagelse, mener hun.

– Det er et enkelt skjema man skal krysse av på. Så nei, det er ikke en så veldig innviklet prosess hvor det er lett å gjøre feil.

Stenderup tror ikke saken vil skade renommeet til norsk film eller Den norske filmskolen.

– De kan ikke ta noe av æren fra Tuba Atlantic. De er blitt nominert fordi det er en god film. Men vi skal selvfølgelig rydde opp i dette, og se hva som har blitt gjort galt. Dette er en spesiell situasjon, sier han.

Flere diskvalifiseringer

Tilbaketrekking av priser er ytterst sjelden i Oscar-historien, og man må helt tilbake til 1960-tallet for å finne forrige diskvalifisering av en vinner.

I 1969 ble prisen til dokumentaren Young Americans trukket tilbake tre uker etter Oscar-showet, fordi det ble avslørt at filmen hadde vært vist for tidlig i forhold til konkurranseperioden, opplyser Svitil.

Dermed gikk prisen til filmen Journey into self som lå på annenplass i Akademiets avstemming.

I 1963 ble den Oscar-nominerte dokumentaren Terminus diskvalifisert fra konkurransen av samme grunn, og i 1992 ble den uruguyanske filmen A place in the world også strøket av listen som nominert i klassen for beste utenlandske film. Det var da kommet frem at filmen i sin helhet var produsert i Argentina, og dermed oppfylte den ikke de strenge konkurransekriteriene.

I årets Oscar-konkurranse ble Smurfene utelatt fra shortlisting til klassen for beste animerte film, fordi filmen ikke var animert nok. Kravene er at filmen må bestå av minst 75 prosent scener med animasjoner.

Slik er reglene

I de krystallklare reglene for Oscar-nominasjon heter det at «ingen kortfilm kan vises offentlig noe sted utenom kinoformatet, inkludert, men ikke begrenset til, TV og kabel-TV, hjemmevideo og Internett-overføring, før etter at den har hatt sin Los Angeles-lansering eller etter at den har mottatt sin pris på festival eller student-Oscar. Utdrag av filmen, begrenset til ti prosent av total lengde, er unntatt fra denne regelen.»

Tuba Atlantic fikk student-Oscar i juni i fjor, nesten ti måneder etter at filmen første gang ble vist på NRK 2.

- Hvorfor er det så viktig for Akademiet med et slikt TV-forbud?

— Akademiet priser bare filmer som lanseres på kino. Vi er litt mer liberale med kortfilmer siden vi aksepterer vinnere fra en forhåndsgodkjent liste av festivaler. Likevel er reglene klare: En hver visning på TV eller Internett før filmen vinner sin kvalifiserende pris eller før kinorelease, diskvalifiserer filmen fra prisvurdering, sier Torene Svitil.

Kurset bransjen i Haugesund

I august 2009 var hun selv på Den norske filmfestivalen i Haugesund og holdt bransjeseminar for den norske filmindustrien med tema "Slik kan du vinne Oscar", og ble intervjuet av Aftenposten om temaet. I en fullstappet sal på Edda kino understreket hun blant annet praksisen med strengt TV-forbud, og advarte spesielt de som lager kortfilm, animasjonsfilm og dokumentarer om dette.

— Mange filmskapere glemmer dette, og ryker dermed ut på diskvalifikasjon av svært gode kandidater, sa hun den gangen.

Også i år ble flere gode kandidater blant kortfilmene luket ut tidling i nominasjonsprosessen på grunn av brudd på konkurransereglene.

Ingen norsk spillefilm har hittil klart å kapre Oscar-statuetten i Hollywood. Det er også svært langt mellom de få nominasjonene vi har fått. Derimot fikk Thor Heyerdahls Kon-Tiki, som hadde svensk produsent, prisen for beste dokumentarfilm 1951, og Torill Koves Den danske dikteren fikk prisen for beste animerte kortfilm i 2006.

  1. Les også

    Norsk Oscar-favoritt brøt regler om TV-forbud

  2. Les også

    Ingen Oscar til Tuba Atlantic

Priskoordinator Torene Svitil ved filmakademiet i Hollywood er svært forbauset over uttalelsene til regissør Hallvar Witzø om at akademiet visste om TV-visningen. -Det var vi helt uvitende om, sier hun. Foto: Jan Gunnar Furuly

Scenebilde fra Tuba Atlantic. Foto: Paradox

Relevante artikler

  1. KULTUR

    En udannet dannelsesprofet

  2. KULTUR

    – Verden har aldri vært et bedre sted

  3. KULTUR

    Dikt på dialekt

  4. KULTUR

    – I Norge er kultur koselig, men ikke særlig viktig

  5. KULTUR

    Boken som burde hatt bruksanvisning

  6. KULTUR

    - Vi lever i en tid som skaper brutalitet