Kultur

Amedia lanserer ny lokalavis for Oslo

30. november lanserer aviskonsernet Amedia nettavisa Avisa Oslo. Konsernet sier at de satser tungt og skal ansette 35 redaksjonelle medarbeidere.

Amedia lanserer i slutten av november en ny lokal nettavis for Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB

  • NTB

– Vi skal lage den avisa Oslo mangler – og trenger. Avisa Oslo skal være en frisk lokalavis som bryr seg, stiller de viktige spørsmålene, setter dagsorden, skaper debatt og som skal være først ute med det som skjer innenfor bygrensen, sier Magne Storedal i en pressemelding fra Amedia.

Han har vært ansvarlig redaktør for Amedia-avisa Romerikes Blad siden 2013, og blir nå ansvarlig redaktør for Avisa Oslo (AO).

24 til 34

AO blir en abonnementsavis, selv om svært mye av innholdet også vil være åpent tilgjengelig for alle.

– Oslo har en annen sammensetning enn andre byer, med mange tilflyttere. Derfor blir det en større barriere med å få de til å betale for innholdet. Men vi skal ha en ung og moderne profil, og aldersgruppen fra 24 år til 34 år blir viktig for oss, sier Storedal til Medier24.

Avisen skal spesielt satse på å nå yngre lesere på sosiale medier.

– Vi skal ansette en egen sosiale medier-redaktør, som vil gå inn i avisens ledelse. Vedkommende blir likestilt med nyhetsredaktøren, forteller han.

35 medarbeidere

Amedia skriver i pressemeldingen at de vil satse tungt på den nye avisa. De jobber nå med å bygge opp en redaksjon med 35 redaksjonelle medarbeidere som skal levere nyheter døgnet rundt sju dager i uka.

– Vi vet det er behov for en avis som AO. Bare en liten del av byens innbyggere abonnerer i dag på en av de lokale bydelsavisene i Oslo. Vi skal samle Oslo i én avis igjen og fylle rommet mellom bydelsavisene og region- og riksavisene, sier Storedal.

– Bortsett fra kulturstoff på institusjonssiden, så er Oslo veldig underdekket. Det gjelder på alle områder. Ingenting blir dekket som en lokalavis for hele Oslo ville gjort det, sier han til Medier24.

Les mer om

  1. Oslo
  2. Amedia

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Hvem er redd for Kristin Skogen Lund?

  2. KULTUR

    Gard Michalsen slutter som ansvarlig redaktør

  3. KULTUR

    Kulturkamp og «cancel culture» starter i sosiale medier: – Det gjør noe med oss ikke å sitte ansikt til ansikt

  4. KULTUR

    Facebooks gjorde helomvending om holocaust: – Teknologien vår er veldig kraftig og kan misbrukes.

  5. VERDEN

    De var blant Trumps viktigste støttespillere. Nå begynner TV-kanalen å ta avstand fra ham.

  6. KOMMENTAR

    Cecilie Asker: «Hva kan dagboken tilføre #metoo-debatten?»