Kultur

Litteraturens rockestjerne

Forlaget hadde så stor tro på Hari Kunzru at han fikk over 15 millioner kroner i forskudd for sin første roman. Nå er den britiske forfatteren så ettertraktet at han ikke har tid til å komme i gang med bok nummer to.

  • >signe Dons (foto)
  • Ragnhild Plesner<br

Hari Kunzrus amerikanske forlegger ringer stadig for å sjekke at han tar vitaminene sine. Det er ingen spøk å få nærmere to millioner dollar i forskudd for sin første roman.

Ettertraktet. Før var Hari Kunzru en fri journalist og kunne trekke ut telefonledningen når han ville. Nå må han nå stå til rette for 15 forleggere over hele verden, som skal ha hjelp til å lansere boken hans. Denne uken snakker han om "Den uekte" i Oslo. På sin nye bok får han ikke skrevet en linje før i juni.Etter to romaner som ingen interesserte seg for, landet Hari Kunzru og hans 436 siders fargerike, innholdsrike, satiriske og sprakende roman om den halvt indiske, halvt britiske gutten Pran med et brak i internasjonal forlagsverden så millionene skvatt. -Jeg slo ikke til på det høyeste budet, forteller Hari Kunzru.

Drømmesamarbeid

-Jeg valgte Penguin, fordi forlaget hadde den beste redaktøren; Simon Prosser. Han er en drømmeredaktør; en fryktelig god leser, kritisk, presis, full av idéer som han ikke presser på meg, sier suksessen. Han sitter relativt tilbakelent i dongeridress i foajéen på Hotel Continental og har bare såvidt vennet seg til å posere for fotografer.Før han fikk Prosser, hadde Kunzru kjempet seg frem til den suksessrike agenten Curtis Brown. En novelle i en antologi og det første stormfulle kapitlet i romanen overbeviste agenturet, som peiset på sitt nye talent, slik at de en fredag under The London Book Fair i fjor kunne sende et utkast til "The Impressionist" til seks forlag via e-post. Flere PC-skrivere fikk forstoppelse. Mandag morgen hadde Kunzru det første tilbudet.Spørsmålet om hvordan han selv ble den han er blitt, ligger under Kunzrus roman, der Prans identitet skifter gang på gang etter hvilke omgivelser han kastes inn i.-Vi henger på mange måter fremdeles fast i det 18. århundrets forestilling om personligheten; vi har denne romantiske idéen om at sjelen og hjertet dikterer våre handlinger.

Men dette er ingen sann beskrivelse av hvorfor vi velger de veiene vi gjør. Vi er ofte ikke tilgjengelige for oss selv, vi vet ikke hva som foregår i oss, og vi forandrer oss etter omgivelsene. Det er vanskelig å gripe hva personligheten egentlig består av, og det er skremmende å lete etter en kjerne og ikke finne den; å lete etter seg selv, og finne-ingen.Ut av slike tanker vokste mitt bilde av Pran Nath, forteller Kunzru om gutten som transformeres til Bobby i Bombay og Jonathan i England, før han drives ned til et navnløst nullpunkt i Afrika og får en sjanse til kanskje å finne seg selv.-Ved hver endring har jeg forsøkt å skape en situasjon som i noen øyeblikk får leseren til å tvile på om dette virkelig er den samme gutten. For den andre store innbilningen om personligheten, er at vi befinner oss i en sammenhengende, kontinuerlig utvikling, uten brå sprang og endringer i andre retninger, sier Kunzru, som også bruker romanen til å forske i kolonialismens vesen.-Det var et vanvittig prosjekt! Etter en hel-britisk oppvekst ble en mann plassert i et land på den andre siden av kloden for å herske; medbringende noen assistenter, et telt og en masse forutinntatte forestillinger, for å gjennomføre den britiske regjeringens vilje i et samfunn han ikke forsto. Hva i all verden fikk dem til å tro at det lot seg gjøre? De mente virkelig at de gjorde verden en tjeneste, men resultatet ble ofte det verst tenkelige, sier Kunzru.— Den er også en bok om hvite fedre. Pran møter farsfigurer som gir ham forskjellige versjoner av hvordan man blir en mann. Men de svikter. Ofte er det sex som feller dem.- Tror du at en roman fra dagens virkelighet kunne bli like farverik og sammensatt?-Jeg håper min neste blir like rik som denne. Jeg er interessert i komplekse situasjoner, og i hvordan store krefter i historien og samfunnet skaper menneskelige begivenheter, hvordan de treffer enkeltmennesker.Det er situasjonenes kompleksitet som skaper rikdommen i en roman. Min neste roman dreier seg delvis om Amerika. Europa er med. Og India. I hvert fall fire personer blir helt sentrale, jeg har vanvittige komplekse diagrammer for å strukturere boken, forteller Kunzru, som er glad for sin journalisttid, som lærte ham å uttrykke seg kort og konsist.- Alle mannlige kunzruer er overbevist om at de har rett og alle er meget taleføre. Det ble snakket mye ved middagsbordet.- Men nå kan du droppe journalistikken?-Nei, jeg fortsetter nok å være musikkredaktør i Wallpaper og skrive i Mute, et esoterisk magasin om teknikk, samfunnsspørsmål og kultur. Det er godt å bli drevet av en deadline og å komme seg ut av huset, sier Kunzru, som har flyttet fra sitt ene rom, som var stue, kontor og soveværelse.-Forferdelig å våkne om morgenen og det første du ser er skrivebordet! Nå har jeg et lite hus i New Cross Gate. Strøket er ikke fint, men interessant.- Men en aldri så liten ufornuftig utskeielse har du vel tillatt deg?- Jeg har kjøpt meg en skreddersydd dress. Bare én!

  1. Les også

    En åpenbaring av en roman

Les mer om

  1. Litteratur

Relevante artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Helga Hjorth kjente igjen sin egen familie i romanen «Arv og miljø» av søsteren Vigdis Hjorth. Nå forteller hun sin versjon.

  2. KULTUR
    Publisert:

    Bokanmeldelse: Øyvind Berg er en konsekvent motstander av den gode smak

  3. KULTUR
    Publisert:

    Han brettet ut om incest, voldtekt og rus i «Patrick Melrose»: – Det ble helt klart livreddende at jeg fikk fortalt min private historie.

  4. KULTUR
    Publisert:

    Finn Skårderud i samtale med Rachel Cusk: – Om du vil bli likt, ikke skriv

  5. FOTBALL
    Publisert:

    Har svidd av 5,7 milliarder på Chelsea

  6. KULTUR
    Publisert:

    Rachel Cusk ser på verden fra en nyskilts synsvinkel