Kultur

«Sweatshop» tar helt av etter at Ashton Kutcher anbefalte den på Facebook

  • Øystein Aldridge
  • Jeg var helt i sjokk i går, hoppet og danset av glede, skriver blogger Anniken Englund Jørgensen (18) etter at superstjernen anbefalte Aftenpostens TV-serie til sine 18 millioner følgere torsdag.

Dokumentarserien Sweatshop følger tre norske ungdommer som får prøve seg som arbeidere på en tekstilfabrikk i Kambodsja.

Serien, som ble sendt på Aftenposten TV våren 2014, begynte å få mange visninger internasjonalt etter at regissør Joakim Kleven ble intervjuet av belgiske Elle i forrige uke.

Men det var først da superkjendis Ashton Kutcher la ut denne Facebook-posten torsdag kveld (norsk tid), at det virkelig tok av:

Kutcher, kjent fra blant That 70s show , Two And A Half Men , Jobs og A lot Like love , har over 18 millioner følgere på Facebook.

Fredag ettermiddag har 400.000 sett Sweatshop tekstet på engelsk. Alle visningene er kommet den siste uken. Over 120.000 har sett den spanske versjonen og mer enn 760.000 har sett den på norsk.

Folk fra hele verden tar kontakt med Sweatshop-blogger

Anniken Englund Jørgensen (18) er en av de tre ungdommene som følges i Sweatshop .

Fredag skriver hun på sin blogg at hun er svært rørt over at serien når ut internasjonalt.

Haha, så er det så mange av dere som fikk med dere at Ashton Kutcher delte Sweatshop igår! Tror mobilen min ble tekstet og ringt ned. Fy F så gøy. Jeg var helt i sjokk i går, hoppet og danset av glede. Hvor sinnsykt er ikke det? Det betyr nå at Sweatshop blir vist i USA og mailene renner over av folk fra hele verden som vil vite mer , skriver Jørgensen.

Se hele Sweatshop-serien her.

Franske og tyske lærere ber om å få serien tekstet

TV-produsent Jonas Brenna i Aftenposten sier det er mange tilfeldigheter og en del flaks som har gjort at Sweatshop tar av.

— Nå blir Sweatshop sett hele døgnet, fra USA, Frankrike Tyskland, Belgia. Jeg har fått mailer fra franske og tyske lærere som vil ha den tekstet til sine språk. Mange amerikanske motebloggere har skrevet om den, og debatten går i kommentarfeltene, sier Brenna.

- Hvorfor skjer dette med akkurat Sweatshop?

— Jeg tror det handler mye å møte seg selv i døren. Det ligger i menneskets natur å distansere seg fra det forferdelige. I det øyeblikket man plasserer representanter for vestlige, privilegerte mennesker inn Kambodsjas tekstilindustri, blir man nødt til å ta det innover seg. Med Sweatshop ønsket vi å sette søkelyset på konsekvensene av våre bemidlede liv, sier Brenna.

Sprer seg ukontrollert

I sine 12 år i bransjen har han aldri vært med på at noe når like langt ut som Sweatshop .

- Man kan ikke planlegge at noe skal go viral , men vi er veldig glade for at det skjer. New York Times har i en intern rapport pekt på at det å bli retweetet av Ashton Kutcher er et suksesskriterie i seg selv. Det sier noe om hvor stort dette er for oss, sier Brenna.

Bente Kalsnes er forsker ved Universitetet i Oslo og ekspert på sosiale medier. Hun er inne på noe av det samme som Brenna.

— Mediefenomener kan spre seg ukontrollert, og det er vanskelig å forutse hva skjer. Alt avhenger av hva slags personer som gir det oppmerksomhet, og om andre medier og nettsteder plukker det opp, sier Kalsnes.

Sammenligner med The Fox og Stoltenbergs taxi-video

Hun tror Sweatshop når ut i verden fordi temaet i serien er internasjonalt.

— Vi har sett mange eksempler på norske mediefenomener som spres. Taxi-videoen til Jens Stoltenberg ble en mediesensasjon, og Ylvis’ The Fox var godt tilrettelagt for et internasjonalt publikum, sier Kalsnes.

At Ashton Kutcher fattet interesse for Sweatshop har selvfølgelig også stor betydning.

— Når kjente personer bruker sosiale medier for å gi en sak oppmerksomhet, treffer det ofte et publikum som ikke ellers ville funnet frem til det. Det er mange som ønsker å få kjendiser til å legge ut ting og som jobber aktivt med å påvirke dem, sier Kalsnes.

500.000 Youtube-visninger på én uke

Sweatshop -serien har lenge vært tilgjengelig med både engelske og spanske undertekster. Regissør Joakim Kleven sier det kom en del trafikk fra Spania og Mexico i høst, før det stilnet. Frem til nå.

I løpet av uken har Sweatshop -traileren hatt en halv million visninger på Youtube. Den er nå oppe i ca. 1,3 millioner visninger totalt.

— De siste dagene har det vært mye interesse fra blant annet Belgia, Kroatia, Serbia og USA. Det er godt å se at mange bryr seg om dette, for det angår oss alle, selv om nesten ingen snakker om hvem som syr klærne våre, sier Kleven.

— Og så er det selvfølgelig veldig kult at Ashton Kutcher engasjerer seg, sier han.

Les også:

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Aftenpostens TV-serie «Stuck» er nominert til Gullruten

  2. A-MAGASINET

    I dag starter Karpe Diems kino-maraton på norske kinoer. Her den elleville historien bak filmen.

  3. A-MAGASINET

    «Musikal, jeg? Jeg er jo døv» tenkte Daniel Durant.

  4. A-MAGASINET

    Da dette bildet ble tatt, var Lillestrøm kort tid fra den verste katastrofen i moderne norsk historie

  5. ØKONOMI

    Hun lokker nordmenn til å bli rike på nett-mynter

  6. A-MAGASINET

    Rolf «Appelsinen» Jacobsen har levd et liv med torpedoer, konkurser og søksmål. Dette er historien om storsvindlerens liv.