Kultur

Skålte for Munch

NEW YORK (aftenposten.no): Dette er en historisk begivenhet i Edvard Munchs kunstnerskap, sa Munch-museets direktør da han skålte for kunstneren i New York få timer før kveldens auksjon.

Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munch-museet, er i New York for å overvære sin første Sotheby's-auksjon. Han har invitert til «vorspiel» før nattens salg. Foto: Kjersti Nipen

  • Kjersti Nipen
    Kjersti Nipen
    Journalist

I New York: Kjersti Nipen

Her kan du følge auksjonen i natt ! Mens Sotheby’s finpusset rammen rundt Edvard Munchs Skrik, få timer før maleriet som har den høyeste prisantydningen i auksjonshusets historie går under hammeren, inviterte Munch-museet norsk og internasjonal presse og andre kontakter til mottagelse på Upper East Side på Manhattan i dag.

— Vi krysser fingrene for Edvard Munch, dette er et stort øyeblikk, sa Munch-museets direktør Stein Olav Henrichsen til de fremmøte på «vorspielet».

- Er du overrasket over oppmerksomheten salget har fått her?

Over hundre journalister er ventet til Sotheby's-auksjonen i natt. Stein olav Henrichsen er overrasket over oppmerksomheten som salget har fått. Foto: Kjersti Nipen

— Ja. Da jeg kom til Munch-museet for halvannet år siden, hadde jeg ikke på noen måte forventet den store internasjonale interessen rundt Munch. Det ser vi også i det daglige på museet, der det stadig er journalister fra utlandet på besøk for å lage TV-programmer og andre ting, forteller Henrichsen.Han gleder seg til å overvære sin første Sotheby’s-auksjon.

— Det blir veldig spennende å oppleve atmosfæren og psykologien i rommet, sier Henrichsen.

Oppmerksomhet viktigere enn pris

Men direktøren er ikke så opptatt av hvilken pris Petter Olsen får for bildet. Viktigere er oppmerksomheten salget skaper rundt Edvard Munch, og om kjøperen er en privat samler som vil ha bildet hjemme på veggen, eller om et av verdens store museer får det i sin samling.

— Vi håper jo det blir et museum som vil ta vare på dette verket, og gjøre det tilgjengelig for et bredt publikum. Det vil være mindre optimalt om det forsvinner i et privat hjem, sier Henrichsen.

-Om MoMA kjøper bildet, vil publikum da dra til Oslo for å se samme motiv?

-Ja, det er bare en fordel med mer aktivitet rundt Munch, og det vil være utelukkende bra om flere museer promoterer hans kunst. Det ser vi også i kjølvannet av suksessen fra Munch-utstillingen i Paris, sier Henrichsen.

Han mener ikke det er avgjørende at det er et amerikansk museum som får Munch. Også et av de nye, store museene i Midt-Østen og Asia vil kunne være viktige for å promotere Munch som kunstner internasjonalt, mener direktøren.

Promoterer Oslo

Eva Britt Kornfeldt fra Visit Oslo er på plass i Oslo for å promotere Edvard Munch som norsk kunstner. De har allerede solgt inn Oslo som Munchs by, med opplevelsesreiser i Munchs fotspor, til internasjonale reiseagenter denne våren, og ønsker å bruke auksjonen til å rette fokus mot Oslo som reisemål.

-Vi har en markedskampanje her i USA akkurat nå, både i aviser og digitale medier, og vi gjør mye for å legge opp til Oslo som feriemål i forkant av Munch-jubileet neste år, forteller Kornfeldt.

  1. Les også

    Munch? Hvem?

  2. Les også

    - Skrik vil trolig ende opp hos en kriminell millionær

  3. Les også

    Kunder har prøvelånt «Skrik»

  4. Les også

    Kjøp kantine – få 12 Munch-bilder på kjøpet

Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munch-museet, krysser fingrene før nattens salg. Foto: (arkivfoto) Gorm Kallestad/Scanpix

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR
    Publisert:

    Men hva nå, etter Skrik?

  2. KULTUR
    Publisert:

    Historiens største bokverk om Munch kommer på kinesisk

  3. KULTUR
    Publisert:

    Stor interesse for Edvard Munch i Paris

  4. KULTUR
    Publisert:

    Ny rekord: Munch-grafikk solgt for 18,5 millioner kroner

  5. KULTUR
    Publisert:

    Kunstverk til mellom 40 og 50 millioner er kjøpt inn til det nye Munchmuseet

  6. KOMMENTAR
    Publisert:

    Tenk på et tall!