Kultur

Puslete og tilbakelent fra Deftones

Skuffende fra et av metalens mest originale band.

Chino Moreno og hans Deftones skuffer. Her fra festivalen Rock in Rio i Brasil i september i fjor.
  • Asbjørn Slettemark
    Asbjørn Slettemark
    Serieanmelder og journalist

Vår vurdering:

3 av 6

Når man snakker om rockens store comeback, nevnes aldri Deftones. Riktignok var Sacramento-bandet aldri oppløst, og albumene har kommet jevnt med 2–4 års mellomrom, men Diamond Eyes var definitivt et comeback i 2010.

To år tidligere ble bassist Chi Cheng kvestet til koma i bilulykke, bandet kastet alle opptak til det planlagte albumet Eros , og Deftones’ fremtid virket å henge i løse luften. Da Diamond Eyes – med ny bassist – omsider ble sluppet, var det lyden av et band som hadde kjempet seg tilbake fra tragedie, sorg og usikkerhet.

Resultatet? Bandets beste album.

Hør ukens beste låter:

Puslete og tilbakelent

Chi Cheng døde av hjerteattakk i koma i 2013, så det er naturlig at bandets blanding av 80-tallets popmelankoli og aggressiv California-metal er seigere og dystrere enn noensinne. Men for første gang siden tragedien svikter de musikalsk.

«Prayers/Triangles» åpner Gore med feedback og en forsiktig trommebeat, før Chino Morenos øyelukkende stonervokal flyter ut av høyttalerne. Et fjellras av et refreng kommer som annonsert av ekkogitarene, men i motsetning til tidligere åpningslåter fra Deftones (de er mestere i å starte plater, fra «Bored» på Adrenaline via «Hole In The Earth» på Saturday Night Wrist til «Swerve City» på Koi No Yokan ) mangler den siste energiforløsningen.

Det blir for puslete og tilbakelent, og låter for lite som det sorte, oppslukende metalhullet Deftones kan skape.

Heldal er sterkt tilbake:

Les også

Imponerende fra en av våre unge lovende

Smellvakker låt

Møtet mellom blå The Cure-inspirerte poptoner og de brutale riffene som Stephen Carpenter koker i gitarkjelleren fungerer kun optimalt på smellvakre «Hearts/Wires». Ironisk nok er dét også låten som gjorde at gitaristen etter innspilling kom med et hjertesukk om at det var vanskelig å være metalfan i Deftones.

Kanskje det var denne konflikten med bandsjef og popmann Chino Moreno som gjorde at låten stikker seg ut som det klart beste på en plate som sjelden når opp til Deftones’ største øyeblikk?

Konflikten gir også gode resultater på «Doomed User», hvor Deftones samles om sine tyngste øyeblikk siden de nitti siste sekundene av «Beware» på Saturday Night Wrist .

Mektig fra Ida Maria:

Les også

«En knyttneve av et album»

Kokain og kniv

Chino Morenos begrensede referanseregister (hjerte/smerte, kniv, piggtråd og kokain) er på sitt beste fengslende vakkert. På svakere dager er tekstene hans kjedelige som en hvilken som helst moderne metaltekst.

Der han tidligere har malt store bilder og mørke landskap, får vi nå også endimensjonale meme-vennlige slagord som «Inside of this hole you create/you hide from yourself».

Skuffende? Veldig, for Deftones har vært et av metalens beste og mest originale band de seneste tyve årene, og vil alltid være en ornamentert bro mellom skatepunk, metal og mørk pop. Denne gangen ble møtet dessverre strippet for hendelser eller anekdoter å fortelle videre.

Les mer om

  1. Anmeldelse