Ufokuserte gåter i Kongsberg

Kunstanmeldelse: Ellings festspillutstilling er en halvhjertet affære.

Utstillingens eneste maleri står i særklasse, mener Aftenpostens kunstanmelder Kjetil Røed.

Med mindre du har antipatier mot figurativt maleri, er det vanskelig å mislike Lars Elling. Hans manøvrering i landskapet mellom nåtid og fortid – mellom det fotorealistiske og maleriets lange historie – er elegant og velgjort. Hovedgrunnen til hans store appell er likevel hans maleriske snapshots av forløp vi ikke kjenner rekkevidden av, men som er gåtefulle og dramatiske, slik at betrakterens nysgjerrighet pirres. Vi vil vite mer! Denne evnen til å holde på betrakteren er et godt utgangspunkt for å trekke oss videre inn i billedrommet.

Alt dette er tilstede på denne utstillingen, men om du ikke kjenner ham fra før vil den kunne være ganske uengasjerende, fordi den mangler kontekst og en samlende fortelling.

Les hele saken med abonnement