Kultur

Kittelsen-magien treffer danskene

KØBENHAVN (Aftenposten): Theodor Kittelsen inspirerer fortsatt samtidskunstnere. - Han går den klassiske dannelsen midt imot, sier kunstneren Sverre Malling. Storm P. -museet i København viser nå en separatutstilling med verker av Kittelsen.

Th. Kittelsen: Andersnatten ved Soneren (udateret).Tilhører Blaafarveværkets samling, Kittelsen-museet, Modum
  • Heidi Borud
    Heidi Borud
    Kulturjournalist

Det er vår i luften og kunst på veggen. Det er naturpoesi og magi i Kittelsens billedunivers. Den gamle, gule murbygningen ved Frederiksbergs Have har nå satt Kittelsens kunstnerskap på dagsorden i Danmark.

I den gamle, gule murbygningen ved Frederiksbergs have i København vises nå en separatutstilling med Th. Kittelsens verker.

Med utlån fra Blaafarverket på Modum viser museet et utvalg av hans tegninger og malerier. Interessen for Kittelsen har fått ett stort oppsving etter markeringene i 2014 i forbindelse med 100-årsdagen for kunstnerens bortgang. Han ble bare 56 år gammel, og hans liv var fylt av både livskriser og lykketreff. Fortsatt treffer han et stort publikum med sine tegninger som utforsker forholdet mellom drøm og virkelighet.

Th. Kittelsen: Syk kjærlighet. Illustrasjon fra boken «Har dyrene sjel ?», 1893

Ambivalent forhold

Litografi etter Th. Kittelsens Nøkken fra 1904. Blaafarveværkets samling, Kittelsen-museet, Modu

Han hadde et ambivalent forhold til fødebyen Kragerø og til Norge i sin helhet, og han oppholdt seg periodevis i Paris og Munchen:

«Jeg elsker naturen, men finner livet i Norge uutholdelig» skrev han i et brev til vennen Andreas Aubert. Forfatteren Arnhild Skre, som i fjor kom med biografi om Kittelsen, henter frem dette sitatet i den danske utstillingskatalogen, hvor hun bidrar sammen med psykiateren Finn Skårderud og idehistorikeren Trond Berg Eriksen.

Th. Kittelsen: «Når aspen blør» 1905. Tilhører Blaafarveværkets samling, Kittelsen-museet, Modum

Talk of town i København

Daglig leder ved Storm P.-museet, Iben Overgaard, er overveldet over Kittelsen-mottagelsen i København. – Mottagelsen har vært riktig god med overveldende meget presse og mange gjester. Det er en Talk of town , sier Overgaard.

Hun sier danskene er fascinert av den mytiske verden som trer ut av bildene, og at mange kjenner Kittelsen fra før.— Folk er enormt positive til endelig å kunne se verkene i København.

- Hva synes du Kittelsens kunstneriske univers har å fortelle oss i Norden anno 2016?

— Umiddelbart tenker jeg at naturens kraft og iboende mystikk åpner opp for andre sider av vår tilværelse enn den ellers meget kontrollerende verden og naturen vi har i Danmark. Men det er like mye den satiriske og mytologiske i Kittelsens som man kjenner fra bokverker som fanger folk, sier Overgaard, og understreker at den danske kunstneren, tegneren og humoristen Storm P. var svært inspirert av Kittelsen, og at det er derfor museet viser Kittelsen-utstillingen i Storm P.- museet.

Sverre Malling:- Kittelsen er for meg barndomsforankret

Billedkunstneren Sverre Malling, som nå er aktuell med utstilling på Haugar Kunstmuseum i Tønsberg, er en av dagens ledende samtidskunstnere som henter stor inspirasjon fra Kittelsen. I likhet med mange andre har Malling latt seg trollbinde av Kittelsens tegninger som på uforlignelig vis billedliggjør det overnaturlige i hjemlig natur og folkefantasi.

- Kittelsen avdekker sitt dypt melankolske syn på mennesker og samfunn, sier Sverre Malling som er dypt fascinert av Kittelsen.

— Kittelsen peker seg ut som den store og makeløse eventyrillustratøren og naturlyriker i norsk kunst. Han skapte en måte å se det norske landskapet på som har blitt stående som en bauta i etterkant, sier Malling.

— Kittelsen er for meg barndomsforankret. Ettersom foreldrene mine hadde en stor bok om Kittelsen hjemme, var han den første norske kunstneren jeg fikk et forhold til. Troll, nisser og nøkken er typisk for hans verden, og dette appellerte til meg som barn. Kittelsen har som kjent mange berøringspunkter med barnerommets grenseløse fantasteri.

- Kittelsens tematiserte forholdet mellom drøm og virkelighet, natur og kultur. Hva har det betydd for deg som kunstner?

— Jeg beundrer hans grenseløse verden av forestillinger. En slags forestillingsverden sett med barnets blikk. Et blikk som vi i prosessen mot å bli voksne gjerne må gi slipp på, men som Kittelsen bevarer lenge etter at han har blitt voksen. Og her finner vi også et utvidet bevegelsesrom - en åpning mot det som ligger utenfor de fastsatte rammene. Kittelsen går den klassiske dannelsen midt imot, nettopp ved å plassere det uoppdragne og lekne i veien for det aktverdige voksenliv. På mange måter er det derfor en truende verden han maner frem: en urovekkende skumringsverden hvor utemmede uhyrer vinner terreng over vår sømmelighet.

- Han var den store nasjonale eventyrtegneren, men vil du si at andre sider av hans kunstnerskap er blitt oversett?

— Jeg mener satirikeren Kittelsen har kommet i skyggen av den natursøkende fantasikunstneren. Som satirekunstner viste han en ikke ubetydelig sosial indignasjon overfor spissborgelige konvensjoner. Eller det konformative voksenlivet om du vil - det barnslige i Kittelsen fungerer nærmest som motstandkamp mot vår aktelse for autoritetene. Tegningene er preget av en viss opprørsiver. Som satiretegner var han også en deltaker i det offentlige rom - hvor lekenheten ofte står i motsetning til det svartsynte innholdet. Her finner vi småbysatire, skadefrydens gleder, galgenhumor og småborgelig skemt, men også det heslige, motbydeligheten og forfallet. Kittelsen avdekker sitt dypt melankolske syn på mennesker og samfunn, sier Sverre malling.

  • Finn Skårderuds intervju med Sverre Malling kan du lese her:

Les også

  1. Tegner sakte på trass Sverre Malling brukte et halvt år på å tegne en moskus. Møt den utstillingsaktuelle norske kunstneren i samtale med Finn Skårderud.

  2. Fra vekst til forfall

Les mer om

  1. Kunst