Kultur

En bauta om en bauta

Imponerende oversikt over en av Norges fremste kunstneres maleriproduksjon – og det er få forunt å bli utgitt på det ærverdige tyske forlaget Arnoldsche.

  • Lotte Sandberg

For vel tre år siden ble Bjørn Ransves (65) tegninger presentert over 636 sider i en fem og en halv kilo tung bok, utgitt av det velkjente tyske kunstbokforlaget Arnoldsche Art Publishers. Nå har samme forlag samlet kunstnerens maleriproduksjon i en ny bok, Ransve. Malerier 1962–2009. En viss økning i vekt og sidetall forteller om stor – og viktig – produksjon. Boken, som spenner over nesten 50 år og hundrevis av malerier, foreligger i sober design og tekstversjoner på tysk, engelsk og norsk.

Malerisk handling.

Bjørn Ransves eminente kunstnerskap preges av et overveldende talent. Helt fra starten vitner maleriene om stor spennvidde og en nær, konstant og dynamisk dialog med kunsthistorien – i tillegg til en sjelden grad av tankekraft og teknisk kunnen. Ransve benytter maleriets muligheter – fra det figurative til det abstrakte, og er åpenbart mer interessert i den maleriske handlingen enn i å fortelle historier.

Man skal lete lenge etter et norsk kunstnerskap som så til de grader er inndelt i intense faser, der vi finner motiver som aper, løver, kroppsdeler, indianere, harlekiner, hestehoder, geometriske figurer, prikkemønstre – eller helt ensfargede flater. Å karakterisere Ransve som nomade, slik man gjerne gjør, er nærmest et understatement.

Rotløs mobilitet.

Å lese boken er ikke kun en oppfrisker, men et bevis på Ransves betydning. Tekstmaterialet, skrevet av kunsthistorikerne Rita Salvaggio og Audun Eckhoff (som også er Nasjonalmuseets direktør), tilfører innholdsmessig dybde – og ofte nødvendige forklaringer. Eksempelvis påpeker Salvaggio interessant nok at kunstnerens særpreg og radikalitet ligger både i hans rotløse mobilitet og villede «inaktualitet». Hennes blomstrende, poetiske og noe vidløftige stil synes å matche et kunstnerskap som i høy grad fortoner seg gåtefullt.

I mer nøktern stil trekker Eckhoff frem blant annet Ransves uforutsigbare, varierte og uventede behandling av klassisk maleriproblematikk, som forholdet mellom figur og grunn, strek og flate.

Satsning.

På grunn av format og vekt er Ransve. Malerier 1962–2009 totalt blottet for den hendighet som vanligvis preger bøker. Den er en koloss. Det er likevel ikke tvil om at bøkene om Bjørn Ransves kunst setter en ny standard for verksoversikter.

Arnoldsche Art Publishers har planer om å følge opp med en tilsvarende utgivelse om Ransves grafikk. Satsingen bidrar utvilsomt til kanoniseringen av Ransves kunstnerskap, men også til å styrke kunstbokens stilling i Norge. Boken koster 999 kroner.

Les mer om

  1. Litteratur

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Ukens kunst: Drømmen om Italia

  2. KULTUR

    Marianne Hurum: - Nasjonalmuseet svikter sin rolle, en hel generasjon går tapt

  3. KULTUR

    Seks kunsthøydepunkter å få med seg i sommer

  4. KULTUR

    Juniutstillingen åpner i Kunstnerforbundet - En hyllest til maleriet

  5. KULTUR

    Anmeldelse: Business skygger for kunsten til Murakami

  6. KULTUR

    Nasjonalmuseet får tidenes gave av Sparebankstiftelsen. Blar opp 187 millioner kroner for verdensberømt kunstverk.