De stygge og farlige apestrekene

Det er ikke ytringsfriheten som er i fare nå. Men det er vår anstendighet.

Den svensk-iranske politikeren Ali Esbati er nylig blitt karikert som en apekatt. I pinsen ble tegneren Thomas Knarvik stengt ute av Facebook på grunn av teningene. Dette er ikke ikke hets, men politisk satire, mener tegnerens forsvarere. Aftenpostens kommentator Mala Wang-Naveen mener tegningene bidrar til en dehumanisering av svarte og mørkhudede og føyer seg inn en rasistisk satiretradisjon.

I pinsen ble billedkunstner og satiretegner Thomas Knarvik utestengt fra Facebook etter å ha postet satiriske tegninger på sin Facebook-vegg. Den ene tegningenmed navnet ”Apenes Konge” forestiller Ali Esbati, en riksdagspolitiker som mange vil huske at unnslapp Breiviks kuler på Utøya.

Tegningen er nedverdigende, stygg og provoserende. Den neste tegningen gjør det utfordrende å finne ord. Den forestiller Esbati som slikker genitaliene til den kjente antirasisten Henrik Arnstad.

Er vi der at vi skal hente tilbake tegningene av jøder med horn?

Imponerende nok har tegneren forsvarere som mener det er uhørt at Knarvik er utestengt fra Facebook. Per Elvestuen kommer i sin analyse i VGfrem til at vi i Knarviks tegninger ser paralleller til det å gjøre narr av borgerkongen Ludvig Fillip på 1800-tallet. Tegneren kjenner satirens historie, hevder Elvestuen. Dette handler altså om subtil satire og at Knarvik bare vil at vi skal se Esbati slik Esbati ser sine motstandere? Godt mulig, det gjør det uansett ikke mindre oppsiktsvekkende at tegneren ikke ser at det står noe i veien for budskapet hans. Historien.

Dehumanisering av svarte og mørkhudede ved hjelp av politiske hatkarikaturer der svarte ble fremstilt som aper, har vært normal praksis blant hvite rasister — og det er ikke over. Da Obama-paret inntok Det hvite hus, flommet nettet over apetegninger. La meg da spørre, eier ikke hvite mennesker rasismens historie også?

Hadia Tajik er også politiker som har opplevd rasistiske kommentarer. Les om hvordan

Les også

rasistisk netthets mot politiske motstandere får stå uimotsagt på Frp-toppers Facebook-sider.

En ape som i tide og utide maser om rasisme|

Elvestuens støttespiller i denne saken, den nybakte Gullpenn-vinneren Kjetil Rolness, har ikke uventet meldt seg på debatten i sosiale medier. Den handler tross alt om hvor langt vi kan skyve på grensene, og det er tilsynelatende langt når vi debatterer noen med en tilknytning til islam.

Rolness hevder Esbati misbruker sin etnisitet i debatten om innvandring. Den beste måten å møte rasisme-påpekelser på er med andre ord latterliggjøring. Siden tegningen ikke var nok, fant Rolness i dag frem en saftig tweet fra Esbati fra 2013 som bevis på at han fortjener "apestreken".

Husker du satiredebatten om Trygdekontoret?

Les også

Trygdekontorets pornostunt ble frifunnet i PFU: «Først og fremst dårlig folkeskikk»

Kjetil Rolness synes Ali Esbati må tåle å bli portrettert som Apenes Konge. Latterliggjøring av meningsmotstandere også en hersketeknikk.

Minoriteter tegnet som aper har ingen lang og stolt tradisjon i Norge

Det hele blir enda underligere når man har observert at Kjetil Rolness for knapt en uke siden Facebook-hyllet Obama for å ha hevet fanen for kunnskap og fakta. Samtidig mener han at Knarviks tegninger inngår ”i en lang og stolt satiretradisjon, og fungerer som "svar på tiltale”.

Meg bekjent finnes det i Norge ingen stolt tradisjon for å portrettere ikke-vestlige minoriteter som apekatter. Det burde heller ikke bli det. Det mest nærliggende å tenke på er de satiriske tegningene av jøder anstendige nordmenn publiserte under andre verdenskrig. Hvem vil være stolt av noe sånt? Og er ikke dette kunnskap og fakta som burde inngå i analysen av Knarvik?

#JeSuisKnarvik gjør at vi ikke klarer å skille skitt fra kanel

La det være klart, Rolness' støtte føyer seg også inn i en etter hvert lang tradisjon: Hets forkledd som argumentasjon for ytringsfrihet. Det er et misbruk som til syvende og sist vil medføre at vi ikke klarer å skille skitt fra kanel.

Selv om tegningene ikke burde ha vært sensurert, burde det være tindrende klart: Satiren skal knuse makten. Den skal ikke mobbe samfunnsdebattanter på bakgrunn av rasistiske tradisjoner. Og den enkle forskjellen der forstår altså ikke Rolness og Elvestuen der de marsjerer frem med sin #JeSuisKnarvik-støtte.

Dårlig kamuflert fremmedfrykt

Få har inntatt den posisjonen Rolness har på sosiale medier. I sitt "inkluderende debattmiljø" finner han stadig vekk nye måter å formulere sin fremmedfrykt på. Denne gangen er den så åpenbar og dårlig kamuflert at man begynner å lure på hvilke grenser støtten prøver å skyve på.

En ting er sikkert, alt er ikke ytringsfrihet. Men ytringsfrihet er alt. Og innimellom hender det at det bare er søppel.