Kultur

Kvinnelige dataspillere skjuler sitt kjønn online

Halvparten av dataspillerne i en ny, norsk undersøkelse rapporterer at de har skjult sitt kjønn eller sin seksualitet i dataspillingen for å unngå trakassering.

I følge ESA (Entertainment Software Association) er 48 prosent av dataspillerne i USA nå kvinner. Minerva Studio - Fotolia

  • Kjersti Nipen
    Journalist

Kvinner utgir seg for å være menn eller velger kjønnsnøytrale navn online, for å unngå seksualisert hets fra medspillerne. Det viser en ny norsk undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Sergejs Rahunoks

Den internasjonale bevegelsen Gamergate, som skulle være et oppgjør med dårlig spilljournalistikk, utartet til et sprikende korstog mot kvinner i spillindustrien med trakassering og trusler, også i «offline-livet».LES OGSÅ:

Les også

Kvinner trues på livet og jages fra sine hjem i dataspill-kjønnskrig

Snakket med norske spillere

Hets er imidlertid noe svært mange kvinnelige spillere har erfaring med fra den påloggede sfæren. I høst publiserte forskerne Kristine Ask og Stine H. Bang Svendsen ved NTNU en rapport om seksuell trakassering i online-mediene, basert på en spørreundersøkelse med 935 deltagere, kvalitative intervjuer med åtte spillere, samt en medieanalyse.

— Rapporten vår viser at trakassering i dataspill er utbredt, men at det er stor uenighet om det er et problem eller ikke., skriver Kristine Ask i en e-post til Aftenposten fra Sør-Korea, der hun presenterer funnene på en konferanse.

Rapporten poengterer at:

  • Halvparten av spillerne i undersøkelsen hadde holdt skjult sitt kjønn eller sin seksuelle legning for å unngå trakassering.
  • Opp mot 80 prosent av respondentene har sett ord som «homo» og «retard» brukt i spillsammenheng, mens om lag 55 prosent har sett skjellsordene «hore», «slut» og «fitte».
  • Spillsamfunnet er delt i spørsmålet om hvorvidt seksualisert språkbruk er problematisk, og om hvorvidt det virker trakasserende.
  • Spill sees på som noe separat fra den virkelige verden” med egne normer og omgangsformer. Slik forklares den trakasserende språkbruken som en del av spillet som ikke får konsekvenser i den virkelige verden. Samtidig opplever andre spillere trakassering som også får konsekvenser offline.

- Hypermaskulin sfære

De store debattene om dataspill har vanligvis foregått utenfor tradisjonelle medier som aviser og TV, i en parallell offentlighet av blogger, sosiale medier, kommentarfelt og forum som 4chan og 8chan. Denne spilloffentligheten er dominert av det Ask og Svendsen omtaler som «hypermaskulinitet».

« Dette har vært yngleplass for omfattende, koordinerte trakasseringskampanjer mot uttalte feminister i spillmiljøet», skriver Ask og Svendsen i sin rapport.

Mange mener nå at Gamergate, som skulle være et oppgjør med dårlig journalistikk, er blitt den største trakasseringskampanjen i sitt slag.

Anita Sarkeesian foran en rekke gamle videospill i Minneapolis. Hun skulle holde foredrag om fremstillingen av kvinner i videospill ved Utah State University da det kom anonyme trusler om en skolemassakre 15. oktober. Foredraget måtte avlyses. Alex Lazara

— Avhengig av hvem du spør vil du få veldig forskjellige forklaringer om hva gamergate handler om. Inkludert hvordan det begynte. Noen mener det begynte med trakassering, andre med sletting av forumstråder.Jeg har fulgt utviklingen, og uansett hva man mener er utslaget, er det tydelig at kvinners rolle i spillkultur er sentralt. Og at trusler mot dem som påpeker dette er en veldig reell risiko.

Kvinner spiller like mye

Gamergate utspiller seg mens kvinner inntar stadig flere av spillarenaene som tidligere har vært dominert av menn. Ifølge ESA (Entertainment Software Association) er 48 prosent av dataspillerne i USA nå kvinner. Andelen har vokst ettersom dataspill har flyttet til nye plattformer som sosiale medier og mobiltelefoner, skriver The New York Times.

Parallelt ser stadig flere akademikere på dataspill med et feministisk blikk, som den drapstruede kulturkritikeren Anita Sarkeesian.

Mistenker forskningen

Faltin Karlsen, dataspillforsker og professor ved høyskolen Westerdals Oslo ACT, poengterer at forskere blir regnet for å være feminister av noen Gamergate-tilhengere.

— Mye av diskusjonene foregår på 4chan og Reddit, der de har egne tråder. Det lekkes jo mye informasjon om hva de planlegger. Blant annet har de sabotert en forskningsundersøkelse om spillere. Forskere er også blitttatt til inntekt for å ha en skjult feministisk agenda. Noen mener forskningsgruppen Digra (Digital games research association) står bak et komplott for å feminisere industrien.

— Sammenlignet med den negativet tonen gamergaterne bruker når de omtaler kvinner, vil de fleste steder utenfor den indre sirkelen av diskusjonssider der #Gamergate startet fremstå som feministiske, kommenterer Torill E. Mortensen, spillforsker ved IT-universitetet i København, på sin blogg.

  1. Les også

    Gamergate: Sinte, unge menn

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Hun sto midt i stormen som herjet spillmiljøet i 2014. Anita Sarkeesian er fortsatt et hatobjekt på nett.

  2. KULTUR

    Anita Sarkeesian: – Spillbransjen beveger seg i riktig retning

  3. KRONIKK

    Mannlig verge. Sexisme. Total undertrykkelse. Hvordan er det egentlig å være saudiarabisk kvinne i dag?

  4. KULTUR

    Olive Kitteridge: Skuespill blir ikke bedre enn dette

  5. KULTUR

    Familiedramaet i en helt ny drakt

  6. KULTUR

    Her forberedte de Tungtvannsaksjonen