Kultur

Henie-Onstad må gi fra seg nazistjålet maleri

Henie-Onstad Kunstsenter gir etter for kravet fra arvingene av jødisk kunstsamler og returnerer nå et sjeldent Henri Matisse-verk som ble stjålet av nazistene under krigen.

Direktør Tone Hansen ved Henie-Onstad Kunstsenter må nå levere fra seg Henri Matisse-maleriet Blå kjole i okergul lenestol (til høyre på bildet) til de jødiske etterkommerne av kunstsamleren Paul Rosenberg. Maleriet er verdt ca. 100 millioner kroner.. Foto: Bjørge Stein J

  • Ann Christiansen

Maleriet «Robe bleue dans un fauteuil ocre» er et av de viktigste utenlandske maleriene som finnes i norske museer, og har en verdi på omkring 100 millioner kroner.

Det ble konfiskert av tyske nazister i Paris under andre verdenskrig.

Nå blir det sendt ut av landet, tilbake til etterkommerne av den franskjødiske kunstsamleren Paul Rosenberg. Ifølge museumsdirektør Tone Hansen skjer det i løpet av svært kort tid.

Vises for siste gang i dag

— Maleriet vises for siste gang nå, og pakkes ned for lagring senere i dag, sier Hansen da hun presenterte løsningen av saken på en pressekonferanse klokken 10.

Dette er det omstridte maleriet Blå kjole i okergul lenestol, som ble stjålet av nazistene fra den franske kunstsamleren Paul Rosenberg i 1941. Siden 1950-tallet har det vært i eie av Onstad-familien, og senere ble det innlemmet i samlingen på Henie-Onstad Kunstsenter. Foto: Stein J. Bjørge

Christopher A. Marinello, tidligere direktør i Art Loss Register i London og jurdisk representant for arvingene etter kunsthandler Rosenberg, vil ikke si noe om hvor verket skal sendes, når eller hvordan.— Vi snakker om en nært forestående retur. Hvordan dette skal skje kan vi ikke diskutere offentlig av hensyn til sikkerheten, sier han.

Marinello gikk i fjor skarpt ut og kritiserte Henie-Onstad Kunstsenter for manglende vilje til å lytte til Rosenberg-familiens krav, og til å følge opp internasjonale avtaler om retur av kunst nazistene stjal.

I dag er han langt mer diplomatisk og takker på vegne av etterkommerne for samarbeidet og den løsningen Henie-Onstad Kunstsenter har kommet frem til.

— Jeg var aldri i tvil om at dette ville bli konklusjonen. Den moralske styrken i kravet fra familien var simpelthen for stor til at man ikke kunne ta hensyn til det, sier han.

To års pine er over

I to år har situasjonen rundt det sjeldne og verdifulle maleriet, som har fulgt samlingen helt siden starten, vært en pine for museet.

Henie-Onstad Kunstsenter har blant annet satt inn store ressurser for å drive egen etterforskning for å etterprøve de bevisene arvingene av Rosenberg har lagt frem.

— Vi har vært gjennom mange arkiver, dokumenter og bevis i denne saken, og har kartlagt eierhistorikken så godt det har latt seg gjøre, sa Tone Hansen til NTB i morges.

Kjøpte maleriet på 1950-tallet

Skipsreder og kunstsamler Niels Onstad kjøpte det av Galerie Henri Bénézit i Paris trolig i overgangen 1949/1950, flere år før han møtte Sonja Henie. Det har vært utlånt til mange store museer i utlandet, blant annet på Centre Georges Pompidou i Paris.

Etterforskningen til Henie-Onstad Kunstsenter har likevel ikke klart å avdekke hvor maleriet har vært fra det forsvant fra Rosenbergs samling i 1941 til det dukket opp i en kunstbutikken i Paris på 50-tallet og ble kjøpt av Onstad.

Henri Matisse malte verket i 1937. I fire år var det eid av kunsthandleren Paul Rosenberg inntil tyske nazister konfiskerte det. Nazistiske soldater trålet systematisk hele Europa i jakten på verdifull kunst under Hermann Görings kommando, og gjorde det samme med titusener av andre kunstverk.

Bildet er kjent under to ulike norske titler: Blå kjole i okergul lenestol og Kvinne i blått foran en peis .

- Enestående i Norge

Direktør Audun Eckhoff ved Nasjonalmuseet omtaler maleriet som helt enestående i Norge.

— Jeg kjenner ikke til at vi har så betydelige Matisse-verk. Dette er i det absolutt øverste sjiktet av utenlandske verk som vi har i norske samlinger, sier Eckhoff til NTB.

380.000 verk på avveie

Det londonbaserte selskapet Art Loss Register (ARL) har over 380.000 stjålne kunstverk i sin database - hvorav 70.000 ble tatt mellom 1933 og 1945. Det er verdens største private database for stjålet kunst, ifølge selskapet selv.

Registeret har representert arvingene etter Rosenberg. Maleriet har tilhørt Henie-Onstad-samlingen helt siden 60-tallet.

Nedlagt galleri

— Det er ikke der usikkerheten er. Usikkerheten er hva som skjedde fra det høyst sannsynlig ble konfiskert av tyskerne til bildet havnet hos Galerie Henri Bénézit, uttalte styreleder Halvor Stenstadvold ved Henie-Onstad kunstenter til Aftenposten i november 2012.

Etter å ha blitt stjålet kan det ha blitt videresolgt flere ganger før det havnet i galleriet. Hvordan det havnet hos galleriet, har vært et åpent spørsmål. Galleriet er nedlagt og deres arkiver eksisterer ikke lenger.

Flere artikler

  1. KULTUR
    Publisert:

    Blotting, stjålet nazikunst og en fornærmet ambassadør. Torsdag feirer Henie Onstad Kunstsenters sine 50 første år.

  2. DEBATT
    Publisert:

    Kongeparets helt spesielle gave til landet de nå besøker

  3. KULTUR
    Publisert:

    Fem høydepunkter på kunstfronten: Det er mye å glede seg til i høst

  4. KULTUR
    Publisert:

    Juniutstillingen åpner i Kunstnerforbundet - En hyllest til maleriet

  5. KULTUR
    Publisert:

    Seks kunstutstillinger du bør få med deg i vår

  6. KULTUR
    Publisert:

    Munchmuseet bygger forventninger til det nye museet og vil vise andre kunstnere enn Edvard Munch