Kultur

Ikke aktuelt med teater-boikott

Nationaltheatrets ensemble er delt i synet på teatersjef Hanne Tømtas beslutning om å fortsette samarbeidet med det israelske teatret Habima.

- Vi gjør oss delaktige i å dreie fokus bort fra den grusomme okkupasjonen, mener skuespiller Birgitte Larsen.

  • Ann Christiansen

Skuespiller Birgitte Larsen er skuffet og opprørt over teatersjefens beslutning.

— Det som er veldig synd, er at alt går videre som planlagt. Vi bruker ikke den anledningen vi har til å si fra om hva vi mener om Israels okkupasjonspolitikk. Det synes jeg er fryktelig synd, sier Larsen.

Skuespiller Kim Hagen er derimot enig i beslutningen.

— Når vi stenger stenger en dør, har vi tapt. Det synes jeg er det tristeste som kan skje, sier han.

Hanne Tømta mener dialog og konfrontasjon har større verdi enn boikott. Gisle Bjørneby

I et debattinnlegg hos Aftenposten forklarer Hanne Tømta hvorfor hun har kommet frem til sin konklusjon.

— Jeg mener dialog, protest og konfrontasjon med kunstneriske virkemidler har langt større verdi enn boikott og taushet, skriver hun.

Terrorisms er navnet på et tverrkulturelt prosjekt der teatre fra Frankrike, Tyskland, Serbia, Israel og Norge deltar. Alle teatrene skal produsere en forestilling, og forestillingene skal vises på en festival i Stuttgart juni 2015.

Et palestinsk teater har trukket seg fra samarbeidet.

«Avbryt samarbeidet»

I vår oppfordret tankesmien TeaterTanken Nationaltheatrets ledelse og ansatte i et åpent brev om å trekke seg fra samarbeidet med Habima. Og i begynnelsen av august underskrev også en rekke skuespillere, flere av dem ansatt ved Nationaltheatret, under på et debattinnlegg med tittelen «Avbryt samarbeidet med Israels nasjonalteater nå».

Kritikerene mener blant annet at Habima bidrar til brudd på folkeretten når det spiller forestillinger i de ulovlige bosetningene på Vestbredden.

Skuespiller Birgitte Larsen reagerer spesielt på to ting: at teatret spiller på okkupert område, og hun hevder at kunst og kultur som er statsstøttet, må forplikter seg til å gi Israel et penere ansikt utad.

— Ved å samarbeide med Habima blir vi en fjær i hatten for Israel som de bruker i sin «Brand Israel»-kampanje. En kampanje som bevisst bruker kunst og kultur for å avlede oppmerksomheten fra krig og okkupasjon og over på hyggeligere ting. Det vi gjør oss delaktige i, er å dreie fokus bort fra noe vi heller burde påpeke, nemlig den grusomme okkupasjon, mener Larsen.

- Men teatret spiller også stykker som er kritiske til Israel?

— En liten del av repertoaret er kritiske stykker, men hvor mye betyr det hvis man ikke følger opp ordene med handling? Kunst må ses i sin kontekst, og når kunsten blir spilt i denne settingen - i den ulovlige bosettingen Ariel - får den en helt annen smak.

Lyttet til ansatte

Hanne Tømta har vært i dialog både med teatrets styre og alle fagforeninger før hun tok sin besutning.

— Det har vært viktig for meg som teatersjef å lytte til de ansatte her. Avgjørelsen er det likevel jeg som tar, skriver Tømta og innrømmer at det ikke har vært noen enkel sak.

- Synes du at Hanne Tømta har gjort en grundig jobb før hun bestemte seg?

— Hun har i alle fall brukt veldig lang tid. Men hun har nok rådført seg med mange og også lyttet til de ansatte, og det vil jeg berømme henne for. Men har hun spurt palestinerne selv hva de mener vi bør gjøre? Deres stemme burde være viktig i denne saken, sier Larsen.

Til det svarer Hanne Tømta at Nationaltheatret har snakket med det palestinske teatret, ShiberHur, for å vite grunnen til at de trakk seg fra samarbeidet. Dette skal de ha gjort av økonomiske og praktiske årsaker.

Til NRK sa den palestinske teatersjefen Amir Nizar Zuabi nylig: «Jeg er for økonomisk boikott av Israel, men kulturell boikott er mer komplisert.»

Respekterer holdningen

Også skuespiller Trine Wiggen er kritisk til samarbeidet.

— Jeg skjønner ikke hvordan vi skal kunne påvirke ved å samarbeide med Habima-teatret, sier Wiggen, som samtidig understreker at hun respekterer teatersjefens holdning. Ifølge Wiggen er et flertall av ensemblet enig med Tømta.

- Opplever du at teatersjefen har gjort en grundig jobb på vei mot sin beslutning?

— Ja det synes jeg. Hanne er veldig grundig, og det mener jeg hun er i denne saken også . Men vi er rett og slett uenige i konklusjonen.

Støtter teatersjefen

Skuespiller Kim Haugen er blant dem som er enig i Tømtas konklusjon.

— Jeg synes at det viktigste i sånne sammenhenger er at vi som kulturinstitusjon har forpliktelse til å holde dører åpne for å diskutere, være uenige, debattere, få informasjon. Jeg synes at når vi stenger en dør, så har vi tapt. Det synes jeg er det tristeste som kan skje.

Han mener at debatten ved teatret har vært konstruktiv.

— Vi har hatt flere møter, og det mener jeg er veldig fint. Jeg tror at mange er rasende av ulike grunner, men konklusjonen er forskjellig. Man lytter til kolleger som er opprørt og ulykkelige, men teatret må ta et valg - og jeg mener det er et riktig valg.

Også Haugen er opprørt over krigen i Gaza og Israels okkupasjonspolitikk, men mener at boikott ikke er måten å gå frem på.

— Habima-teatret spiller et repertoar som er både spennende og provoserende. De tør å provosere både bosetterne og myndighetene. Å vise den form for mot, er noe teater må gjøre. Nationaltheatret har mye å lære, mene, mener han.

- Som kulturinstitusjon har vi forpliktelse til å holde dører åpne for å diskutere, mener skuespiller Kim Haugen. Heiko Junge / SCANPIX

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Ingen ny kunstnerdrevet gruppe ved Torshovteatret

  2. KULTUR

    Mari Maurstad: – Dette er mitt bidrag til alle som er redde for korona

  3. KULTUR

    Over 1000 permitteres på Operaen og i de største teatrene

  4. KULTUR

    Vår anmelder gir Liv Ullmanns forestilling karakteren 2: «Smiger er ikke scenekunst».

  5. DEBATT

    Slapp teaterkritikk med løsrevne eksempler og halvkvedede viser

  6. KULTUR

    Vår anmelder: Nationaltheatret trenger Torshovgruppa mer enn noensinne.