Harald Zwart får 25 millioner for neste Hollywood-film

Det er gode tider for nordmenn i amerikansk filmindustri. På lønnstoppen: Harald Zwart (47). A-listeregissøren casher inn minst 25 millioner kroner på sin neste film.

Harald Zwart og kona Veslemøy gjør stor suksess i Hollywood. De kjøpte for syv år siden familiens hus i et parkområde i Santa Monica. -Her så vi med en gang at det var gøy å lage Halloween for barna, sier Zwart. Trives gjør også familiehunden Lulu. I annekset bak dem foregår etterarbeidet på Zwarts kommende film, The Mortal Instruments – City Of Bones..
Denne helgen stiller Joachim Rønning (t.v.) og Espen Sandberg på rød løper i Los Angeles som Oscar-nominerte for <i>Kon-Tiki</i>. I snart et halvt år har de stadig møtt viktige bransjefolk i Hollywood, men de står fast på at norske <i>Beatles</i> blir deres neste filmprosjekt.
Morten Tyldum er nyetablert i Hollywood og skal nå lage <i>The Imitation Game </i>om britiske Alan Turing, som var svært viktig for å knekke den tyske krypteringsmaskinen Enigma under annen verdenskrig. I bakgrunnen kona Janne og sønnen Benjamin.
Ryan Wiiks store drøm er å lage amerikansk spillefilm av Kjell Hallbings <i>Morgan Kane</i>. -Dette kan bli en franchise på høyde med James Bond, sier han fra terrassen i villaen i West Hollywood. Huset har tilhørt både Diana Ross og Bette Davies.
Harald Zwart og klipper Joel Negron gjør etterarbeidet på fantasy-thrilleren <i>The Mortal Instruments – City of Bones</i> i et anneks i hagen til Zwart i Santa Monica. Filmen får verdenspremière i august, og regissøren lover som vanlig norsk première i hjembyen Fredrikstad.

LOS ANGELES (Aftenposten.no): Aldri før har så mange norske filmskapere fått leke med så mye penger i Hollywood. Og amerikanske studioer driver nå regelrett klappjakt på norske filmtalenter.

Harald Zwart og Tommy Wirkola er hittil de to eneste nordmennene som har opplevd å gå helt til topps på den amerikanske kinolisten. Nå håper Hodejegerne -regissør Morten Tyldum snart å følge etter. Han etablerte seg i høst med kone og to barn i Beverly Hills, og har på kort tid undertegnet tre kontrakter om kommende filmer med store amerikanske filmstudioer.

Trolljegeren -regissør André Øvredahl er en annen mann med flere konkrete Hollywood-planer, og nordmannen Ole Sanders har lenge vært en av USAs aller beste reklamefilmmakere.

Stort norsk følge

Denne helgen blir det enda flere skarpe lyskastere på norsk film, med mulighet for mer døråpning for både filmskapere og skuespillere. En historisk stor delegasjon fra vår hjemlige filmbransje har dundret inn i den amerikanske underholdningshovedstaden med høy sigarføring for å representere det Oscar-nominerte flaggskipet Kon-Tiki .

— Vi er visst 70 personer fra Kon-Tiki -produksjonen alene, om du tar med koner, partnere og andre i følget. De er helt lamslått her borte. Det omtales som uoffisiell verdensrekord for en utenlandsk film i Oscar-konkurransen, ler regissør Joachim Rønning.

Aftenposten møter ham og medregissør Espen Sandberg høyt oppe i åsene over Los Angeles. De har selv valgt stedet, med sikker sans for billedmessig regi.

Vi ba opprinnelig om et møte på minst en halvtime, i regissørduoens svært travle timeplan, og fikk i retur en e-post med detaljert rutebeskrivelse og et kart.

Etter at vi har kjørt så langt vi kommer til veis i åsene, labber vi forbi skilt som advarer mot både klapperslanger og pumaer, og klatrer i 15 minutter på støvete turstier i en naturpark. Så er suksessregissørene der, like før solnedgang.

- Dette er vel en klar indikasjon på at dere har tenkt å legge Hollywood og Los Angeles for deres føtter? Blir deres neste filmproduksjon her borte?

— Vår neste film er norske Beatles , basert på Lars Saabye Christensens bok. Det er det eneste konkrete prosjektet vi er knyttet til nå, svarer Rønning.

Hverken han eller Sandberg vil snakke detaljert om alle møtene de har hatt denne uken med store amerikanske filmprodusenter og andre viktige bransjefolk, eller hvilke muligheter det kan gi.

- Dere har jo bodd her borte før. Er dere nå på vei tilbake til Hollywood for å satse for fullt igjen?

— Det vet vi ingenting om nå. Vi har ikke noe konkret å snakke om. Vi ønsker overhodet ikke å selge skinnet før bjørnen er skutt, svarer Sandberg.

De lar det likevel skinne gjennom at det ikke er noen hemmelighet at de drømmer om å lage film i Hollywood. Det er tross alt her de har sine helter og forbilder.

Har studio i hagen

Tidligere samme dag, i et smekkert og høyteknologisk anneks i sin egen hage i Santa Monica, sitter suksessregissør Harald Zwart sammen med klipper Joel Negron og et lite team av spesialeffektarbeidere. De jobber med etterarbeidet på den kommende fantasy-thrilleren The Mortal Instruments – City Of Bones .

Den omtales i filmpressen som et mulig nytt fenomen i samme gate som The Hunger Games , med en svung av Harry Potter og Twilight .

— Det er deilig å ha så kort vei til jobben, sier regissøren om de få meterne gjennom en grønn og frodig hage fra familiens romslige hus til den lille bygningen der etterarbeidet foregår.

Negron sier det er høyst uvanlig at han jobber under slike forhold.

— Vanligvis sitter vi i store og sterile filmstudioer og gjør dette. Men her får vi en helt annen og mer avslappet atmosfære. Det er bra for kreativiteten å jobbe slik, og Harald er en super fyr å samarbeide med, sier han.

Prioriterer familieliv

— Vi valgte å kjøpe dette huset for syv år siden, da datteren vår ble født, for å kunne kombinere karrière med familieliv. Vi så med en gang at dette var en gate der det ville være gøy å arrangere halloween for barna, forklarer Zwart selv.

Det betyr alt for ham og kona Veslemøy (46) at barna Zander (10) og Stella (7) har trygge oppvekstvilkår midt oppe i en så vidt usikker bransje som filmbransjen kan være.

Parets Hollywood-eventyr startet for 12 år siden da de på bakgrunn av Zwarts mange og suksessrike reklamefilmer ble invitert til lunsj med selveste Steven Spielberg.

— Det var helt uvirkelig. Jeg var så starstruck at det var Veslemøy som sto for mesteparten av pratingen, forteller Zwart.

To uker etterpå flyttet de til USA. Og i dag er Spielberg en av de nærmeste naboene.

— Veslemøy er en grepa dame og etablerte selv reklamefilmselskapet Motion Blur for at vi skulle ha sikre inntekter i starten. Og siden har hun fortsatt som familiens organisatoriske ryggrad, forteller Zwart.

Kon-Tiki -regissørene Sandberg og Rønning har i en årrekke vært med som medeiere i reklamefilmselskapet, mens Zwart og kona på sin side var produsenter på den Oscar-nominerte storfilmen.

Karate Kid endret alt

Med The Mortal Instruments – City Of Bones , basert på de bestselgende ungdomsbøkene til Cassandra Clare, tar gudfaren blant de norske regissørene i Hollywood tilbake rekorden for høyeste budsjett for en film laget av en nordmann.

Mens Tommy Wirkola fikk nær 300 millioner norske kroner av Paramount Pictures til å lage Hansel and Gretel Witch Hunters , har Sony lagt 340 millioner kroner på bordet til Zwarts nye film.

— Da jeg tok fatt på dette hadde de fire bøkene i serien solgt 16 millioner eksemplarer på verdensbasis. Under opptakene var vi under regelrett beleiring av seriens fans, som fulgte oss natt og dag, forteller han.

Omsatte kinobilletter for to milliarder

Det er fortsatt mye hemmelighetskremmeri rundt innholdet, men vi får likevel et unikt innblikk i de actionfylte kampscenene som preger det som faktisk er en av årets mest omtalte og ventede Hollywood-filmer.

— Jeg synes han skal vinne kampen litt raskere. Kan han ikke slå ut motstanderen der? Så kutter vi ut resten, foreslår Zwart overfor Negron, som tidligere blant annet har klippet flere av Transformers -filmene. Han samarbeidet også med den norske regissøren på The Karate Kid i 2010. Filmen, med et budsjett på 225 millioner kroner, ble en verdenshit og omsatte kinobilletter for smått utrolige to milliarder kroner.

— Allerede ved lunsjtider på lørdagen etter åpningsdagen til The Karate Kid hadde filmen spilt inn hele produksjonsbudsjettet. Der og da visste jeg at livet og karrièren var endret totalt, sier Zwart.

Som definitiv A-listeregissør trenger ikke Zwart lenger stresse rundt for å jakte på filmoppdrag.

— Nå er det studioene som kommer til oss, sier han. Etter suksessen med The Karate Kid tok familien seg også den luksusen det er å ha et helt år fri.

Får 25 millioner for jobben

Etter det Aftenposten forstår er han og kona sikret en inntekt på over fire millioner dollar, eller godt og vel 25 millioner kroner, for arbeidet med den nye filmen som kommer i august. I tillegg kommer bonuser hvis fantasyfilmen går bra.

Zwart har benyttet Kon-Tiki -fotograf Geir Hartly Andreassen til å filme The Mortal Instruments – City Of Bones .

— Han blir en sensasjon her i Hollywood, og kommer til å få masse jobbtilbud når denne filmen er ute, sier Zwart.

- Er det slik at det nå er høykonjunktur for nordmenn i filmbransjen her i Hollywood?

— Skandinavisk krim har jo absolutt vind i seilene takket være suksessen til gode forfattere som Stieg Larsson og vår egen Jo Nesbø. Det er en særpreget stil som stikker seg ut, med mer dybde og mørke enn annen litteratur. Men jeg tror aldri noen pengefolk i Hollywood ser på passet til en regissør og utbryter: Å ja, han er nordmann. La oss gi ham 60 millioner dollar å leke seg med. Det er slett ikke slik det fungerer, svarer Zwart.

— Det at det nå blir stadig flere nordmenn her borte, er nok litt tilfeldig – og kanskje takket være en friskere hjemlig filmsatsing. Det er omsider blitt stuerent å lage filmer i Norge som kan slå an i USA, legger han til.

Føles som korthus

Hodejegerne -regissør Morten Tyldum er blant dem som har lykkes med noe så uvanlig som å få norsk film populær i utlandet. I høst fikk han blant annet med seg en gjev BAFTA-nominasjon i Storbritannia for filmatiseringen av den Jo Nesbø-baserte thrilleren med Aksel Hennie i hovedrollen.

I oktober satte også Tyldum kursen mot Hollywood sammen med kona Janne, sønnen Benjamin (5) og stedatteren Karoline (17).

— Dette er jo noe jeg har drømt om lenge. Nå forsøker vi dette livet i to-tre år fremover, så får vi se, sier han.

Vi møter familien i deres relativt nyinnflyttede hus i Beverly Hills, der regissøren allerede har tre signerte kontrakter på filmer liggende i bokhyllen.

— Veldig greit å ha flere planer i omløp. Det å lage film her har så mange usikkerhetsmomenter at man egentlig aldri vet noe helt sikkert før opptakene starter. Disse prosjektene kan nesten sammenlignes med korthus, hvor alt raser sammen hvis noen tar bort et av kortene, smiler Tyldum.

Fikk storprosjekt på en uke

Da han reiste til USA i fjor, var han sikker på at den futuristiske thrilleren What happened to Monday ville bli hans Hollywood-debut. Men nå er det prosjektet langt bak i køen.

Giganten Universal har i stedet signert kontrakt om at han skal lage filmen The Diciple Program sammen med skuespiller og produsent Mark Wahlberg, mens Fox vil at han tar regien på The Last Witness med Denzel Washington i hovedrollen. Om det virkelig blir film av disse prosjektene, gjenstår å se.

Det er uansett klart at hans første internasjonale spillefilm blir britisk-amerikanske The Imitation Game , med opptaksstart i London i august.

Avtalen med selskapene bak filmen kom i stand på rekordtid for noen måneder siden, da Warner Bros. og Martin Scorsese sa fra seg prosjektet, hvor Leonardo DiCaprio lenge var tiltenkt hovedrollen.

— Det var en åpning som bare kom helt plutselig. Alt ble signert i løpet av en ukes tid, sier Tyldum, som det siste halvannet året har mottatt over 100 manus til lesing.

— Vi har fått stjerneskuddet Benedict Cumberbatch i hovedrollen som den britiske matematikeren og dataforskeren Alan Turing. Han var svært viktig for å knekke den tyske krypteringsmaskinen Enigma under annen verdenskrig, forteller Tyldum.

- Ren luksus

Med et budsjett på ca. 20 millioner dollar og en karakterstudiefilm som har potensial for kunstneriske kvaliteter, føler regissøren at han har funnet et perfekt startprosjekt.

Også hos familien Tyldum står barna i sentrum, midt i en knallhard karrièresatsing i Hollywood. Fem år gamle Benjamin fyker viltert rundt i Batman-kostyme mesteparten av den timen vi gjester dem.

— Vi har ikke svømmebasseng i hagen, men derimot verdens råeste trampoline, klatreslott og huskestativ. Denne hagen er ren luksus både for voksne og barn, sier Janne Tyldum. Hun har foreløpig satt sin karrière innen film og design på vent.

— Det er ingen tvil om at det er høykonjunktur for norske og skandinaviske filmskapere her borte nå. Norsk film er blitt en snakkis, og det er deilig å føle seg ettertraktet, sier Morten Tyldum.

Vil filmatisere Morgan Kane

Noe mer kjelkete går det foreløpig for skuespiller og filmprodusent Ryan Wiik, som mot slutten av 2005 reiste til Hollywood for å søke lykken i filmindustrien.

— Jeg hadde kun 5000 dollar i lomma, studerte skuespill og forsøkte å skaffe kontakter i bransjen, forteller han.

På rekordtid skaffet han seg et unikt nettverk gjennom filmselskapet WR Films og fikk store aktører som Lions Gate, private investorer og flere investeringsbanker til å gå inn med forpliktelser om å bidra til et fond på 55 millioner dollar til filmproduksjoner seks år fremover i tid. Wiiks store drøm er blant annet å lage en amerikansk filmversjon basert på Kjell Hallbings Morgan Kane -bøker. I 2011 ble disse planene lansert med høy partyfaktor fra en innleid restaurantyacht på filmfestivalen i Cannes.

Men filmen lar foreløpig vente på seg.

— Siden 2011 har vi hatt vår egen finanskrise, gått gjennom refinansiering og revurdert noen av våre planer. Akkurat nå ser jeg optimistisk på at vi kan få til opptaksstart på den første Kane-filmen i løpet av sommeren, sier Wiik.

Morgan Kane-fansen kan i mellomtiden glede seg over at WR Films er i ferd med å publisere alle de 83 bøkene i serien som e-bok. Samtlige som har kommet ut til nå har gått rett til topps på den norske iTunes-boklista.

For to år siden bosatte Wiik seg i en fasjonabel villa i en åsside i West Hollywood, rett ovenfor Sunset Boulevard.

- Huset har tidligere blant annet tilhørt Diana Ross og Bette Davies. Her er det mye historie i veggene, sier han mens han speider ut over en spektakulær utsikt over Hollywood og sentrum av Los Angeles.