Kultur

Ønsker å gjøre deg til enda mer trofast TV-slave

Sitt og glo! Netflix håper å inspirere (eller manipulere) deg til å se mer på TV i tiden fremover. Blant annet med de populære TV-seriene Orange is the new black, Lilyhammer, House of cards og Marco Polo.

Strømmetjenesten Netflix har som mål å bli en global gigant om ti år.

  • Mari Glans

På kontorene til strømmegiganten sitter noen av teknologiverdenens skarpeste hjerner og klekker ut sofistikerte metoder for å sikre at du blir en enda mer dedikert TV-slave.

— Vi måler suksess i to ting: timer kundene våre bruker foran skjermen og fornyede abonnementer. Hver gang noen bestemmer seg for å betale for Netflix en måned til, så er det en seier for oss, forteller Todd Yellin, en av visepresidentene hos Netflix som kontinuerlig jobber for å gjøre produktet så kundevennlig som mulig.

Snart oppstår strømmeplattformen i ny drakt. Da Aftenposter møter Yellin og hans kollega Neil Hunt, sistnevnte produktsjef og del av ledergruppen til Netflix, på den gigantiske teknologimessen Consumer Electronic Show (CES) i Las Vegas, får vi se hvordan Netflix har modernisert både nettsidene sine og menyen som popper opp på TV-skjermen din når du bruker tjenesten.

Netflixing

Alt er designet for å gjøre det lettere å finne frem for kundene. Det er likevel en langt viktigere baktanke ved de nye funksjonene, de er laget for å inspirere, eller rett og slett manipulere deg til å se mer på TV. Ingen hos Netflix legger skjul på at de lever av timene du tilbringer foran skjermen.

Dette er grunnen til at teknologiteamet hos kanalen hele tiden jobber for å videreutvikle de sofistikerte algoritmene som sørger for at du som bruker konstant får nye forslag om innhold det kan tenkes at du vil like. Ved å tilby skreddersydde menyer med oversikt over filmer og serier man tror vil falle i smak, håper strømmetjenesten å holde deg i sofaen, og ikke minst sørge for at du forblir en lojal Netflix-kunde. Det virker.

«Netflixing», altså det å bli sittende og se en hel sesong av en serie i en jafs, er allerede blitt et begrep. Og det er heller ingen tvil om at Netflix har revolusjonert måten vi som moderne seere bruker TV-mediet på.

TV-kanalenes bane?

Strømming av TV-innhold er også blitt spådd å bli de tradisjonelle TV-kanalers bane, men Neil Hunt er ikke sikker på at det er tilfellet.

- Jeg tror ikke det. Folk vil fortsatt ønske å se nyheter, værmelding, sport, talkshows, spørreleker og realityserier som de tradisjonelle kanalene tilbyr. Seere vil likevel trolig ty til andre plattformer, som strømming, hvis de vil se dramaserier og film i fremtiden. Det er også det vi vil være best på. Vi har ingen interesse av å konkurrere med de tradisjonelle kanalene når det gjelder de andre sjangrene, sier han.

Todd Yellin

Om nyheter og været fremdeles vil fenge, er det ikke sikkert det er kanaler som NRK, NBC eller BBC som vil tilby det i fremtiden, i hvert fall ikke i nåværende form. Kabelselskapet Dish Network lanserte nylig et nytt tilbud til sine amerikanske kunder. For rundt 150 kroner i måneden kan du nå få tilgang til sportskanalen ESPN, Disney Channel og CNN via strømming, både on-demand og direkte. Slår tilbudet an, er det ingen tvil om at lineær TV vil måtte kjempe enda hardere om seerne. Den oppvoksende Ipad-generasjonen, som omtrent utelukkende ser TV ved hjelp av strømming (bare spør småbarnsforeldrene i omgangskretsen din), vil nok også bli en utfordring for de tradisjonelle kanalene. Men er denne utviklingen positiv eller negativ for deg som forbruker? Ifølge Hunt kan du i hvert fall forvente deg mer kvalitetsunderholdning.

— I takt med at våre TV-vaner er endret, så har også TV-underholdningen utviklet seg. Det er langt mer sofistikerte og kompliserte historier som fortelles i dramaformatet nå enn for 20 år siden. Plottene er mer intrikate, temaene som tas opp spenner vidt, og karaktergalleriene er langt mer sammensatte. Grunnen til det er jo delvis at vi som seere som regel ikke lenger må vente en uke på neste episode og dermed glemme litt av handlingen i mellomtiden. Vi kan se alt på en gang, og da står manusforfatterne friere til å utfordre oss med komplekse historier. Serier som går på reklamefrie plattformer som Netflix er heller ikke bundet av å være spunnet rundt det tradisjonelle formatet med et spenningsmoment halvveis i handlingen, slik at du som seer skal lokkes til å følge med etter reklamepausen. Det har også gjort sitt for å utvikle moderne historiefortelling på TV.

Verdensherredømme

Nå er målet for Netflix å erobre verden. Det kommer ikke til å skje ved å tilby nye filmer og TV-serier like kjapt som Itunes, selv om målet til strømmetjenesten er å påvirke produsentene til å slutte med sperrefrister som får brukere utenfor USA til å rive seg i håret.

I stedet ønsker de å satse langt hardere på egenprodusert innhold. Bare i år lanserer Netflix 60 egenproduksjoner. I tillegg har selskapet gått sammen med produsenter av Smart-TV-er for å inkorporere produktet sitt på best mulig måte.

— Når vi har nok abonnenter i våre nåværende territorier til at vi går med skikkelig overskudd, så er planen å bruke de pengene på å ekspandere. Vi ønsker å vokse, og det så fort som mulig. Pengene avgjør i hvilket tempo det kommer til å gå, men det er ingen tvil om at det er hovedmålsetningen vår. Om ti år håper jeg vi har et verdensomspennende produkt, og at vi har et stort bibliotek med innhold på mange forskjellige språk og fra mange forskjellige kulturer som folk over hele kloden vil ha glede av, sier Hunt.

Les også:

Les også

Norske TV-fortellinger erobrer utlandet

Les også:

Les også

  1. Er humor det som skal til for å holde unge seere klistret til skjermen?

  2. Netflix trekker planlagt Cosby-serie

Les mer om

  1. Strømming
  2. TV