Kultur

Nordmenn fortsetter å stjele musikk og film

I en forskningsrapport fra Handelshøyskolen BI kommer det nå frem at gratis nedlasting av musikk og film fortsetter som før, til tross for nye typer lovlige strømmetjenester.

Produksjon, salg og konsum av ulovlig kopiert digitalt innhold er enormt i Asia, her fra Kina. Også i Norge er det ulovlige forbruket fortsatt stort, viser fersk undersøkelse. Foto: CLARO CORTES IV/REUTERS

  • David Bach

Spesielt ille er det i filmbransjen der den alderssegmentet 15–29 år konsumerer bortimot to og en halv gang så mye gratis som betalt.

Undersøkelsen, kalt Digitalt kulturkonsum – en norsk studie , er utført av professor Anne-Britt Gran og lektorene Anitra Figenschou, Terje Gaustad og Audun Molde på Kultur og ledelse ved Handelshøyskolen BI. Et hovedfunn i rapporten er at det digitale kulturkonsumet utvikler seg forskjellig avhengig av bransje, både når det gjelder spredning, forbrukertyper

Les også

Tyven, tyven skal du hete!

og valg av markedskanal. De tre bransjene er musikk-, film— og bokbransjen.

— Bransjene er nå i svært ulik livssyklus når det kommer til hvor langt de er digitalisert. Vi ser likevel noen mønstre som, hvis dette setter seg, vil bety at disse bransjene vil oppføre seg forskjellig på Internett, sier Gran.

Dette er noen av funnene fra undersøkelsen:

  • Personer i aldersgruppen 15–29 år er de som benytter seg mest av gratis nedlasting, på alle områder. Alder er den absolutt mest utslagsgivende faktoren i digitalt kulturkonsum. (Mye av det som defineres som "gratis nedlasting" er opphavsbeskyttet, og dermed ulovlig å laste ned uten at man betaler for det.)
  • Personer under 30 har få moralske betenkeligheter med å laste ned ulovlig.
  • Sosiale faktorer som inntekt og utdanning gjør seg gjeldende for betalt digitalt konsum, men ikke for gratis.
  • Store geografiske forskjeller i digitalt konsum til tross for tilgjengelig Internett.
  • Store forskjeller mellom bransjene når det gjelder digitaliseringsgrad, forbrukertyper og valg av markedskanal.
  • Store forskjeller på den digitale betalingsforbrukeren og gratiskonsumenten.
  • Ingen stor konkurranse fra engelske e-bøker i bokbransjen.

Vanskelig å spå

Riktig nok har nedlastingen, både gratis og betalt, stagnert siden 2009 – noe man skal takke streamingtjenestene for, mener Gran. Ifølge rapporten er andelen som laster ned gratis tilbake på nivået fra 2008. Forskerne tar likevel høyde for at en rekke digitale forbrukere ikke nødvendigvis har så klart for seg om de laster ned eller streamer, og legger til at «betalte nedlastingsmuligheter i streamingtjenestene gjør dette enda mer uoversiktlig». Professor Gran ønsker å være forsiktig med å si noe om fremtiden.

Les også

9-åring fikk Ole Brumm-PC beslaglagt

— Vi er veldig forsiktige med å spå her. Vi gjorde en holdningsundersøkelse i 2011, der vi spurte hva slags holdning man har til de forskjellige tjenestene, og det viser seg at det fysiske produktet fremdeles står veldig sterkt. Alle mener det er mer tilfredsstillende å eie fysiske produkter som cd og dvd, og det er oppsiktsvekkende at alle grupper – unge, gamle, kvinner, menn, høy inntekt, lav inntekt osv. er enige om det, sier Gran.- Hvis dette vedvarer, så skal man absolutt ikke tenke at digital kultur vil utkonkurrere de fysiske produktene om de nå overlever som CD, LP-plate eller DVD. Den digitale utviklingen går egentlig mye langsommere enn man først trodde, sier Gran.

Store forskjeller

Hun presiserer at tallene, som ble hentet inn høsten 2011, kom før streamingtjenester som Netflix kom til Norge.

Samtidig ser forskerne at de som laster ned gratis også er de som går på konsert og festivaler, og dermed betaler for kulturen på andre områder. Det digitale konsumet går ikke på bekostning av live besøk, snarere tvert imot.

— Man kan si at de som laster ned gratis er de mest musikkinteresserte, sier Gran.

- Bekymringsfullt

Direktør Marte Thorsby i IFPI, organisasjonen for de internasjonale og største plateselskapene i Norge, har ikke sett BI-studien "Digitalt kulturkonsum", men kjenner igjen funnene.

— Jeg har sett rapporter som sier det samme, at piratvirksomheten holder seg konstant, men også rapporter som sier det motsatte. Men uansett er dette fortsatt bekymringsfullt for musikkbransjen, og viser at vi får håpe at det lovforslaget som var lovet for over ett og et halvt år siden snart kommer, slik at man kan gå etter de som driver med dette, sier Thorsby.

Hun reagerer spesielt på funnene om at folk under 30 ikke ser ut til å ha noen etiske betenkninger rundt piratvirksomhet.

— Det er naturligvis det som er mest bekymringsfullt her, at det vokser opp en slik generasjon. Det viser at vi må drive bevisstgjørende oppdragervirksomhet, samtidig som vi må tilby digitale løsninger som har noe ekstra og er bedre enn piratene.

1810MusikkA.ai

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Advarer kulturlivet mot å gå i «gratisfellen»: – Slutt med dugnaden!

  2. KULTUR

    Han vil bruke teknologien bak Bitcoin til å la deg strømme all verdens film og TV

  3. KULTUR

    Her utfordrer No. 4 «gratisfellen»: – Føles ganske sårbart å be folk vippse oss penger

  4. A-MAGASINET

    De lever av å påvirke deg i sosiale medier. I fjor omsatte bransjen for 54 millioner kroner.

  5. A-MAGASINET

    Familien Simson bor i et av verdens mest digitale land. De har ikke skrevet under papirer fysisk på flere år.

  6. A-MAGASINET

    Nå vil Uber kjøre maten din også