Kultur

- Forbrukerombudet driver heksejakt på bloggerne

Bloggere må reklamemerke innlegg om konserter de er invitert til eller bøker de har fått. Det trenger ikke journalister.

Tone Damli er en av 21 bloggere som har fått refs av Forbrukerombudet for manglende merking av reklame.

  • Petter Winther

Forbrukerombud Gry Nergård mener bloggerne burde sammenligne seg med reklamebransjen og ikke med journalister. Foto: Aas, Erlend

Mandag denne uken sendte Forbrukerombudet ut brev til en rekke av toppbloggerne for å informere om regelverket rundt merking av reklame.

I samme omgang fikk 21 av disse bloggerne refs fordi Forbrukerombudet mente de hadde brutt markedsføringsloven ved flere anledninger.

— Forbrukerombudet driver heksejakt på bloggerne

Flere var tidlig ute med å kritisere Forbrukerombudet. Thomas Moen i United Bloggers er i utgangspunktet glad for at Forbrukerombudet kommer med tydelige retningslinjer for merking av betalte innlegg, men han reagerer likevel på noe av det Forbrukerombudet skrev i brevet til bloggerne.

— De går for langt. De bedriver heksejakt på bloggere, sier Thomas Moen til Aftenposten.

  • Les ogsåbakgrunnssaken om bloggerne i A-magasinet:  20 bloggere tjener nå over en million

Forbrukerombudet gjør forskjell på bloggere og journalister

Thomas Moen reagerer hovedsakelig på Forbrukerombudets reprimande når det gjelder arrangementer i regi av næringsdrivende. Ombudet mener at "d en næringsdrivende har invitert deg som blogger dit med en forventning om at du omtaler arrangementet og/eller den næringsdrivendes produkter i sosiale medier. En slik omtale er å anse som reklame, og skal dermed merkes."

Blant eksemplene i brevet til bloggerne er konserter, kundekvelder og lansering av kulturprodukter.

Mindre strengt for journalister

Samtidig er det vanlig at journalister blir invitert til de samme arrangementene, uten at de behøver å merke sine omtaler som reklame. Forbrukerombud Gry Nergård bekrefter dette.

- Ja, det er fordi journalister og redaktører er forpliktet gjennom Vær Varsom-plakaten til å gjennomføre en redaksjonell vurdering for å sikre at de har en kritisk omtale av arrangementet.

Ektemannen til "Fotballfruen" Caroline Berg Eriksen, Lars-Kristian Eriksen skrev i går på facebook at han stusset over innholdet i brevet og at han oppfattet regelverket som urimelig. I dag skriver han på twitter at han er usikker på om journalister må forholde seg til et like strengt regelverk.

Halvard Helle.jpg

— Forbrukerombudet tøyer strikken for langtMoen og Eriksen får støtte fra Hallvard Helle fra advokatfirmaet Schjødt. Helle har representert flere aviser og ukeblader i medierettslige saker, og han mener Forbrukerombudet ikke har dekning for det de sier.

— I dette tilfellet tøyer Forbrukerombudet strikken for langt. Journalister har jo skrevet om konserter og boklanseringer i årevis.

Helle tror at dersom Forbrukerombudet ville tapt dersom de hadde tatt en slik sak opp til Markedsrådet, og at dette er et eksempel på at myndighetene forsøker å detaljregulere en virksomhet.

— Dersom bloggerne gjør en utelukkende redaksjonell vurdering, så bør de kunne skrive om slike kulturelle arrangementer uten å måtte merke det som reklame.

- Bloggerne må sammenligne seg med reklamebransjen

Dette er Forbrukerombudet Gry Nergård uenig i.

— En blogger tilhører ikke en redaksjon, og vil dermed ikke være i stand til å gjennomføre en redaksjonell vurdering.

Videre utdyper hun at bloggerne selvfølgelig kan gjøre egne vurderinger, og at det er noe de oppfordrer til, men at det ikke fritar dem fra at de må merke omtale av slike arrangementer som reklame.

— Bloggerne må slutte å sammenligne seg selv med journalister. De bør heller sammenligne seg med reklamebransjen. Bloggerne vi har ført tilsyn mot driver med kommersiell virksomhet.

Bloggerne behandles ikke likt med journalister fordi de er tilknyttet Vær Varsom-plakaten. Det har bloggerne også fått tilbud om: Bloggerne takker nei til PFU

  1. Les også

    Bloggerne - de nye pengemaskinene

  2. Les også

    Forbrukerombudet vurderer bøter for bloggere

Les mer om

  1. Blogging

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR
    Publisert:

    «Det er gode grunner til ikke å stole på matbloggerne»

  2. KULTUR
    Publisert:

    Det stormer rundt «Vixen Influencer Awards». Nå kan bøtlegging av bloggerne være rett rundt hjørnet.

  3. NORGE
    Publisert:

    Aftenposten ble felt i PFU​

  4. SPREK
    Publisert:

    - Det er blitt en «sykdom» blant bloggerne å gi tips om ting de ikke har peiling på

  5. FOTBALL
    Publisert:

    Viasat legger seg flate etter Morten Langli-glipp

  6. BOLIG
    Publisert:

    Interiør er stort på Instagram: Slik klarer Viola Gangsø å tjene penger på tingene sine