Kultur

– Statoils Bylarm-stipend har ikke vært en god investering

– Det har vært mye støy rundt Statoils Bylarm-stipend, sier direktør Øyvind Stålsett i Arts & Business. – Da oppnår man det motsatte av det man håpet på.

I 2010 trakk Kråkesølv seg fra konkurransen om Statoil-stipendet.
  • Ann Christiansen
Nyhetsbrev Vil du ha film- og serietips rett i innboksen?

Etter seks års samarbeid og mye kritikk har Statoil avsluttet samarbeidet med Bylarm og vil heller satse på realfag.

– Jeg er egentlig ikke så overrasket. Jeg tenker at Statoil ikke har lykkes svært bra i å kommunisere godt gjennom satsingen på rock. Det har vært mye støy og dermed har det ikke vært noen god investering, sier direktør Øyvind Stålsett i Arts & Business, en forening for samarbeid mellom kultur og næringsliv.

— Selskap ønsker ikke støy rundt samfunnsengasjementet sitt. Da oppnår man det motsatte av det man håpet på, sier han.

Etter seks års samarbeid gjorde Statoil en helhetlig vurdering etter årets Bylarm og valgte å avslutte samarbeidet, sier sponsorsjef i Statoil, Marius Rosenberg Amundsen, til Dagens Næringsliv. Dermed blir det også slutt på statoilstipendet på en million kroner – et stipend som har møtt mye kritikk fra enkelte musikere.

Fra rock til realfag

Statoil-programmet «Morgendagens helter» inneholder tre områder – idrett, kultur og realfag/utdanning. Nå vil Statoil stimulere til interesse for realfag i Norge, sier Rosenberg Amundsen til Aftenposten.

— Vi ønsker å fokusere i sterkere grad på å få barn og unge til å se hvor spennende og interessant det kan være med realfag, sier sponsorsjefen. Han benekter at dette har sammenheng med kritikken som har kommet mot Statoils stipend fra deler av musikkmiljøet.

I 2009 trakk trakk Erlend Øye og bandet Whitest Boy Alive seg fra konkurransen om statoilstipendet.

— Nei, det har ikke vært en del av vurderingen. Det er riktig at det har kommet en del kritikk, men store deler av den norske musikkbransjen stilte seg bak samarbeidet. Og vi har hatt et godt samarbeid med de artister som har vunnet. Stipendet har vært med på å hjelpe dem til å slå igjennom internasjonalt, sier han. Flere musikere har trukket seg fra konkurransen underveis i protest mot Statoil.

- Bra prosjekt

Erlend Mogård-Larsen, daglig leder i Bylarm, kaller kritikken «storm i vannglass».

— For oss har det ikke betydd noe som helst. Vi synes det har vært kjempefint å ha hatt denne stipendordningen og at en privat aktør går ut og gir et sånt stipend til pop og rock, er kjempebra.

Han mener det nå er en tidsepoke der mange norske artister står på hoppkanten klar for å satse internasjonalt.

— Et sånt stipend gir dem midler til å bidra til å skape drømmen. Det er kjempefint. Det er litt synd at det ikke fortsetter, det har vært et veldig bra prosjekt, sier han.

Samtidig sier Mogård-Larsen at det ikke er dramatisk.

Les også

Oljesand i maskineriet

— Tror du at kritikken som har kommet har hatt påvirkning? - Jeg vil velge å ikke tro det. Hvis det hadde hatt påvirkning, ville nok Statoil ha trukket stipendet for mange år siden. Den kritikken har stilnet etter som årene har gått, mener han.

Facebook-side

Blant kritikerne er musikerne Martin Hagfors og Maja Ratkje. De er også blant initiativtagerne bak facebooksiden «Stopp oljesponsing av norsk kulturliv». Da nyheten om at det var slutt på samarbeidet mellom Statoil og Bylarm kom, skrev Hagfors på siden:

«Nå kan flere artister komme ut av skapet som miljøaktivister nå som det er færre tær å tråkke på!»

- Opplever dere dette som en seier?

– Ja! Men dette skrev jeg som en reaksjon til den generelle feigheten i norsk samfunnsliv og særlig innenfor sosiale medier. Vi kommer med tusen likes hvis vi legger ut bilder av nybakte boller, men folk forholder seg ikke til politiske saker og miljøvern med alle de prekære problemene verden er oppe i akkurat nå. Det er en liten slengbemerkning oppe i det hele som jeg tar min egen kappe, sier han.

Hagfors er blant annet kritisk til at prisvinnerne må godta visse betingelser. Ifølge Dagens Næringsliv skal Statoil informeres om større endringer av konsept, sjanger eller image.

- Ser du ikke verdien av at unge musikere kommer seg ut i verden?

— Selvsagt ser jeg verdien av det, og de fleste av dem er venner av meg. Vi vil ikke kritisere at folk tar imot penger, men vi vil at de skal vite hva de tar imot, sier Hagfors, som mener at Statoil har ført musikkbransjen og opinionen bak lyset ved å kalle det stipend, i stedet for sponsoravtale.

- Nå kan dere vel legge ned nettsiden?

Bandet Ungdomskulen med trommeslager Øyvind Solheim (t.v.), Jan Erik Stockhaus og bassist Frode Flatland trakk seg fra nominasjonsliten i 2008.

— Nei, overhodet ikke. Dette er bare begynnelsen, dette dreier seg om kulturlivet generelt. Det at kulturlivet skriver under en sponsoravtale der man deltar i sponsing fra oljeindustrien synes jeg gir helt feil signal. Jeg vil ha en mer etisk og bevisst vurdering av hvor pengene kommer fra. Særlig nå, så kort tid etter klimarapporten fra FN, er det viktigere enn noensinne.Ovenfor Dagens Næringsliv presiser imidlertid sponsorsjefen at utbetalingen profileres som stipend da det er knyttet til et formål.

Realfag i tiden

Satsing på realfag en tydelig trend i tiden, sier Stålsett.

— Sosialt entreprenørskap, kunnskap, forskning, realfag, ingeniørtunge og teknologitunge bedrifter – ikke bare bedrifter og sponsorer, men også de private stiftelsen, er opptatt av å titte den veien, sier han.

Samtidig har det vært noen år der deler av kulturen har vært noe halvhjertet i sitt arbeid med å få til samarbeid med næringslivet, hevder Stålsett, og tror det kan ha sammenheng med sterk vekst i offentlige kulturbudsjetter.

- Er det vanskelig for festivaler og rock å få sponsoravtaler?

— Nei, jeg tror ikke man vil se flukt fra det feltet der, men jeg tror vi vil få tydeligere og sunnere samarbeidskonstellasjoner. De bedriftene som ønsker å spille på lag med popen og rocken, gitt den sjangerens særpreg og egenart, vil fortsatt gjøre det – hvis det er en profil som passer dem.

Fortsatt kultur

Sponsorsjefen i Statoil understreker at selskapet fortsatt vil ha et sterkt engasjement i Kultur-Norge: med klassiske stipend og sponsorsamarbeid med Festspillene i Bergen og i Nord-Norge, Stavanger symfoniorkester og Trondheimsolistene.

- Hvorfor fortsetter dere med klassiske stipend?

— Det er en helhetsvurdering av hvordan vi ønsker at porteføljen skal se ut. Den varierer fra periode til periode. Vi har hatt et godt samarbeid med Bylarm, nå prioriterer vi andre områder, sier sponsorsjef i Statoil, Marius Rosenberg Amundsen.

- Hvordan har Statoil opplevd kritikken som har kommet?

- Alle har jo rett til det, sier Rosenberg Amundsen, som understreker at Statoil ikke blander seg opp i nominasjonene: en uavhengig jury kårer vinneren av stipendet. Band som ønsker å bli vurdert til nominasjon, må også selv ta et aktivt valg og søke om de vil delta på en nominasjonsliste.

Det vakte reaksjoner da dette ble innført i 2010. – Provoserende, mente enkelte artister.

- Har du inntrykk av at det er en vridning generelt mot realfag når det gjelder sponsing?

— For Statoil er det det. Det er viktig at vi som stor aktør er med på å inspirere barn og unge til å få interesse for realfagene. Det er en egeninteresse for oss, men også for andre deler av næringslivet. Det offentlige er også avhengige av den type kompetanse.

Les også

  1. Skitne penger

  2. Kvelertak om millionen